کد خبر: ۹۶۹۵۸
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۳۸۹ - ۱۶:۳۵

تكرار ركورد تاريخي بورس و رشد 5 درصدی در 6 روز

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: شاخص بورس که در ابتدای سال 88 در سطح کمتر از 8هزار واحد قرار داشت، پس از بهبود چشم‌انداز اقتصاد جهانی طی سال گذشته و در پی جهش قیمت‌های جهانی، شاهد ثبت میانگین بازدهی 4/57 درصدی در سال 1388و قرارگرفتن شاخص در سطح 12 هزار و 537 واحد بود. هر چند رشد قیمت‌های جهانی به طور روانی تاثیر بسزایی در جهش شاخص بورس داشت، اما نباید از عامل سیاست‌گذاری اقتصادی دولت در بازارهای پول و مسکن و جذاب‌سازی بورس برای سرمایه‌گذاری گذشت.

طی یک هفته گذشته شرکتهای مگسال با سود 52 درصدی , حق تقدم رایان سایپا با سود 31 درصدی,بانک کارآفرین با سود 22 درصدی, بانک سینا باسود 16 درصدی, تهران شیمی با بازدهی 15 درصدی, کشت پیاذر با سوددهی 14 درصدی, شرکتهای گرانیت بهسرام , موتوژن , بیمه البرز و سرمایه گزاری امید با رشد حدود 14 درصدی پربازده ترین شرکتهای بورسی بودند ودر پی کاهش حدود 30 درصدی قیمت شکر در بازارهای جهانی طی یک ماه گذشته ؛ شرکتهای قندی در حال افت قیمت می باشند.

عبور شاخص از مرز 13هزار پس از گذشت 5 سال

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در اولین روز کاری هفته جاری از مرز 13هزار واحد عبورکرد و به رقم 13هزار و 136واحد رسید.
رشد شاخص به بالای رقم 13هزار واحد، یادآور تجربه 13هزار واحدی این شاخص در سال 83 است. شاخص کل در 24 تیر ماه 83، به بالای 13هزار واحد رسید و در تاریخ 14 مرداد ماه همان سال به رکوردی معادل 13هزار و 882واحد دست یافت.
در آن سال حدود هفت ماه رقم 13هزار واحدی برای شاخص کل دوام پیدا کرد. اما در 18 بهمن ماه همان سال شاخص به مرور با کاهش 882واحدی مواجه شد و این مقاومت در تاریخ یاد شده در شاخص از بین رفت.

بهترین فصل بازدهی بورس 

اکنون با توجه به اینکه فصل زمستان سال 88 جزو بهترین زمستان‌ها و همچنین اسفند ماه سال 88 جزو بهترین اسفندماه‌های تاریخ بورس بود این روند در سال جاری نیز ادامه داشته، بدین صورت که بازدهی بورس در زمستان سال قبل بالغ بر 2/11درصد و در اسفند ماه به تنهایی 5/6درصد بازدهی بود.
این در حالی است که در 6 روز کاری فروردین ماه سال جاری نیز شاخص کل با رشد 600واحدی مرز 13هزار واحد را رد کرد. این حرکت شاخص نمایانگر وضعیت بسیار مثبت بازار است به طوری که تمام بزرگان بورس با صف خرید روبه‌روبودند.


فروردین رویایی 

شاخص کل از ابتدای سال جاری تا روز گذشته بازدهی 8/4درصدی را برای خود به ثبت رساند که این بازدهی نیز برای بورس تهران قابل تامل است. در واقع بورس تهران در فروردین ماه سال 82، بالاترین بازدهی خود معادل 1/6درصد را رقم زده است که اگر این روند برای شاخص بورس طی ماه جاری (با توجه به اینکه 13 روز کاری از این ماه باقی مانده) ادامه یابد، بورس امسال از فروردین ماه سال 82 که از آن به عنوان «فروردین رویایی» یاد می‌شود، سبقت خواهد گرفت. 

تحولات به همراه ورود نقدینگی 

در جریان تحولات و تغییرات بورس طی سال جاری ورود نقدینگی به بازار به صورت محسوس قابل مشاهده است.
این امر از رکود بازارهای رقیب از جمله مسکن و طلا نشات گرفته است که با توجه به اینکه هنوز بسته سیاستی بانک مرکزی نیز ارائه نشده و نرخ بهره‌های بانکی از روال گذشته تبعیت می‌کند بنابراین هجوم نقدینگی به بازار سهام قوت گرفته است. 

بازگشت شاخص به 5 سال قبل 

بازگشت عدد شاخص به بیش از پنج سال گذشته، آن هم در ابتدای فصل بهار به عوامل متعددی وابسته است.
به هر رو «سالی که نکوست از بهارش پیداست...» و باید دید که با توجه به اینکه صنایع مختلف امسال در آستانه اجرای طرح تحول اقتصادی هستند و از سوی دیگر اجرای طرح تحول اقتصادی نیز پیش روی سرمایه‌گذاران است، آیا رویای یک فروردین رویایی دیگر از نزدیک شدن به واقعیت دور می‌شود؟
اما دیروز با رشد یک‌باره نزدیک به 200واحدی شاخص کل که از تاثیر نمادهای بزرگی مانند «اخابر»، «شپنا»، «وپارس»، «وامید»، «خساپا» و «وتجارت»، «وغدیر»، «وکار»، «ومعادن» و «فولاد» صورت گرفت می‌توان دریافت که فعالان بازار به تمام بزرگان بازار نظر داشته و وجود صف‌های خرید از دیگر نشانه‌های اقبال بازار سهام است که در این فصل برای بورس اتفاق افتاد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین