کد خبر: ۸۸۳۵۳
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۱۳:۰۸
پس از ثبت نام و با اشاره به اظهارات فرمانده سپاه؛

کروبی:‌ وقتی من بسیجی بودم سردار جعفری یک کودک بود

تخلفی شود عکس‌العمل نشان می‌دهیم و پیامد آن عهده‌ برادران است
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: دبیرکل حزب اعتماد ملی صبح روز شنبه و در پنجمین و آخرین روز ثبت‌نام از داوطلبان با حضور در ستاد انتخابات کشور رسما برای کاندیداتوری دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی کروبی پس از ثبت نام در انتخابات با حضور در جمع خبرنگاران با تاکید بر این‌که "ما برای تغییر آمده‌ایم" خاطرنشان کرد: «ضمن احترام به دولت و مسوولین اجرایی کشور که در حال فعالیت هستند، باید بگویم که ما این‌ها را ناتوان در اداره کشور می‌دانیم».

وی گفت: «احساس می‌کنیم برنامه‌ریزی موجود جوابگو نیست و به خاطر همین در راستای تغییرات مورد نظرمان در کابینه، سفارتخانه‌ها، فرهنگ، سیاست خارجی، برخورد با دانشگاه و دانشجویان، مسائل اقتصادی و بخش‌های مختلف تغییر ایجاد خواهیم کرد».

وی در عین حال اظهار کرد با بیان این‌که " البته دولت زحمت می‌کشید و ما از زحماتش تشکر می‌کنیم اما این را کافی نمی‌دانیم" ابراز عقیده کرد: «معتقدیم تبعات بسیار سنگینی از این مجموعه و شیوه کار نصیب کشور شده است. همچنین ما در سیاست خارجی نیز با همسایگان خود مشکل داریم».

دبیرکل حزب اعتماد ملی ادامه داد: «ما با حفظ اصول و آرمان‌های امام(ره) و ارزش‌ها آمدیم که تغییر و اسلام را نیز تقویت کنیم. به دنبال اسلام متحجر نیستیم و سخنان ما همان جمهوری اسلامی نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد است که حضرت امام آن را مطرح کرده و به اعتقاد ما میزان رای مردم است».

وی در پاسخ به سوالی درباره حمایت حزب کارگزاران از میرحسین موسوی علی‌رغم حمایت برخی چهره‌های آن از کروبی و این‌که آیا این حمایت منفعت‌طلبانه و بر اساس دادن قول به آن‌هاست، تاکید کرد: «من نه در حال و نه در گذشته به هیچ کس وعده‌ای نداده‌ام و آن‌ها هم از من سهم و مسوولیتی نخواستند ولی چنانچه مردم مرا بپذیریند و موفق شوم هم انسانی، هم اخلاقی و هم قانونی است که به نیروهایی که در کنارم هستند و مرا پذیرفته‌اند و با من همکاری می‌کنند، نقش اول را داد و البته نیروهایی که به من کمک می‌کنند همگی نیروهای ورزیده و کاردانی هستند. اما این‌که حزب کارگزاران دو بخش است مربوط به خود کارگزاران است و البته بین‌شان تفاهم وجود دارد. این دوسته‌دستگی در مجمع روحانیون و همبستگی هم وجود دارد».

خبرنگاری پرسید: «شما چه ویژگی‌ها و خصوصیاتی را دارید که آن را در میرحسین موسوی ندیدید، به خاطر همین تصمیم بر کناره‌گیری نداشتید، علی‌رغم اینکه بر شما فشارهایی در این باره بوده است»؟

کروبی گفت: «حرف من در این موضوع همان حرف‌هایی است که قبلا گفته‌ام و دیگر آن را تکرار نمی‌کنم. در شرایطی که کشور دارد، من در خود می‌بینم که اگر از سوی مردم پذیرفته شدم مدیر و خدمتگزار خوبی برای آن‌ها باشم. من جامعه‌ام را می‌شناسم، قدرت را به خوبی می‌شناسم و به راه همکاری و گفت‌وگو واقف هستم. همچنین چتری دارم که نیروهای عظیمی که ممکن است با دیگران کار نکنند؛ با من کار کنند».

وی افزود: «البته چه بسا ظرفیتی که من برای خودم قائل هستم، شخصیت‌های دیگر هم برای خودشان قائل باشند. اما به هر ترتیب حضور خود را ضروری می‌دانم و معتقدم می‌توانم بسیاری از مشکلات را به یاری خدا و حمایت مردم حل کنم؛ چراکه من بر اساس وظیفه دینی و نه تک‌وری و قدرت‌طلبی وارد عرصه شدم».

خبرنگار دیگری پرسید: «شما که قبلا وعده 50 هزار تومان را به مردم می‌دادید در حال حاضر که قیمت نفت کاهش پیدا کرده، می‌خواهید چه کار کنید»؟

کروبی پاسخ داد:‌ «توزیع این سهام مفصل است و بسیاری همچون دکتر نیلی و کرباسچی، الویری و جمع دیگری به تدریج در حال تبیین این موضوع هستند و کارها و فعالیت‌های فراوانی در این جهت انجام دادند. این بحث از کارهای بسیار خوبی است که اصلا مربوط به انتخابات هم نبود و کم و زیاد آن البته مربوط به قیمت نفت هم می‌شود. اما مساله‌ تضمین شده است و مسلم است که انجام خواهد شد».

خبرنگاری پرسید: «آیا آقای هاشمی رفسنجانی از شما حمایت کرده و آیا سفرهایی برای حمایت شما داشته و در راستای ورودتان به عرصه با ایشان دیداری داشتید»؟

کروبی گفت: «من با آقای رفسنجانی ارتباط دوستانه‌ای دارم ما با هم دیدار هم داشتیم. اما اخیرا مدتی است که در خدمت‌شان نبودم و دیداری نداشتیم. من در مورد سفرهای ایشان هم اطلاعی ندارم».

خبرنگاری پرسید: «نظرتان در مورد نظرسنجی‌ها که شما آن را نظرسازی می‌دانید چیست»؟

دبیرکل حزب اعتماد ملی با بیان این‌که " ممکن است به خاطر این مساله به من بگویند که بدبین هستم" ادامه داد: «اشکالی ندارد و من در هر صورت به نظرسنجی‌ها توجه‌ای ندارم؛ چراکه نظرسنجی‌ها مربوط به برخی دسته‌بندی‌های سیاسی است و یا ممکن است بر اساس نظر خاصی انجام بگیرد. همچنین مردم خیلی صریح با ما حرف نمی‌زنند، به خاطر همین به نظرسنجی‌ها زیاد اعتقاد ندارم الان هم می‌گویم که نظرسنجی جدی و واقعی روز 22 خرداد است».

وی در پاسخ به سوالی درباره اظهاراتی مبنی بر این‌که انحلال سازمان مدیریت طرح شهید رجایی بوده، به عنوان فردی که در اول انقلاب نیز حضور داشته، گفت:‌ «ما گروه اولی هستیم که وارد مجلس جمهوری اسلامی شدیم و در کش و قوس‌های نظام و جبهه و جنگ نیز بوده‌ایم و اصلا چنین چیزی به چشمان من نخورده است. همواره بحثی که مطرح بود، بحث تغییر مدیر آن بود، ولی به هر ترتیب من در این مورد خبری ندارم».

کروبی همچنین با اشاره به سخنان فرمانده‌ سپاه گفت:‌ «فرمانده محترم نیروی سپاه، برادر بسیار معزز و محترم جناب آقای جعفری نکته‌ای گفته که برای من بسیار تعجب‌آور بود؛ او بسیج را در دو بخش تعریف کرده و فرموده‌اند یک بخش بسیج نیروی نظامی و یا وابسته به نظامی است که نباید در انتخابات دخالت کند. اما یک بخش دیگر بسیج بیشتر به امور امداد و یا فرهنگ توجه می‌کند که دخالت آن در انتخابات اشکال ندارد. این عبارت تازه‌ای است که گویا قرار است ما هر روز حرف‌های بدیع و تازه بشنویم».

وی خاطرنشان کرد: «ما یک بسیج عمومی داریم که امام فرمود" افتخار من بسیجی بودن است" مقام معظم رهبری ، آقای هاشمی و ... همه می‌گویند بسیجی هستیم. اما آن بسیجی که زیر نظر آقای جعفری است چه گروهی هستند که مدیریتش با ایشان است، این گونه حرف‌ها وقتی مدیریتش با نیروی مسلح است یعنی علامت و نشانه دادن».

وی گفت: «به برادر محترم با کمال وادب و احترام عرض می‌کنیم؛ بسیج به معنای عام که 60 درصد آن مردم آزاد هستند و 40 درصد برای کل نیروهای مسلح است مثل سپاه، ارتش، سرباز و نیروی انتظامی که موظف بوده به جبهه بروند، چندین هزار نفر اقشار مختلف مردم در جبهه به جنگ رفتند و شهید شدند آن‌ها هم بسیجی بودند اما امروز جنگ نیست و بسیج زیر نظر نیروی مسلح و سپاه است که افتخار ملت و برآمده از آن است. این‌ها در اختیار نیروی مسلح‌اند و معنا ندارد وارد عرصه‌ انتخاباتی شوند».

دبیرکل حزب اعتماد ملی یادآور شد: «من از 48 سال پیش بسیجی بوده‌ام، قطعا آن زمان آقای جعفری یک کودک بود، اما باید گفت آن بسیجی که زیر نظر آقای جعفری است نیروهای مسلح هستند».

وی تاکید کرد: «ما برای داغ کردن تنور انتخابات نیامده‌ایم، آمده‌ام برای انتخاباتی آزاد و بدون دخالت بسیج و نیروهای مسلح و یا نیروهای خودسر. انتخاباتی آزاد که هرکس می‌آید برای پیروزی می‌آید. این خط و نشان‌ها را نکشید، مردم را حساس‌تر می‌کنید».

وی تاکید کرد: «اگر کوچکترین تخلفی شود محکم می‌ایستم و از صحنه بیرون نمی‌روم. عکس‌العمل نشان می‌دهیم پیامد آن به عهده‌ برادران بزرگوار است که اوضاع واحوال را مناسب نمی‌بینند و احساس خطر کرده‌اند و برای خود آوازهایی می‌خوانند. می‌گویند بسیج دو قسم است. کم‌کم لابد می‌شود چهار قسم و بعد شش قسم».

وی با اشاره به زمان تشکیل مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت:‌ «در آن زمان گفتم که مجمع قوه‌ چهارم است که آن حکیم بصیر پیر دوراندیش گفت که مجمع در عرض قوای سه‌گانه نیست. قوای کشور سه‌گانه است».

کروبی با مخاطب قرار دادن سردار جعفری تاکید کرد: «بسیج یک نوع است و آن هم زیر نظر شماست. هیج‌کس هم آبروی زیادی ندارد که آبروی زیادی‌اش را بدهد. تقسیم بسیج نکنید که بسیجی‌ها پای صندوق‌ها یا در جلسات مردم را تهدید کنند».

خبرنگار در واکنش به اظهارات کروبی درباره اظهارات سردار جعفری گفت:‌ «من به عنوان یک شهروند به شما می‌گویم که نباید اظهارت جعفری را بهانه قرار دهیم برای این‌که ستاد مقدس سپاه یا بسیج را خدشه‌دار کنیم این در حالی است که خدمات این دو برای شما پوشیده نیست». 

در این هنگام تعدادی از خبرنگاران به تشویق این خبرنگار پرداختند. 

کروبی گفت: «یادتان باشد، شما که دست زدید فقط هفت تا هشت نفر بودید».

در این موقع نیز جمعی برای کروبی دست زدند.

کروبی گفت: «البته اینکه هر کس نظرات خود را هر طور که خواست بگوید اشکالی ندارد. من خوشحالم که شما تذکر دادید ولی برادر عزیز وقتی فرمانده نیروی نظامی می‌آید و در صحبت‌هایش بسیج را به دو قسمت می‌کند، این کار خوبی نیست. من خود بسیجی‌ام و امام و رهبری نیز بسیجی بودند اما وقتی بسیج را دو دسته می‌کنند و حوادثی مثل جریان مجلس هفتم به وجود می‌آید دیگر چه باید گفت».

وی ادامه داد:‌ «چرا کالبدشکافی می‌کنید که من بخواهم برخی چیزها را بگویم. من از حضرتعالی بیشتر مدافع هستم و حداقل سنم از شما بیشتر است. من خود دو پسر دارم که در جبهه بودند و در عملیات‌ها شرکت ‌کردند و یکی از آن‌ها یکی از پاهایش قطع شد. البته برای ما مادر شهیدی اهمیت دارد که سه فرزندش را می‌دهد و هیچ ادعایی هم ندارد. اما شما می‌بینید که مردم سر کوچه چه می‌گویند؟ مردم می‌گویند که این‌ها هر چه بخواهند از صندوق در می‌آورند ولی ما می‌گوییم این طور نیست و صحبت‌های اینچنینی این شائبه‌ها را به وجود می‌آورد».

خبرنگار در ادامه پرسید: «آیا از حامیان میرحسین در کابینه‌تان استفاده می‌کنید»؟

کروبی گفت: «من می‌خواهم کابینه‌ جامعی تشکیل دهم و در آن از همه نیروهای خوب استفاده می‌کنم چه آن‌هایی که با من کار می‌کنند و چه آن‌هایی که با من کار نمی‌کنند من حتی از نیروهای محافظه‌کار و راست هم استفاده می‌کنم و نه فقط از جریان موسوی بلکه از نیروهایی که کاردان باشند نیز استفاده خواهم کرد. ما کابینه‌ای تشکیل می‌دهیم که مردم احساس کنند در آن سهیم هستند».

وی تاکید کرد: «به یاری خدا کابینه‌ای تشکیل می‌دهم که اگر بی‌نظیر نباشد کم‌نظیر نخواهد بود». 

کروبی در بخش اول سخنانش نیز با تاکید بر اهمیت انتخابات در این دوره اظهار کرد: «بسیار مهم است که این انتخابات را با انتخابات‌های قبلی متفاوت بدانیم». 

وی خاطرنشان کرد: «مهم‌ترین آزمایش و امتحان برای دست‌اندرکاران اجرا و نظارت در این انتخابات به وجود آمده است؛ از آن‌جا که روسای جمهور قبلی دو دوره رییس‌جمهور بوده‌اند و در دور دوم رقابت‌های جدی با آن‌ها صورت نگرفته است، اما این انتخابات این چنین نیست و رقابت به شدت جدی است».

وی یادآور شد: «دولت فعلی و یا رییس‌جمهور قانونا حق دارد یک دوره دیگر نیز باشد؛ بنابراین چون متولی کار است و امکانات کشور را در اختیار دارد به خصوص وزارت کشور، امتحان بزرگی پیش رو دارد؛ لذا دولت باید کمال دقت را در این زمینه داشته باشد».

دبیرکل حزب اعتماد ملی با بیان این‌که " وزارت کشور باید بی‌طرفی را رعایت کند" گفت: «در این انتخابات رقابت جدی در پیش داریم؛ همه‌ کاندیداها می‌گویند برای تغییر آمده‌اند تا اوضاع این‌گونه نماند».

وی در ادامه با تاکید بر نقش شورای نگهبان و ناظرین شورای نگهبان و ضرورت بی‌طرفی آن‌ها در انتخابات خاطرنشان کرد: «با توجه به این‌که بارها برخی اعضای شورای نگهبان به خصوص اعضای موثر آن‌ها حمایت خود را از دولت مطرح کرده‌اند و گرایش‌های خود را نشان داده‌اند ـ که البته از این جهت نقدی بر آن‌ها نیست ـ باید در نظر داشت که نقش آن‌ها در این انتخابات بسیار حساس است. شورای نگهبان آزمایش‌های سیاسی بسیار مهمی دراین مرحله دارد که چگونه رفتار می‌کند. باید توجه کند که کمال بی‌طرفی را رعایت کند و به تمام معنا دقت کند که منطبق بر خواست نظام جمهوری اسلامی و صاحبان انقلاب، تنظیم‌کنندگان قانون اساسی و بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی و رهبری باشد».

وی ادامه داد: «فلسفه وجودی این نهاد مبارک و مقدس برای این است که در موارد حساس اوضاع را حفظ کند؛ چراکه امتحانی تاکنون پیش‌روی شورای نگهبان نبوده است. این بار رقیب جدی ما دولت است و ما هم رقیب جدی او هستیم».

کدیور، عبدی، کرباسچی، ابطحی و گرامی‌مقدم از جمله همراهان کروبی هستند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۱ - ۱۳۸۸/۰۲/۱۹
0
0
آقای کروبی که اینقدر دم از امام می زند هی نگوید من ، بگوید مکتب من
ناشناس
|
United States of America
|
۱۵:۲۱ - ۱۳۸۸/۰۲/۱۹
0
0
افرين بر شجاعترين لر دنيا اميدوارم هرچه زودتر بيائي و مملکت را از بحران نجات دهي
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۶ - ۱۳۸۸/۰۲/۱۹
0
0
«به یاری خدا کابینه‌ای تشکیل می‌دهم که اگر بی‌نظیر نباشد کم‌نظیر نخواهد بود».
چه گافي.
«بسیار مهم است که این انتخابات را با انتخابات‌های قبلی متفاوت بدانیم».
بله چون اينبار اگه راي نيارين كارتون ديگه تمومه.جدي جدي تمومه.
بنازم همراهان را.
بابا بسيج 28 ساله تاسيس شده.بيچاره جعفري هم آنموقع 18 سالي داشته .ماشاالله كروبي انگار قبل از تولد لباس بسيجي داشته.اصلا تا بحال پوتين نپوشيده ولي قيافش به سقاها ميخوره.
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۹:۳۲ - ۱۳۸۸/۰۲/۱۹
0
0
بابا بسیجی
بابا سن بالا
بابا تواضع
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۱ - ۱۳۸۸/۰۲/۱۹
0
0
سالی که نکوست از بهارش پیداست انتخاباتی با این همه حرف و حدیث و شبهه در مورد سلامت آن که حتی رقبای اصلی در این مورد شک دارند انتخابات خوبی نخواهد بود بخصوص با دخالت سیاست مسلح که بسیار خطرناک است دلسوزان کشور مثل آقای هاشمی رفسنجانی باید همه تلاش خود را بکنند تا انتخابات سالم باشد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۶ - ۱۳۸۸/۰۲/۱۹
1
0
کروبی : من 50000 تومان میدهم .من چنین بودم من وقتی بسیجی بودم و... سؤال این است حالا چی هستی ؟
...
ناشناس
|
Norway
|
۰۲:۱۰ - ۱۳۸۸/۰۲/۲۰
0
0
in che mani mide?

وی تاکید کرد: «به یاری خدا کابینه‌ای تشکیل می‌دهم که اگر بی‌نظیر نباشد کم‌نظیر نخواهد بود».
ناشناس
|
United States of America
|
۱۰:۱۵ - ۱۳۸۸/۰۲/۲۰
0
0
انشا‌الله هر دو کاندیدای اصلاح طلب به دور دوم راه پیدا می‌کنند و از این دو هر کدام از نظر مردم اصلح‌تر بودند رئیس جمهور خواهد شد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۱ - ۱۳۸۸/۰۲/۲۰
0
0
اینکه آقای کروبی می فرمایند من هم بسیجی هستم و بعد می گویند بسیج یک وجه دارد آنهم نظامی بنا بر این ایشان بعنوان یک نظامی وارد صحنه انتخابات شده اند؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۱ - ۱۳۸۸/۰۲/۲۰
0
0
اینکه آقای کروبی می فرمایند من هم بسیجی هستم و بعد می گویند بسیج یک وجه دارد آنهم نظامی بنا بر این ایشان بعنوان یک نظامی وارد صحنه انتخابات شده اند؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۱ - ۱۳۸۸/۰۲/۲۰
0
0
اینکه آقای کروبی می فرمایند من هم بسیجی هستم و بعد می گویند بسیج یک وجه دارد آنهم نظامی بنا بر این ایشان بعنوان یک نظامی وارد صحنه انتخابات شده اند؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۷ - ۱۳۸۸/۰۲/۲۰
0
0
فقط صراحت لهجه آقاي كروبي مي تواند جواب جزاير پراكنده قدرت در ايران را بدهد. دمت گرم شيخ.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین