کد خبر: ۱۰۸۲۷۱
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۷:۱۷
با انتقاد شدید از بیکاری در جامعه

آیت‌الله امینی: مسئولان در حل مشکل بیکاری موفق نبوده‌اند

فارغ‌التحصیلان بیکار، زیاد داریم
آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب:‌ پس از آیت‌الله مکارم شیرازی که در خطبه‌های عید فطر گفته بود، بعضی از بیکاران به من مراجعه می‌کنند، این‌بار آیت‌الله امینی در خطبه‌های نماز جمعه، با انتقاد شدید از بیکاری موجود گفت که بیکاران بسیاری به سراغ من می‌آیند تا من به مسئولان توصیه کنم که برای آن‌ها کار پیدا کنند، اما مسئولان مشکل دارند و حرف من هم در آن‌ها تأثیری ندارد. 

آیت‌الله ابراهیم امینی ظهر امروز در خطبه‌های نمازجمعه قم، که در شبستان امام خمینی(ره) حرم حضرت معصومه قم، برگزار شد، اظهار داشت: علل و عواملی که مانع از ازدواج جوانان می‌شود، بیکاری گسترده است. 

وی گفت: امروزه در کشور ما جوانانی که به سن ازدواج می‌رسند و میل به ازدواج پیدا می‌کنند، باید بتوانند هزینه زندگی خود و یک خانواده را تأمین کنند، که این مهم با بیکاری کاری بسیار دشوار است. 

بیکاری و تورم باعث شده جوانان به ازدواج تن ندهند 

امام جمعه موقت قم، افزود: علاوه‌بر وجود مشکلات بیکاری، مشکلات دیگری مانند تورم و گرانی موجود باعث شده است که جوانان به ازدواج تن ندهند.


وی با یادآوری این که امروزه هر جوانی که برای ازدواج، در هر خانه‌ای را می‌زند، اولین سؤالی که پرسیده می‌شود، این است که شغل و در آمد او چیست؟، اظهار داشت: مشکل بیکاری یکی از مشکلات اساسی جوانان است و متأسفانه اکثر جوانان ایران با مشکل بیکاری مواجه اند. 

آیت‌الله امینی، گفت: در عین حال که مسئولان نظام، برای مشکل بیکاری، تلاش‌هایی کرده‌اند، اما باید گفت که در حل این مشکل موفق نبودند. 

وی تصریح کرد: آماری از بیکاری دارم که بهتر است به آن‌ها اشاره نکنم، چرا که ممکن است اسباب نگرانی مردم را به‌وجود آورد؛ البته باید گفت که این مشکل تنها اختصاص به جامعه ما ندارد و تمامی جوامع به نوعی درگیر آن هستند. 

استاد حوزه علمیه قم، تأکید کرد: متأسفانه در زمینه وجود جوانان بیکار، وضع مطلوبی نداریم، حال آن که انتظار داشتیم که مشکلات حل شود. 

وی در بخش دیگری از سخنان خویش با تقسیم بیکاران جامعه به سه دسته گفت: دسته اول جوانانی هستند که به سن اشتغال رسیده‌اند و کاری برای آن‌ها پیدا نمی‌شود. 

مسئولان مشکل دارند و حرف من هم تأثیری در آن‌ها ندارد 

آیت‌الله امینی افزود: عده ای از این جوانان، یا به صورت نامه و یا به صورت حضوری، از من می‌خواهند که به مسئولان توصیه کنم، تا کاری برای آن‌ها پیدا کنند، حال آن که من می‌دانم که مسئولان مشکل دارند و حرف من هم تأثیری در آن‌ها ندارد و به همین دلیل من شرمنده این جوانان جویای کار می‌شوم. 

مسئولان شاغلینی که بی‌کار شده‌اند را در آمار بیکاران محاسبه نمی‌کنند 

وی در تشریح دسته دوم بیکاران هم گفت: دسته دوم بیکاران، افرادی هستند که در ادارات یا مؤسسات یا کارخانه‌ای مشغول به کار بودند، اما به دلیل این که آن مجموعه‌ها، نتوانستند به فعالیت خود ادامه دهند و یا تعطیل شده‌اند، به صورت اجباری بازخرید شدند؛ آمار این بیکاران در جامعه ما بسیار زیاد است، اما متأسفانه مسئولان این‌ها را جزء بیکاران به‌حساب نمی‌آورند. 

امام جمعه موقت قم، خطاب به مسئولان گفت: باید پرسید که این بیکاران، باید به کجا پناه ببرند؟ متأسفانه جایی نیست که این‌ها مراجعه کنند و مایحتاج خود را تأمین کنند. 

وی در تشریح دسته سوم بیکاران جامعه گفت: دسته سوم بیکاران‌، فارغ‌التحصیلانی هستند که خانواده‌های آنان، با صدها مشکل، فرزندان خود را به دانشگاه فرستادند، تا تحصیلات عالیه پیدا کنند، اما متأسفانه بعد از تحصیل هر چه می‌گردند، کاری برای خود پیدا نمی‌کنند. 

3 فوق لیسانس و یک فوق دیپلم، 4 برادر یک خانواده که بیکارند 

آیت‌الله امینی گفت: برای نمونه یکی از نامه‌هایی که اخیرا، به‌دست من رسیده است، از پدری بود که گفته بود 4 پسر با تحصیلات عالیه دارم که همه آن‌ها بیکارند؛ باید پرسید که این‌ها باید به کجا پناه ببرند؟

وی در بخش دیگری از سخنان خویش با اشاره به حادثه قرآن‌سوزی و اهانت به قرآن کریم، تصریح کرد: بعد از انقلاب اسلامی ایران که بیداری اسلامی سراسر جهان را فراگرفت، دشمنان اسلام به مقابله با اسلام پرداختند و این‌ها تازگی ندارد. 

استاد حوزه علمیه قم، با بیان این که حرکات ضد اسلامی اخیر، بسیار جدی است، گفت: تظاهراتی که برای اعتراض به اهانت به قرآن کریم صورت گرفت، خوب بود، اما کافی نیست، و مهمتر آن است که به شبهاتی که دشمنان مطرح می‌کنند پاسخ دهیم. 

وی خاطرنشان کرد: پاسخ به شبهات، نباید تنها در حوزه علمیه قم، انجام و کتاب‌های آن بایگانی شود، بلکه باید تدابیری اندیشیده شود، تا پاسخ‌گویی به شبهات، با ترجمه به تمام زبان‌های دنیا، با قیمت ارزان در تمام دنیا توزیع شود. 

آیت‌الله امینی گفت که اگر دیر بجنبیم، دشمنان اسلام، اسلام ما را با مشکلات جدی مواجه می‌کنند، که در این لحظه مردم شعار دادند، سکوت هر مسلمان، خیانت است به قرآن؛ پس از شعار "سکوت هر مسلمان خیانت است به قرآن" که توسط نمازگزاران سرداده شد، آیت‌الله امینی، گفت: اگر مسئولان و مخصوصا مسئولان فرهنگی کشور، در جهت پاسخ‌گویی به شبهات و نشر آن در سراسر جهان اقدام نکنند، خود نوعی سکوت است. 

امام جمعه موقت قم، همچنین با اشاره به سالگرد آغاز جنگ 8ساله ایران و عراق، گفت: عراق انتظار داشت با وجود، عدم سازماندهی نیروهای نظامی ما در آن زمان، بر کشور یا حداقل به خوزستان دست یابد، که با حضور مردم و رهبری امام خمینی(ره)، شکست خورد. 

وی با اشاره به سیل پاکستان هم گفت: لازم است که مسلمانان هر چه می‌توانند به هم نوعان خود کمک کنند، چرا که آن‌ها چشم اننتظارند. 

آیت‌الله امینی در پایان با اشاره به فرارسیدن سالگرد رحلت آیت‌الله العظمی بروجردی(ره)، گفت: ایشان شخصیت‌هایی را تربیت کردند که انقلاب را پدید آوردند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین