کد خبر: ۱۲۸۹۳۶
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۰ - ۰۴:۳۹

نیمی از درآمدهای نفتی ایران چگونه خرج شد؟

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: عضو کمیسیون صنایع و معادن ایران با بیان این که درآمدهای نفتی ایران در پنج سال گذشته برابر با نیمی از کل درآمدهای نفتی تاریخ ایران بوده است، گفت: ۵۰۰ میلیارد دلار درآمد ارزی حاصل از فروش نفت، از سال ۱۳۸۵ تاکنون مصرف شده است و با این همه، رونق اقتصادی چشمگیری را هم تجربه نکرده‌ایم.

شهریار طاهرپور در گفت‌وگو با خبرنگار خانه ملت افزود: صرف سالانه ۷۰ تا ۸۰ میلیارد دلار برای وارد کردن برخی کالاهای کاملا غیرضروری مانند انگور شیلی و پرتقال فلان کشور و . . . هم‌زمان هم علت و هم نتیجه عدم حمایت از تولید داخل و مصرف بی‌برنامه درآمدهای نفتی است.

نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: اصرار بر واردات بی‌برنامه و ریختن پول در گلوی خارجی‌ها نه تنها کم‌ترین کمکی به رشد و توسعه اقتصادی نمی‌کند، بلکه به تدریج صنعت و تولید کشور را نیز به زانو در می‌آورد.

نبود چارچوب منسجم مدیریتی افزایش درآمدها را آسیب‌زا کرده است

وی ادامه داد: نبود یک چارچوب منسجم در مدیریت مصرف درآمدهای نفتی موجب شده است تا افزایش این گونه درآمدها هم ارز با گسترش آسیب‌های اقتصادی و اجتماعی همچون افزایش نرخ بیکاری، کاهش تولید، رشد تورم و . . . باشد.

وعده‌های بر زمین مانده؛ سهم کشور از افزایش درآمدها

طاهرپور تأکید کرد: شعارهای توخالی و وعده‌های نشدنی دولت هم‌زمان با گذشت روزها بیشتر شده است و هر چه زمان پیش‌تر می‌رود، شمار کم‌تری از این وعده‌ها تحقق پیدا می‌کنند.

نماینده دور هشتم مجلس شورای اسلامی، افزود: نام‌گذاری امسال با عنوان سال جهاد اقتصادی حاکی از نیاز ساختار اقتصادی کشور به یک همت جهادی است.

دقت رهبر معظم انقلاب در تشخیص نکات ضعف مدیریتی

وی یادآور شد: بی‌تردید رهبر معظم انقلاب اسلامی با تسلط بر مباحث مربوط به دخل و خرج کلان کشور و نیاز به سامان‌دهی مجدد آن بر پایه نظم و مدیریت دانش محور، سال ۹۰ را جهاد اقتصادی نامیدند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: شفاف‌سازی در ساختار اقتصادی، مقابله با مافیاهای رانتی و ترویج عدالت از مهم‌ترین وجوه و مبانی جهاد اقتصادی است.

تجربه نفت ۱۰۰ ساله

از سال ۱۲۸۷ که نخستین چاه نفت در شهر مسجد سلیمان به نفت رسید و به ویژه پس از ملی شدن این صنعت، تا کنون بودجه کشور متکی به فروش امتیازهای نفتی یا بشکه‌های نفت بوده است.

در پنج سال گذشته به علت افزایش ناگهانی قیمت نفت در بازارهای جهانی این درآمدها شتاب افزایشی بسیاری گرفت، به طوری که در این مدت درآمدهای حاصل از فروش نفت به رقمی بیش از ۵۰۰ میلیارد دلار رسیده است.

در طول همه دوران‌های فروش امتیازها یا بشکه‌های نفتی رقم درآمدی آن در حدود یک‌هزار میلیارد دلار بوده است که با این توصیف می‌توان گفت درآمدهای نفتی دولت از سال ۸۵ تاکنون برابر با کل درآمدهای نفتی کشور تا پیش از ان بوده است.

امسال صنعت نفت در ایران ۱۰۳ ساله شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین