کد خبر: ۵۳۶۱۱
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۸۵ - ۱۱:۳۰
ابراز تمایل تهران به حل بحران خاورمیانه

نامه احمدی‌نژاد به نخست وزیر ایتالیا

آفتاب‌‌نیوز : پرودی در تشریح پیام نامه احمدی‌نژاد گفت: براساس این نامه ایران خواستار مذاکره با قدرت‌های بزرگ در خصوص برنامه هسته‌ای‌اش است اما از طرف‌های دیگر نیز می‌خواهد انعطاف‌پذیر بیشتری از خود نشان دهند. 

در این نامه که توسط جلالی معاون وزیر خارجه ایران حدود یک ماه قبل تسلیم نخست‌وزیر ایتالیا شده، احمدی‌نژاد خطاب به پرودی از «تمایل تهران برای همفکری با رم در خصوص روند در خاورمیانه بویژه عراق و افغانستان» گفته است. 

بنا به نوشته رسانه‌های غربی، «ماسیمو دالما» پس از دیدار با جلالی و دریافت نامه رئیس‌جمهور ایران خطاب به فرستاده دولت ایران تاکید کرده است که «البته همه این حرف‌ها باید در عمل مشخص شود». وی همچنین تصریح کرده که «ایرانی‌ها می‌خواهند به عنوان کشوری قدرتمند در منطقه خاورمیانه شناخته شوند و ما این خواست را به رسمیت می‌شناسیم».

وزیر خارجه ایتالیا در عین حال اعلام کرد کشورش نسبت به اظهارات رئیس جمهور ایران در مورد اسرائیل نگران است. وی گفت: نمی‌توانیم ارتباطی میان این اظهارات و آنچه آنها در مورد تمایلشان برای کمک به پیشبرد صلح در خاورمیانه می‌گویند بیابیم. 

دالما در عین حال سیاست‌های غرب در عراق را نیز اشتباه خواند و گفت: احساس می‌کنیم آنها باید تغییرات واقعی در سیاست‌های جاری خود در خصوص عراق ایجاد کنند در غیر این صورت مذاکره برای مذاکره نتیجه‌ای در برنخواهد داشت. 

گفتنی است ایتالیا پس از به قدرت رسیدن پرودی خواستار ایفا نقش فعالتر در حل مساله هسته‌ای ایران شده است. پروردی نخستین رهبر اتحادیه اروپا بود که در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل با احمدی‌نژاد دیدار و در خصوص گسترش همکاری‌های دو جانبه با وی مذاکره کرد. بنا به گفته نخست‌وزیر ایتالیا روابط خوب این کشور با ایران و فقدان سابقه حضور استعمار‌گونه ایتالیا در ایران فرصت مناسبی را ایجاد کرده تا رم نقش فعال‌تری در حل مساله هسته‌ای تهران برعهده بگیرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین