کد خبر: ۹۷۵۱۵
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۳۸۹ - ۱۰:۴۴

محمدرضا عارف: داشتن سیاست‌های کلی در مورد انتخابات در مجمع به تایید رسیده است

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: محمدرضا عارف در تحلیل خود از مصوبه تجمیع انتخابات در مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه یکی از وظایف مجمع با استناد اصل 110 قانون اساسی تدوین سیاست‌های کلی نظام در بخش‌های مختلف است، اظهار داشت: مجمع تشخیص مصلحت در جایگاه مشاور رهبری سیاست‌های کلی را تدوین می‌کند و جهت اطلاع برای ایشان می‌فرستد. 

وی ادامه داد: با تصویب مقام معظم رهبری سیاست‌های کلی ابلاغ می‌شود که برای همه ارگان‌های دولتی و غیردولتی از جمله مجلس و دولت لازم‌الاجرا است. 

معاون اول رئیس‌جمهور در دولت اصلاحات با بیان اینکه در 4- 5 سال گذشته مجمع در این مورد فعال‌تر بوده است، گفت: به‌گونه‌ای که در بخش‌های مختلف سیاست‌های کلی تدوین و ابلاغ شده است. 

عارف با بیان اینکه در مورد انتخابات همیشه این بحث بوده که ناهماهنگی‌ها و نارسایی‌ها در ارتباط با قانون انتخابات و چه در مورد اجرا و نظارت وجود داشته است، خاطر‌نشان‌کرد: بر این اساس ضرورت داشتن سیاست‌های کلی در مورد انتخابات در مجمع به تایید رسیده است و در حدود 4 سال پیش کاری در کمیسیون سیاسی مجمع در این ارتباط آغاز شد و تلاش شد با استفاده از نظرات صاحب‌نظران سیاست‌های کلی جامع انتخابات تدوین شود. 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به برگزاری هر سال یک انتخابات گفت: برگزاری سالانه یک انتخابات هزینه‌های مختلفی را چه از لحاظ اقتصادی، سیاسی و فرهنگی برای کشور داشته است و همیشه کشور به نوعی در التهاب برگزاری انتخابات بود که خوشبختانه پیش‌نویس سیاست‌های کلی در این ارتباط در اسفندماه 88 از کمیسیون تقدیم به صحن علنی شد و پس از بررسی در این جلسه به تائید رسید. 

عارف با اشاره به تجمیع انتخابات یعنی ماده یک این سیاست‌ها، ادامه داد: از قدیم این بحث بوده که اگر انتخابات‌ها را با هم تجمیع کنند می‌توان در هر دوره 4 ساله یک یا دو انتخابات را داشته باشیم و موردی که به تازگی در مجمع تصویب شده این است که هر 2 سال یک انتخابات را داشته باشیم به گونه‌ای که انتخابات ریاست جمهوری با شوراها و مجلس شورای اسلامی با خبرگان رهبری برگزار شود. 

وی در عین‌حال گفت‌: هنوز تا نهایی شدن این مصوبه راه درازی در پیش است و در نهایت نیز باید به عنوان پیشنهاد به مقام معظم رهبری ارسال شود و فعلا در حد تصمیم در مجمع است. 

معاون اول سید محمد خاتمی رئیس‌جمهور سابق کشورمان، ادامه داد: این مسأله که کدام انتخابات با یکدیگر تجمیع شود به سلایق و نقطه‌نظرات مختلف باز می‌گردد، ولی بحث کلیات تجمیع انتخابات در همه دوره‌ها مورد توافق بوده است حتی زمانی‌که ما در دولت بودیم این بحث در وزارت کشور بود، ولی در آن زمان مشکلاتی به وجود آمد که به عنوان مثال در مورد ریاست جمهوری اگر رئیس‌جمهور کنار برود یا فوت کند یا شهید شود بر اساس قانون اساسی انتخابات باید مجددا برگزار شود یا در مورد مجلس شورای اسلامی بر اساس قانون باید انتخابات میان دوره‌ای برگزار شود که خوشبختانه این مسأله به تصویب رسید.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین