کد خبر: ۸۱۷۸۳
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۸۷ - ۱۳:۱۷

سازمان ملل متحد خواستار توقف مجازات اعدام در جهان

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مجمع عمومی «سازمان ملل متحد» روز پنجشنبه برای دومین سال متوالی طی قطعنامه‌ای خواستار توقف موقت و مدت‌دار مجازات اعدام در جهان شد.

به گزارش سرویس بین‌الملل آفتاب، کمیسیون امور اجتماعی، انسانی و فرهنگی مجمع عمومی سازمان ملل متحد با 105 رأی موافق در برابر 48 رأی مخالف به این قطعنامه رأی داد.

در این قطعنامه از تمامی کشور‌هایی که هنوز مجازات اعدام را منسوخ نکرده‌اند خواسته شد موقتاً –مدت‌دار- مجازات اعدام را کنار گذاشته و متوقف کنند.

ایران، چین، سوریه، و امریکا به این قطعنامه رأی مخالف دادند.

دلیل حامیان این قطعنامه برای توقف و ممنوع کردن مجازات اعدام در جهان این است که هیچ مدرک قاطعی مبنی بر اینکه وجود مجازات اعدام باعث کم‌شدن میزان جنایت شود حاصل نشده است؛ همچنین اینکه احتمال پیش‌آمدن بی‌عدالتی و اشتباه در روند محکوم‌کردن‌ به اعدام بسیار بسیار بالاست.

«سازمان عفو بین‌الملل» که از بانیان اصلی این طرح است، با اشاره به روند رشد‌یافته حمایت از این طرح از دهه 1990 تا‌کنون اشاره کرد؛ در دهه 1990 این طرح 2 بار در مجمع عمومی سازمان به رأی گذاشته شد که موفق به تصویب نشد.

کمیسیون امور اجتماعی، انسانی و فرهنگی مجمع عمومی برای نخستین بار در نوامبر سال 2007 میلادی خواستار توقف مجازات اعدام شده بود.

طبق آمار «سازمان عفو بین‌الملل» در سال گذشته 1252 نفر در 24 کشور جهان اعدام شدند و 3347 نفر در 51 کشور به اعدام محکوم شدند.

ایتالیا، با پشتیبانی گرم «واتیکان»، و همچنین پیشگامی «اتحادیه اروپا» به همکاری نزدیک به 90 کشور، سال پیش طرح این قطعنامه را پیشنهاد کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین