کد خبر: ۱۳۵۰۷۳
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۹۰ - ۰۹:۱۴
در مصاحبه با شبکه ABC آمریکا

احمدی‌نژاد: آماده تعامل و گفت‌وگو با آمریکا در شرایط عادلانه و احترام‌آمیز هستیم

دوآمریکایی زندانی در ایران در اقدامی انسانی آزاد می‌شوند
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: محمود احمدی‌نژاد درباره روابط ایران و آمریکا با اشاره به اینکه سیاست خارجی ایران بر پایه رابطه دوستانه و برادرانه با سایر کشورها استوار است، گفت: دولت آمریکا رابطه خود را به طور یک‌جانبه با ایران قطع کرد، ما معتقدیم هیچ‌گونه دلیلی برای تنش وجود ندارد و در شرایط عادلانه و احترام‌آمیز آماده تعامل و گفت‌وگو هستیم. 

به گزارش آفتاب به نقل از  پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، محمود احمدی‌نژاد در جریان برنامه‌های روز اول سفر به نیویورک که برای شرکت در شصت و ششمین مجمع عمومی سازمان ملل انجام شده است، در مصاحبه با شبکه ABC آمریکا در پاسخ به سوالی درباره ارزیابی جمهوری اسلامی ایران از تحولات منطقه‌ای، گفت: ایران آزادی، عدالت و حق انتخاب آزاد را متعلق به همه ملت‌ها و یک حق انسانی می‌داند و معتقد است دولت‌ها و ملت‌ها باید در کنار هم با تفاهم و حسن نیت مسایل و مشکلات خود را بدون دخالت دیگران برطرف کنند.

وی خاطر نشان کرد: تمام دیکتاتورهای دنیا مورد حمایت دولت آمریکا و بعضی از دولت‌های اروپایی قرار دارند و اساساً دیکتاتوری و نظام سلطه مجموعه‌ای متصل به هم و علیه حقوق ملت‌هاست که باید تغییر پیدا کند.

احمدی‌نژاد در پاسخ به سوالی درباره ارزیابی ایران از وضعیت سوریه خاطرنشان کرد: دیدگاه ایران درخصوص همه ملت‌ها یکسان است و عدالت و انتخاب آزاد را حق همه ملت‌ها می‌داند. ملت‌ها و دولت‌ها باید با همکاری یکدیگر اصلاحات مورد نیاز را در کشورهای خود انجام دهند، اما نباید دیگران در این امور دخالتی داشته باشند. 

وی رفتار دولت آمریکا در یمن و بحرین را با رفتاری که دولتمردان این کشور در قبال سوریه از خود نشان می‌دهند کاملاً متفاوت و متناقض دانست و با اشاره به فرستادن اسلحه به سوریه و تهدید کردن بر ضد منافع این کشور، گفت: متاسفانه بعضی کشورها و گروه‌های نزدیک به دولت آمریکا، به سوریه اسلحه می‌فرستند و بی‌تردید این روند نه تنها کمکی به حل و فصل شرایط نخواهد کرد بلکه اوضاع را در این کشور پیچیده‌تر می‌کند.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران تلاش می‌کند دیدگاه‌های برخی معترضین و دولت سوریه را به هم نزدیک کند تا مسایل با گفت‌وگو و تفاهم برطرف شده و اصلاحات مورد تفاهم طرفین ایجاد شود، گفت: ما تلاش می‌کنیم همه با هم رابطه دوستانه داشته باشند و حقوق اساسی انسان‌ها رعایت شود و از طرف مقابل هم با هر نوع دخالت خارجی نیروهای ناتو و برخی به اصطلاح قدرت‌طلبان در امور کشورها نیز مخالف هستیم.

احمدی‌نژاد تصریح کرد: اگر دولت آمریکا و متحدان آن تصور می‌کنند با ایجاد تنش و درگیری در منطقه، آینده به نفع آنها خواهد بود، سخت در اشتباه هستند چرا که تحولاتی که در منطقه شروع شده به طور حتم سلطه آمریکا را نمی‌پسندد و بهتر است دولت آمریکا در امور کشورها دخالت نکرده و در کنار ملت‌ها قرار بگیرد و کمک کند تا مسایل با تفاهم و دوستی بین ملت‌ها برطرف شود. 

احمدی‌نژاد در پاسخ به سوالی درباره اظهارات تهدید‌آمیز وزیر دفاع آمریکا درخصوص ایران تصریح کرد: آمریکا ده‌ها سال است که علیه ملت ایران فعالیت می‌کند و هر چه در توان داشته علیه کشور ما به‌کار گرفته است. تصور تهدید ملت ایران تصور کاملاً اشتباهی است چرا که پاسخ ملت ایران به هر تهدیدی بسیار قاطع و کوبنده خواهد بود.

وی در پاسخ به سوالی درباره تشکیل دولت مستقل فلسطینی نیز اظهار داشت: ایران تشکیل دولت فلسطین را به عنوان گام اول برای آزادی کامل سرزمین‌های فلسطینی به رسمیت می‌شناسد. فلسطین قبل از اینکه سازمان ملل تشکیل شود وجود داشت اما دیگران حق ملت فلسطین را ضایع کردند و متاسفانه در این راستا ساز و کارهای بین‌المللی هم در جهت تضییع حق ملت فلسطین بکار گرفته شد.

احمدی‌نژاد در پاسخ به این ادعا که پیش‌شرط تشکیل دولت فلسطین به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی از سوی این دولت است، تصریح کرد: چرا باید چنین شرطی گذاشته شود که یک ملت برای استقلال و عزت خود باید یک رژیم جعلی را به رسمیت بشناسد؟ این عادلانه نیست؛ اگر دولت آمریکا در ادعای خود مبنی بر به رسمیت شناختن حق ملت فلسطین صداقت دارد باید اجازه دهد دولت فلسطین بدون هیچ‌گونه پیش‌شرطی تشکیل شود و البته دولت فلسطین پس از آن اجازه دارد در خصوص موضوعات مختلف تصمیم‌گیری کند؛ بی‌تردید قرار گذاشتن پیش‌شرط‌های ظالمانه مشکلی را حل نخواهد کرد.

وی در پاسخ به سوالی درباره روابط ایران و آمریکا اظهار داشت: سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بر پایه رابطه دوستانه و برادرانه با سایر کشورها استوار است و ما همیشه از برقراری رابطه بین ملت‌ها استقبال کرده‌ایم و البته باید توجه داشت که دولت آمریکا رابطه خود را به طور یکجانبه با ایران قطع کرد؛ ما معتقدیم هیچ‌گونه دلیلی برای تنش وجود ندارد و در شرایط عادلانه و احترام‌آمیز آماده تعامل و گفتگو هستیم.

احمدی‌نژاد افزود: متاسفانه دولت آمریکا همواره به طور یکطرفه علیه ملت ایران اقدام می‌کند در صورتی که دلیلی برای این اقدام وجود ندارد و خودشان هم از اینگونه اقدامات تاکنون هیچ بهره‌ای نبرده‌اند. 

وی در پاسخ به سوالی درخصوص ادعاهای مطرح شده درباره تلاش ایران برای ساخت بمب اتم گفت: اینگونه موارد ادعای برخی سیاستمداران آمریکایی و اروپایی است، ایران دلیلی برای حرکت در مسیر ساخت بمب اتم ندارد و اصولاً ما با سلاح هسته‌ای مخالفیم و آن را اقدامی عاقلانه نمی‌دانیم و معتقدیم امروزه بمب اتم هیچگونه کارایی ندارد.

احمدی‌نژاد افزود: اگر مشکلی بین ایران و آمریکا وجود دارد به‌خاطر سیاست‌های زورگویانه برخی سردمداران آمریکایی است و بدون شک ادامه این روند مشکلی را حل نخواهد کرد. ملت ایران خواهان صلح، امنیت و رفاه برای همه ملت‌هاست و با مردم آمریکا مشکلی ندارد اما براساس منطق و عدالت با سیاست‌های سلطه‌طلبانه و زورگویانه دولت آمریکا مخالف است.

دوآمریکایی که ورود غیرقانونی به ایران داشتند در اقدامی انسانی آزاد می‌شوند

احمدی‌نژاد همچنین در پاسخ به سوالی درباره آزادی دو تبعه آمریکایی که به طور غیرقانونی وارد مرزهای ایران شده بودند، گفت: این دو نفر در روزهای آینده پس از اتمام روند قضایی آزاد خواهند شد و جمهوری اسلامی ایران این افراد را که به طور غیرقانونی وارد مرزهای قانونی ایران شده بودند در یک اقدام و تصمیم انسانی آزاد می‌کند و این در حالی است که تعداد زیادی از انسان‌ها در آمریکا و اروپا بدون محاکمه و تحت شرایط سخت و دشوار در زندان هستند و کسی برای آنها دلسوزی نمی‌کند؛ حتی تعدادی از ایرانیان هم در زندان‌های آمریکا در حبس بوده و از حقوق کافی برخوردار نیستند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین