کد خبر: ۹۸۶۱۳
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۳۸۹ - ۱۲:۱۴

آیت‌الله موسوی تبریزی: قوه قضائیه در برخورد با خاطیان اجرای قانون عدالت را رعایت نمی‌كند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: آیت‌الله سید حسین موسوی تبریزی دبیر مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم در خصوص مفهوم عدالت در دیدگاه شهید مطهری با اشاره به سخنی از حضرت علی(ع) كه بارها از زبان شهید مطهری نقل شده بود گفت: شهید مطهری روایتی را نقل می‌كردند كه در آن از حضرت علی(ع) سوال می‌شد؛ (عدالت افضل‌تر است یا جود و بخشش) و ایشان فرمودند عدالت افضل‌تر است.

وی ادامه داد: فرق عدالت و بخشش در این است كه در عدالت هر چیزی در جایگاه خود قرار می‌گیرد، هر سرمایه‌ای در جایگاه خودش سرمایه‌گذاری و خرج می‌شود، هر مسأله‌ای در جای خودش مطرح می‌شود، انتخاب افراد در پست و مقام‌ها براساس شایستگی صورت می‌گیرد و در اعمال مجازات‌ها همه افراد مجرم در برابر قانون مساویند.
دبیر مجمع محققین حوزه علمیه قم با بیان اینكه عدالت سیاستی است كه برای همه اجرا می‌شود اما بخشش اینگونه نیست و انسان هر چقدر هم كه بخشنده باشد تنها به طیف خاصی بخشندگی می‌كند افزود: بخشش گاهی عدالت را در اجرای مسائل از جایگاه خود خارج می‌كند و مثالا مجرمی كه باید مجازت شود عفو می‌شود، یا گاهی پولی به كسانی یا ارگانی پرداخته می‌شود كه لازم نیست و مثلا در سفری احسان و بخشش از طریق پرداخت تراول‌های 50 و 100 هزار تومانی در مورد عده‌ای خاص انجام می‌شود در صورتی كه اگر در اجرای قانون عدالت رعایت شود این احسان و بخشش می‌تواند در حق همه مردم صورت گیرد.

موسوی تبریزی با بیان اینكه عدالت باید طوری اجرا شود كه همه بتوانند از آن بهره‌مند شوند تصریح كرد: بسیاری از مشكلات جامعه از بی‌عدالتی است و از آنجا شروع می‌شود كه مسئولان در اجرای درست برنامه‌ها كوتاهی می‌كنند؛ مجلس نمی‌تواند قوانین را به درستی تصویب كند و اگر قانونی هم تصویب شود مجریان به دلیل ناشایست بودن نمی‌توانند قانون را اجرا كنند.

وی ادامه داد: از بزرگترین بی‌عدالتی‌ها و ظلم‌ها این است كه افراد خود را در مقامی قرار دهند كه صلاحیت و شایستگی آن را ندارند و یا پستی را بپذیرند كه از عهده مدیریت آن بر نمی‌آیند.

دبیر مجمع محققین حوزه علمیه قم در پاسخ به این سوال كه وضعیت فعلی جامعه ما تا چه حد به اجرای عدالت نزدیک است تاكید كرد: وضعیت فعلی جامعه ما به خصوص در بحث مدیریت فاصله زیادی با اجرای عدالت دارد و باید در مدیریت به دنبال كسانی باشیم كه عدالت را رعایت می‌كنند.

موسوی تبریزی با بیان اینكه مدیریت اجرایی ما در سه قوه مقننه، مجریه و قضائیه كمبودهایی دارد اظهار داشت: در مجلس كار كارشناسی كمتر انجام می‌شود و ‌توجه به افراد متخصص و نظرات خبرگان و افراد فرهیخته در تصویب قوانین، در مجلس نهادینه نشده است و این باعث ایجاد بی‌عدالتی‌هایی در قوانین مصوب مجلس می‌شود و یا قوانینی تصویب می‌شوند كه هیچ‌گاه صورت عملی به خود نمی‌گیرد و قوه مجریه كشور فقط به قسمت‌هایی از قانون كه از نظر خودش درست است عمل می‌كند.

وی با اشاره به وظیفه خطیر قوه قضائیه در اجرای عدالت گفت: قوه قضائیه در برخورد با خاطیان اجرای قانون عدالت را رعایت نمی‌كند و عملكرد قوه قضائیه به گونه‌ای نیست كه اگر شخصی به قدرت متصل نباشد و پول و پارتی نداشته خیالش راحت باشد كه عدالت در مورد او رعایت می‌شود و احساس امنیت كند و هنوز به مرحله‌ای نرسیده‌ایم كه بتوانیم ادعا كنیم عدالت در جامعه ما رعایت می‌شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین