کد خبر: ۴۰۵۲۶
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۸۴ - ۱۰:۲۷
به خاطر كتاب «دفتر عقل و آیت عشق»

«ديناني» برنده جایزه جهانی کتاب سال در بخش فلسفه شد

آفتاب‌‌نیوز : دکتر دینانی در بخشی از کتاب درباره بررسی میان عقل و عشق آورده است : درباره ماهیت عقل و عشق و تفاوت میان این دو امر بنیادى و اصیل بسیار سخن گفته شده و بررسیهاى فراوان انجام پذیرفته است ولى هرگز نمى توان ادعا کرد که سخن گفتن در این باب به پایان رسیده و آنچه باید گفته شود مطرح گشته است. این سخن درباره بسیارى از امور دیگر نیز صادق است با این همه مسئله عقل و عشق با سایر مسائل متفاوت بوده و مشکلى که در مورد این دو امر اساسى وجود دارد غیر از مشکلاتى است که در مورد سایر امور مطرح می شود. 
دکتر دینانی در این کتاب تصریح کرده است: مشکلى که به طور خاص در مورد عقل مطرح می شود این است که این گوهر شریف براى درک ماهیت خود ناچار باید خود را موضوع ادراک خود قرار دهد این مسئله نیز مسلم است که آنچه موضوع ادراک واقع مى شود به عنوان یک شئ مطرح مى گردد و چیزى که به عنوان یک شئ مطرح مى گردد نمى توان آن را عقل به شمار آورد. عقل در حد ذات خود شناسانده است و شناسندگى با شئى واقع شدن سازگار نیست. 
از موضوعاتی که دکتر دینانی در این کتاب مورد بررسی قرار داده می توان به این موارد اشاره کرد: قلمرو فلسفه، حریم عرفان، تقسیم بندى در عالم عرفان، برخى از عرفا تفکر را به عنوان یک مقام مطرح ساخته اند، تصوف از طریق تأمل و تفکر، ابن سینا و عرفان،  سخن گفتن عقل با نفس در نظر ابو یعقوب سجستانى،  شعر و شعور در آثار ناصر خسرو، عقل و ابداع، آنچه هرگز معلوم واقع نمى شود، موچود نیست، سه چهره برجسته در میان صوفیان نخستین سده هاى جهان اسلامى.

دینانی هم اکنون در آستانه هفتاد سالگی است. وی در محضر استادان بزرگی چون علامه طباطبایی، استاد جلال الدین آشتیانی، استاد عصار؛ فقه، اصول، فلسفه و عرفان را فرا گرفته است. از دینانی آثار متعددی منتشر شده که می توان به ماجرای فکر فلسفی در جهان اسلام و شعاع و شهود اندیشه در سهروردی اشاره کرد.  



بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین