کد خبر: ۱۳۵۵۳۲
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۰ - ۱۲:۲۲
هشدار تعدادی از نمایندگان؛

منتظر اختلاس‌های بزرگ بعدی باشید

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: پرونده اختلاس 3 هزار میلیاردی که شوکی عظیم را بر پیکره اقتصاد و سیستم بانکی کشور وارد کرد، انتقادات و نظرات مختلفی را در پی داشت. تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز به بررسی زوایای مختلف اختلاس 3 هزار میلیارد تومانی پرداخته و مواردی را پیرامون این ماجرا مطرح کردند.

عدم نظارت و بی‌کفایتی در کنترل؛ نداشتن سیستم یکپارچه بانکداری و شبکه الکترونیکی، ارتباطات ناسالم افراد و مدیران، سفارش‌ها و توصیه‌های گروهی‌، نبود سیستم سالم بانکی و مالی و خلاء و نواقص برخی قوانین کشور از ریشه‌های اختلاس به‌شمار می‌روند.

به اعتقاد این نمایندگان مجلس، اختلاس اخیر ریشه درعدم نظارت دقیق سیستم بانکداری کشور دارد، همچنین مدیران و مسئولانی که در پست‌های کلیدی حضور دارند به دلیل عدم احاطه درمسائل تخصصی یا به عبارتی به واسطه عدم آگاهی، باعث شدند برخی افراد فرصت طلب اقدام به سودجویی کنند.

در این رابطه برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز نقطه نظرات خود را در زمینه ریشه‌یابی اختلاس بزرگ، بیان کردند.

باندبازی زمینه اختلاس 3 هزار میلیاردی را فراهم کرد

جعفر قادری ریشه‌یابی اختلاس 3 هزار میلیارد تومانی گفت: ریشه اختلاس اخیر در چندین مورد است که اگر مورد ارزیابی قرار گیرد بدون شک می‌تواند در آینده مؤثر باشد.

وی افزود: شکاف‌ها و روزنه‌هایی که در قانون به‌ویژه قوانین بانکی وجود دارد، زمینه را برای سوء‌استفاده افراد سودجو و فرصت‌طلب فراهم کرد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: عدم برخورد جدی با متخلفان و سودجویان همچنین نداشتن تدابیری در زمینه تشدید مجازات‌ها باعث شده تا برخی افراد بی‌هیچ واهمه‌ای دست به اختلاس بزنند.

وی در زمینه فرهنگی نیز اظهار داشت: متأسفانه شاهد بودیم افرادی که در اختلاس‌های قبلی دست داشتند، پس از افشای ماجرا باز هم در جامعه حضور یافته و به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهند؛ این امر باعث شده تا افرادی که مرتکب تخلف‌های مالی می‌شوند بدون ذره‌ای شرمساری به فعالیت‌های اجتماعی خود ادامه می‌دهند.

قادری بیان کرد: برخی این‌گونه اقدامات را زرنگی می‌دانند و فعالیت‌های خود را حتی پس از افشای تخلفات مالی از سر می‌گیرند.

قادری افزود: البته روابط ناسالم برخی مدیران و مسئولان باعث این اتفاق شده است. حضور برخی مدیران و مسئولان فاقد صلاحیت در برخی پست‌های کلیدی چنین اتفاقی را رقم زده است.
 
وی گفت: عدم تسلط مدیران و نداشتن اطلاعات کافی باعث می‌شود زمینه سوء‌استفاده برای افراد سودجو فراهم شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: باند‌بازی‌ها زمینه را برای اختلاس و سوء‌استفاده مالی برخی افراد فراهم کرده است؛ اگر تمام این موارد بررسی و رفع شود زمینه برای اختلاس‌های بعدی ایجاد نمی‌شود.

هشدار نسبت به رخ دادن اختلاس بزرگی دیگر

عزت‌الله یوسفیان ملا، نماینده آمل در مجلس شورای اسلامی نیز در این زمینه اظهار داشت: به نظر می‌رسد ریشه اختلاس در نبود سیستم سالم بانکی و مالی است.

وی در ادامه تأکید کرد: هر چه سریع‌تر نسبت به اصلاح سیستم بانکی و مالی کشور باید اقدام شود تا زمینه برای اختلاس‌های بعدی فراهم نشود. این نماینده مجلس شورای اسلامی نیز بیان کرد: برخی‌ها معتقد هستند که اصلاح سیستم بانکی زمان‌بر است اما باید تمام وقت و انرژی خود را برای اصلاح این سیستم استفاده کرد.

یوسفیان ملا اظهار داشت: باید در سیستم بانکی کشور اصل بر خدمت‌رسانی و مبارزه با فساد باشد. این نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: پیشگیری بهتر از درمان است؛ بنابراین اگر هم اکنون برنامه‌هایی را برای پیشگیری اتخاذ کنیم بهتر است از آن که در آینده شاهد اختلاس‌های مالی بزرگتری باشیم.

اختلاس بزرگ ریشه در بی‌کفایتی سیستم نظارتی دارد

حمیدرضا فولادگر رئیس کمیسیون اصل 44 نیز در رابطه با پرونده اختلاس 3 هزار میلیاردی بیان کرد: در این زمینه مجلس هنوز به جمع‌بندی نرسیده اما کمیسیون اصل 90، کمیسیون اصل 44 و کمیسیون اقتصادی مجلس جلساتی را داشته و شرکت‌هایی که از این راه‌ها واگذار شده بودند را بررسی کردند.

وی اظهار داشت: با توجه به اظهارات مسئولان دستگاه قضایی و سایرین، ریشه اختلاس 3 هزار میلیاردی در عدم نظارت و بی‌کفایتی در کنترل است. نداشتن سیستم یکپارچه بانک‌داری و شبکه الکترونیکی باعث چنین اتفاقی شده است.

فولادگر همچنین بیان کرد: ارتباطات ناسالم افراد و مدیران، همچنین سفارش‌ها و توصیه‌ها گروهی باعث شد تا برخی افراد سیاسی در این پرونده اختلاس نیز حضور داشته باشند.

وی گفت: در واقع باندبازی و ارتباطات نادرست بین برخی مدیران و مسئولان باعث بروز چنین اتفاقی شده است. همواره نگرانی ما این بوده که قدرت و ثروت به پیوند بخورد و مشکلاتی را ایجاد کند؛ متأسفانه به نظر می‌رسد این اتفاق صورت گرفته است. این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: سفارش‌ها و توصیه‌های بی‌جا باعث شد تا اختلاس‌گر با توان بیشتری کارهای خود را پیش ببرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین