کد خبر: ۹۲۳۶۶
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۸۸ - ۱۹:۰۷

پیشنهاد جلالی برای بررسی ادعای آزار جنسی

معتمدین دستگاه قضایی به کمیته ویژه مجلس بپیوندند
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: کاظم جلالی با تقدیر از بیانات راهگشای رهبرانقلاب در دیدار با دانشجویان، خواستار اضافه شدن دو نفر معتمد رئیس جدید قوه قضائیه به کمیته ویژه مجلس شد و با انتقاد از عملکرد برخی افراد و رسانه‌ها گفت: «اگر جنگ نرم است، پادزهر سخت نمی‌خواهد. متاسفانه دست‌هایی در کار است تا ابهامات همچنان باقی بماند».

دکتر کاظم جلالی عضو کمیته ویژه مجلس در گفتگویی مشروح با مهر به ارزیابی خود از حوادث اخیر، ارائه پیشنهاداتی مهم برای اقناع و بازسازی اعتماد عمومی، زدودن التهاب از فضای سیاسی کشور و همچنین ناکام ساختن دشمنان پرداخت.

وی در ابتدا گفت: «در مسائل پس از انتخابات و اغتشاشات بوجود آمده چند نکته را باید مورد توجه قرار داد. نکته نخست اینکه تضییع حقوق ملی و کم یا بی اثر کردن حضور چهل میلیونی و یا هشتاد و پنج درصدی مردم، هتک حیثیت ملی و از بین بردن سرمایه بزرگ ملت را نباید نادیده گرفت. تاریخ قضاوت خوبی در خصوص برنامه ریزان، عاملان و مسببان آن نخواهد داشت، چرا که یک فرصت تاریخی از ملت ایران دریغ شد».

جلالی ادامه داد: «نکته دوم اینکه؛ پس از اعلام نتایج انتخابات و اعتراض‌ها، حوادثی تلخ رخ داد که در پی آن حوادث نیز که به تصریح مقام معظم رهبری تخلف و جنایت بود، علاوه بر دستور تعطیلی بازداشتگاه کهریزک تصمیمات مهم دیگری هم گرفته شد و کمیته ویژه مجلس نیز در این راستا فعال است. تعبیر جنایت از لسان رهبری معظم انقلاب، وظیفه همگان را بسیار سنگین می‌نماید. باید با یک آسیب شناسی دقیق و سنجیده هم تخلفات را بخوبی شناخت و هم جنایات را. شفاف و صادقانه نیز با عوامل آن برخورد نمود. این برخورد مناسب و توام با صداقت و جدیت می‌تواند بخشی از اعتماد مخدوش را بازسازی نماید».

مخبر کمیسیون امنیت ملی گفت: «نکته سوم؛ در این ماجرا برخی اتهامات به مجموعه نظام وارد آمده که باید در جهت ایجاد آرامش و بازگشت اعتماد عمومی به شکلی ظریف و مدبرانه و باز هم با نهایت صداقت تکلیف آن اتهامات را روشن نمود. از جمله آنها موضوع طرح شده توسط جناب آقای کروبی مبنی بر احتمال وجود آزار جنسی است. اگر چه در طرح وسیع این موضوع جفایی بزرگ بر نظام اسلامی رفت، اما متاسفانه برخورد غیر مدبرانه با این موضوع نیز می‌تواند جفای شگرف و بزرگتری بر جمهوری اسلامی وارد کند. بی تردید منشا آبروی همه ما از انقلاب سترگ اسلامی و نظام جمهوری اسلامی است و هیچ سرمایه‌ای از خود نداریم و حفظ نظام نیز از اهم واجبات است. این جمله امام را باید به دقت مورد توجه قرار داد که در هنگام هتک حیثیت نظام نیز باید با روشهای مدبرانه آنرا صیانت نمود».

وی افزود: «با موضوع مطروحه توسط جناب آقای کروبی می‌توان به دو شکل برخورد کرد. یک شکل آنکه با کوبیدن بر طبل ناسزاگویی و ... آن را محکوم کرد و نگاشتن و افشای چنین نامه‌ای را محکوم نمود. دوم اینکه با درایت و با یک برنامه ریزی منضبط و دقیق عوارض بوجود آمده در افکار عمومی را رفع و یا به حداقل رساند. تردیدی وجود ندارد که افشا یک چنین نامه‌ای دستمایه رسانه‌های بیگانه علیه جمهوری اسلامی ایران شده و ایکاش ایشان از مجاری داخل نظام بدون کوفتن بر طبل رسانه موضوع را پی گیری می‌نمود. اما در هر حال این مسئله امروز افکار عمومی جامعه ما را رنج می‌دهد که آیا به واقع چنین اتفاق دردناک و غمباری افتاده است یا خیر»؟!

عضو کمیته ویژه مجلس افزود: «ما باید با روشهای صحیح افکار عمومی را قانع نمائیم. لذا اینجانب به همراه جمعی از اعضاء کمیته ویژه مربوط به مسائل اخیر و بازداشتی‌ها با ایشان ملاقات نمودیم. در آن ملاقات کاشف به عمل آمد که 4 نفر به شخص آقای کروبی مراجعه کرده و مدعی آزار جنسی شده‌اند. در این ملاقات معلوم شد که از نظر ایشان این مسائل صرفاً ادعاست و برای ایشان نیز ثابت نشده است. سخن ایشان این بود که چنانچه این افراد احساس امنیت نمایند وی حاضر است ضمن معرفی آنان زمینه صحت و سقم اظهاراتشان را فراهم نماید. پیشنهاد شد چنانچه جمعی با هماهنگی ریاست محترم قوه قضائیه و کمیته ویژه مجلس شورای اسلامی تشکیل شود جمع بندی آنها مسموع و فصل الخطاب باشد».

جلالی پیشنهاد داد: «به نظر می‌رسد با یک راه حل ساده می‌توان این موضوع را به سامان رساند و آن اینکه جمعی از معتمدین دستگاه قضایی (مثلاً 2 نفر به نمایندگی از حضرت آیت الله لاریجانی) بعلاوه اعضایی از کمیسیون ویژه مجلس (مثلاً 3 نفر) با این 4 نفر جلسه بگذارند و سخنان آنان را بشنوند. نتیجه هم از دو حال خارج نیست. یا نعوذ بالله مامورانی متخلف با استفاده از فضای بلبشوی اغتشاشات چنین جنایت دردناکی را مرتکب شده‌اند که در آن صورت مامورین باید با معرفی به دستگاه قضایی در مسیر برخورد عادلانه قرار گیرند و صادقانه مساله با مردم که صاحبان اصلی این نظام و انقلاب و کشورند در میان گذاشته شود تا بیش از این آبروی نظام به مسلخ نرود و یا اینکه اثبات می‌شود چنین اتفاقاتی اساساً رخ نداده و صرفاً فضا سازی رسانه‌ای بوده است. در آن صورت هم با اعلام به افکار عمومی شائبه‌ها با صداقت زدوده شود. طبعاً جناب آقای کروبی هم باید از قبل بپذیرد که نتیجه اعلامی توسط این کمیته فصل الخطاب باشد».

جلالی به مهر گفت: «این فرمول و راه حل می‌تواند مسیر رفع این اتهام بزرگ را هموار نماید. اما متاسفم از اینکه اعلام نمایم دستهایی در کار است تا همه مسائل در بوته ابهام و اجمال بماند و تلاش می‌نمایند تا از همه ظرفیت‌های نظام برای رفع این مسائل استفاده نشود. و در همین راستا فعالیت‌های صادقانه مجلس شورای اسلامی و این کمیته را که اعضای آن با در کف دست گرفتن آبروی خویش و با دلسوزی تمام نسبت به نظام، کشور و مردم تلاش می‌کنند را مسئله‌دار جلوه نمایند و صد البته خود نیز یا توان حل مسائل را ندارند و یا شاید هم نمی‌خواهند مسائل حل شود».

وی افزود: «امروز باید بدانیم بیش از فحاشی، تهمت، سخنرانیهای آتشین و تند و یا تجویز هر گونه بگیر و ببندی نیاز به منطق، برخورد صادقانه و دلسوزانه داریم. اگر این ماجرا یک جنگ نرم است، پس مقابله با آن نیز نیازمند پادزهر نرم است. این آن چیزی است که جای آن خالی است. در این روزهای سخت بیش از پیش به یک استراتژی در برخورد صحیح و موثر نیازمندیم».

وی در پایان نقش برخی از رسانه‌ها در دامن زدن به حوادث اخیر را نیز قابل بررسی و پیگیری خواند و گفت: «خلاء یک استراتژی دقیق و تاثیر گذار رسانه‌ای در ماجرا‌های اخیر کاملاً مشهود است و البته مسئولیت این خلاء صرفاً به رسانه ملی باز نمی‌گردد. به نظر می‌رسد تدوین این استراتژی متوجه نهادی فرابخش و هماهنگ کننده است تا در مقابل حجم بالای اخبار متناقض و جنگ نرم و رسانه‌ای جهانی که با دقت و ظرافت انجام می‌شود با ارائه اخبار به موقع، شفاف و صادقانه زمینه اعتماد مردم و دوری از شایعات را فراهم نماید. به نظر می‌رسد فعلاً در جنگ رسانه‌ای ما در یک موضع انفعال قرار داریم. دیگران شایعات را با اختلاط درستها و غلطها می‌پراکنند. این شایعات کاملاً به خورد جامعه می‌رود آنگاه جریان رسانه‌ای کشور به دنبال جمع کردن توپ است و تلاش می‌کند با طراحی‌هایی که برخی از آنها نیز صوری و نمایشی و غیر قابل پذیرش است به نوعی با آن جریان رسانه‌ای مقابله نماید که البته بعضاً نیز اثر معکوس دارد و از قضا سرکنگبین صفرا فزود».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین