کد خبر: ۱۳۷۶۷۵
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۳۹۰ - ۱۷:۱۶
وزرای علوم و ارشاد وارد گود شدند

خیز انتخاباتی دولت؛ دومین تشكل سیاسی شبه‌دولتی هم رونمایی شد

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: 28 مهرماه؛ مكان: تالار ابوریحان دانشگاه شهید بهشتی؛ هدف: اعلام موجودیت جبهه دانشگاهیان ایران برای ایفای نقش در انتخابات مجلس؛ چهار روز قبل سومین كنگره كانون دانشگاهیان ایران اسلامی با سخنرانی شخصیت‌های نزدیک به دولت در دانشگاه شهید بهشتی آغاز به كار كرد. سید محمد حسینی وزیر ارشاد، كامران دانشجو وزیر علوم، شهاب الدین صدر نایب رئیس مجلس شورای اسلامی و غلامحسین الهام مشاور حقوقی احمدی‌نژاد از جمله این سخنرانان بودند.

اگرچه سخنان صدر، حسینی و دانشجو رسانه‌ای شد، اما غلامحسین الهام اجازه نداد تا خبرنگاران حاضر در آن جلسه اظهاراتش را منتشر كنند! با این حال این گردهمایی پیش از آنكه اعلام حضور یک تشكل سیاسی نورسیده باشد، اعلام حضور تمام‌قد دولت در انتخابات پیش‌رو بود و این در حالی است كه محمود احمدی‌نژاد چندی پیش گفته بود دولت هیچ برنامه‌ای برای انتخابات مجلس نهم نداشته و اصلاً نمی‌داند كه این انتخابات كی برگزار خواهد شد!

آن‌طور كه یكی از اعضای هیات موسس كانون دانشگاهیان ایران اسلامی در نشست خبری تیرماه گذشته اعلام كرد، این كانون در سال 1381 تشكیل شد اما فعالیت سیاسی این تشكل رسماً در اول آبان 88 اولین برنامه رسمی خود را در نهاد ریاست‌جمهوری و با حضور شخص احمدی‌نژاد اعلام كرد. سال گذشته نیز دومین كنگره كانون دانشگاهیان ایران به مدت سه روز در هتل پارس مشهد تشكیل شد. امسال نیز دانشگاه شهید بهشتی میزبان سومین كنگره این تشكل بود. 

بنابر اظهارات اعضای هیات موسس، این گروه قصد دارند در انتخابات مجلس به عنوان بخشی از جریان اصول‌گرایی به طور جدی حضور داشته باشند تا به زعم خود عرصه جدیدی درخصوص حضور نیروهای دانشگاهی در حوزه تصمیم‌گیری كشور كه یكی از مصادیق آن مجلس شورای اسلامی است تحقق پیدا بكند. اما افرادی كه برای سخنرانی در كنگره این كانون انتخاب شده بودند، نشان داد قرابت فكری این كانون با دولت و در راس آن محمود احمدی‌نژاد و چه بسا اسفندیار رحیم مشایی، غیرقابل انكار است. به خصوص كه دو وزیر كابینه دهم نیز در جمع این سخنرانان حضور داشته و از قضا بیانات فصیحی همسو با مواضع اخیر رییس دولت و نزدیكانش مطرح كردند. اعضای این گروه در روز اول آبان هم به دیدار احمدی‌نژاد رفتند تا با وی تجدید بیعت هم كرده باشند.

دیگر اعضای این تشكل نیز اكثراً جزو مدیران و معاونان دو وزارتخانه علوم و ارشاد هستند و حركت سیاسی آنان كه از دو سال قبل تاكنون چراغ خاموش بوده، اول آبان امسال و بعد از بازگشت از پاستور، تغییر شكل داده است.

اعضای اصلی شورای مركزی «كانون دانشگاهیان ایران اسلامی» عبارتند از: 1- هاشم داداش​پور مشاور وزیر و مدیركل حوزه وزارتی وزارت ارشاد. 2- علی اكبر متكان معاون توسعه منابع و مدیریت نیروی انسانی وزارت علوم. 3- سیدجواد ساداتی​نژاد معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم. 4- محمد رضا پورابراهیمی، سرپرست صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران وزارت علوم. 5- عباس مقتدایی عضو شورای فرهنگ عمومی وزارت ارشاد. 6-حجت​الاسلام عسگر دیرباز رئیس دانشكده الهیات قم. 

اعضای علی​البدل هم سه نفر هستند: 1- محمدمهدی فداكار معاون اداری مالی وزارت ارشاد.2- رضا صادقی سرابی رئیس دانشگاه اراک و رئیس سابق دانشگاه لرستان. 3- عباس قربانی عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان. 

به جز قربانی كه سمتش عضویت در هیات علمی دانشگاه اصفهان است و مقتدایی كه عضو شورای فرهنگی وزارت ارشاد است، دیگران همگی در پست​های معاونت و مشاوره و ریاستی دو وزارتخانه علوم و ارشاد هستند. 

به نوشته خبر، اعضای این كانون از مدت​ها قبل، فعالیت​های انتخاباتی خود را كلید زده​اند. كما اینكه مقتدایی خودش را به عنوان كاندیدای احتمالی از اصفهان معرفی كرده و پورابراهیمی نیز در انتخابات مجلس هشتم از حوزه كرمان نامزد اما صلاحیتش از سوی شورای نگهبان رد شد و به نظر می​رسد كه همچنان مایل به عضویت در خانه ملت است.
اگر به اظهارات اعضای كانون دانشگاهیان ایران در كنگره و همچنین نشست خبری تیرماه نگاهی بیندازیم، شباهتهای جالبی بین مواضع آنها با جبهه پایداری مشهود است؛ بخصوص مواضعی كه درباره گروه 8+7 دارند.

در همین راستا، موسسان این كانون گفته‌اند: كمیته 8+7 را قبول دارند، ولی اشكال در مورد شكل و سازوكار تشكیل این كمیته است. برخی از جریان‌هایی كه در حال حاضر حضور دارند، دارای وزن لازم برای حضور در این كمیته نیستند. اصل تشكیل این كمیته و وحدت اصولگرایان در قالب این كمیته و ذیل منشور اصول‌گرایی مورد قبول كانون بوده، ولی تركیب 8+7 باید اصلاح شود؛ به طوری كه افراد حقیقی بطور جداگانه در آن سهمی نداشته و تشكل‌هایی كه در آن حضور دارند باید متناسب با وزن شان در كمیته سهم داشته باشند؛ سخنانی كه قبلا طیف جبهه پایداری علیه نماینده داشتن رییس مجلس و شهردار تهران مطرح كرده بودند.

اكنون فقط حدود 5 ماه تا زمان برگزاری انتخابات اسفندماه باقی مانده و بعد از جبهه پایداری، كانون دانشگاهیان ایران اسلامی، دومین تشكل سیاسی است كه به خاطر اعضایش كه نسبتی با دولت دارند، شائبه دولتی بودن آن مطرح بوده و در عین حال حاكی از خیز نیمه‌آشكار دولت برای مجلس شورای اسلامی محسوب می‌شود.

خیزی كه دولتمردان همیشه سعی كرده‌اند آن را پنهان كرده یا منكر شوند. اما هرچه به اسفند ماه نزدیک‌تر می‌‌شویم دیگر امكان این ظاهرسازی كمتر و كمتر می‌شود. چرا كه شواهد مبرهن‌تر از آن است كه بتوان منكرشان شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین