کد خبر: ۸۷۰۹۳
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۸۸ - ۱۳:۱۹

اکران «بودا از شرم فرو ریخت» حنا مخملباف در ژاپن

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: فیلم «همدردی بچه‌ها» ساخته حنا مخملباف از روز شنبه در ژاپن به نمایش درآمد.

به گزارش خبرنگار آفتاب از ژاپن، فیلم ساخته شده توسط حنا مخملباف از روز شنبه 29 فروردین ماه در 40 سینمای ژاپن به نمایش درآمد. نام اصلی این فیلم «بودا از شرم فرو ریخت» است که در ژاپن با نام «کو.دو.مو – نو – نا.سا.کِه» که به معنی «همدردی یا دلسوزی یا ترحم بچه‌ها» است به نمایش درآمد.

پیش از این حنا مخملباف که برای گفتگوهای مطبوعاتی اکران گسترده فیلم و همچنین برگزاری کارگاه سینمایی به توکیو سفر کرده، گفته بود: «این فیلم در افغانستان ساخته شده است، اما تنها مربوط به کشور افغانستان نیست. افغانستان در این فیلم یک نمونه از دنیای پر از خشونت و فقر برای کودکان جهان است که قرار است آینده جهان را بسازند. این فیلم پیش از این در 45 سینمای فرانسه و 20 سینما در اسپانیا اکران شده بود و تاکنون 18 جایزه بین‌المللی از جمله خرس کریستال برلین و جایزه ژوری سن سباستین را برده است».

ماجرای این فیلم زیر مجسمه بودا رخ می‌دهد که پیش از این توسط گروه طالبان در کشور افغانستان فرو ریخت. هم اکنون نیز هزاران خانواده افغانی زیر مجسمه خراب شده بودا روزگار می‌گذرانند. دخترک 6 ساله افغانی به نام «بختی» که ایفاگر نقش مهمی در این داستان است با دیدن پسرک همسایه‌شان که در جلوی غار آنها الفبا می‌خواند، برانگیخته می‌شود که به مدرسه برود و خواند و نوشتن بیاموزد.

پسران مدرسه آن چیزهایی را به بازی کودکانه‌شان راه داده‌اند که از محیط خشونت‌بار پیرامونشان آموخته‌اند. چیزهایی را که برازنده کودکان و بازی‌های کودکانه‌شان نیست. این چنین است که «بختی» دخترک این داستان در مسیر مدرسه‌اش مورد تهدید چنین پسرانی قرار می‌گیرد. 

پسران می‌خواهند بختی را به راستی سنگسار کنند و یا چون بودا تخریب کنند و یا چون آمریکایی‌ها او را در غارهای تو در تو به رگبار ببندند. آیا بختی می‌تواند برای آموختن الفبای زبان مادری خویش از این موانع رد شود؟
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین