کد خبر: ۱۳۳۰۱۱
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۰:۴۸

کاتوزیان: برخی برای ضربه زدن به طرح سوال از احمدی‌نژاد، آن را امضا کردند تا بعد امضایشان را پس بگیرند

بسیار ناخوشایند است که نقد را برنمی‌تابیم
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: روزنامه تهران امروز در گفت‌وگویی با حمیدرضا کاتوزیان نماینده اصول‌گرای مجلس نوشت: درباره رعایت قانون نباید همه حمله‌ها را متوجه دولت کرد و گفت که فقط احمدی‌نژاد قانون را رعایت نمی‌کند، خیر در واقع ما همه اهل قانون‌شکنی هستیم.

*بسیار بد و ناخوشایند است که ما در کشور نقد را برنمی‌تابیم. لازم نیست فرد نقاد را بکوبیم، کافی است فضای نقد را با مصلحت‌اندیشی‌های نابجا ببندیم و مثلا نقاد را ضدنظام و ضد‌ولایت جلوه دهیم دیگر او جرأت حرف زدن پیدا نمی‌کند. 

*پاسخ‌گو بودن این نیست که فردی صرفاً در صدا و سیما حضور پیدا کند و با مردم هرطور خواست حرف بزند. پاسخ‌گو بودن یعنی اینکه نخبگان اجتماعی و رسانه‌ها بتوانند سوال بپرسند که در پاسخ آن نیز قانع شوند و اگر نشدند رئیس‌جمهور یا هر مقامی باید قانع شود و باید خودش را اصلاح کند و در بدترین شرایط اینکه استعفا دهد و برود. پس مسئولیت‌پذیری یعنی اینکه فرد در قبال پستی که دارد باید پاسخ‌گو باشد.

* به نظر من بحث گفتمان اصول‌گرایی بحث نیمه‌کاره‌ای است. یعنی شما عینیت آن را به‌طور کامل نمی‌بینید. یک زمان می‌گوییم گفتمان اصول‌گرایی یعنی تبعیت از ولایت فقیه، روحانیت و پیروی از خط امام(ره) که اینها چارچوبی کلی را برای ما تعیین می‌کند اگر فقط همین است من به آن نقد دارم. چراکه من حق آزادی بیان، نقد شدن و نقد پذیرفتن، شفاف عمل کردن مسئولان، مسئولیت‌پذیری و قانونمداری را نیز به آن اضافه می‌کنم. این‌ها چیزهایی نیست که بگوییم مباح هستند و اگر کسی ولایت‌پذیر بود و صدر گفتمان را پذیرفت ذیل آن را می‌تواند رعایت کند. اما اگر بخشی از آن را بپذیریم و بخشی دیگر را نپذیریم اصول‌گرا نیستیم و فردی که خود را اصول‌گرا می‌نامد باید تمام این موارد را قبول داشته باشد نه فقط بخشی از آن را. مثلا مگر کسی می‌تواند بگوید من اصولگرا هستم اما فلان شخصیت کشور را نقد نکنیم آیا این نقد نکردن باعث افزایش خطاها نمی‌شود؟ باید فضا باز باشد که بتوانیم اشتباهات را بیان کنیم و حتی ممکن است درک ما اشتباه باشد اما باید فضا به گونه‌ای باشد که ما را در خصوص اشتباهمان قانع کنند.

*برخی نمایندگان برای شکننده کردن کار طرحی را امضا می‌کنند تا هر وقت بخواهند امضای‌شان را پس بگیرند و به طرح ضربه بزنند. وقتی که آقای مطهری از نمایندگان برای طرح سوال از رئیس‌جمهور امضا می‌گرفت با وجود تاکید بر اینکه بعداً نمی‌توانید امضای‌تان را پس بگیرید اما با این وجود، آقای مطهری می‌دانست که باز هم برخی امضایشان را پس می‌گیرند. اما متاسفانه همان طور که گفتم برخی فقط قصد شکننده‌کردن کار را دارند و این مربوط به اصلاح‌طلبان یا اصولگرایان نیست. کار به برخی معاملات پشت پرده که بیفتد همه یکسان عمل می‌کنند و این رویه غلطی است که زمینه آن در آیین‌نامه مجلس فراهم شده است. در واقع باید آیین‌نامه را این‌طور اصلاح کنیم که وقتی طرحی اعلام وصول یا به هیأت‌رئیسه تحویل شد دیگر کسی حق پس گرفتن امضایش را ندارد و البته نمایندگان به طور جدی در پی تصحیح این قانون هستند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۰/۰۵/۳۰
0
0
جالب بعد از 4 سال هنوز نماینده‌ها از خط و خطوط هم خبر ندارند، حالا چه جوری می‌خواهند جامعه و جریان‌های مختلف را بشناسند؟؟؟
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین