کد خبر: ۹۲۳۱۲
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۸۸ - ۰۹:۳۰

اخبار متناقض درباره خطر تونل توحید برای املاک منطقه

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: تونل «توحید» به تایید گزارش‌های شورای شهر تهران تا به حال حداقل یکبار ریزش کرده و فردا قرار است در جلسه علنی این شورا، گزارش تکمیلی حادثه اول ریزش «تونل توحید» و ریزش دوم که شهرداری تهران هر دوی آن‌ها را تکذیب کرده است، ارائه شود. 

شورای شهر تهران هفته گذشته در گزارش خود تاکید کرد که شهرداری باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن، توضیحات و گزارش‌های خود در مورد تقاطع تونل «توحید» و خط دو مترو و اقدامات انجام شده در سازه موقت و دائم تونل را به شورای شهر تهران ارائه کند که خسرو دانشجو ـ سخنگوی شورای شهر تهران ـ دیروز از ارسال نشدن این اطلاعات به شورا خبر داد.

در همان روز اول فرونشست زمین در خیابان نواب، ساکنان و کسبه اطراف محل حادثه نسبت به تامین ایمنی واحدهای خود اظهار نگرانی کردند که این نگرانی پس از نامه شهرداری منطقه 10 مبنی بر تخلیه فوری محل سکونت و یا کسب تشدید شد؛ خبرنگار ایسنا برای بررسی این موضوع به محل حادثه رفت و ضمن صحبت با کسبه محل، از ترک‌هایی که بر روی دیوار، سقف و کف واحدها بر اثر حادثه ایجاد شده بود بازدید کرد.

به گفته کسبه محل، مهندس تونل توحید به اصرار آن‌ها از این ترک‌ها بازدید کرد، اما بدون توجه به آن‌ها تنها با گفتن این که «به خاطر فشار ریزش حفره این ترک‌ها ایجاد شده و مشکلی ندارد» رفت.

کسبه محل که تقریبا همه آن‌ها نامه شهردار ناحیه سه منطقه 10 شهرداری را مبنی بر تخلیه فوری ملک را دریافت کرده، ولی آن را نادیده گرفته‌اند، می‌گویند که با این سرعت، امکان جابجایی اجناس و پیدا کردن محل جدید را نداریم، اما برای ما مهم است که بدانیم شهرداری می‌تواند با دادن یک نامه مسوولیت را از خود سلب کند!؟

در این نامه که 18 مردادماه سال جاری همزمان با نخستین نشست خیابان نواب با امضای مختاری ـ شهردار ناحیه سه منطقه 10 شهرداری تهران ـ ارسال شده، تاکید شده است: «مالکین ملک واقع در خیابان نواب، بین ارومیه و کلهر؛ طی بررسی‌های به عمل آمده ساختمان ملکی شما در وضعیتی قرار دارد که برای ساکنان و عابران بسیار خطرناک بوده و احتمال بروز خطر جانی دارد، لذا مقتضی است سریعا نسبت به رفع خطر از ملک خود در فاصله زمانی دو روز از ابلاغ این اخطار اقدام کنید و بدیهی است در صورت استنکاف از انجام عملیات رفع خطر و بروز هر گونه حادثه، مسوولیت و عواقب ناشی از سوانح احتمالی از نظر جانی و مالی بر عهده خود شما خواهد بود و شهرداری در این رابطه هیچ‌گونه مسوولیتی ندارد»!

یکی از مغازه‌داران محل به ایسنا یادآورشد: «صبح روزی که تونل مجددا ریزش داشت، با تعدادی از کسبه به مدیریت تونل توحید مراجعه کردیم و گفتیم که شهرداری منطقه گفته شما باید پاسخگو باشید، ولی متاسفانه آن‌ها هم گفتند، شهرداری منطقه باید پاسخگوی شما باشد و به عبارتی ما را به یکدیگر پاس کاری کردند».

وی تصریح کردند: «معاون فنی و عمرانی شهردار تهران در واکنش به اظهارات ما گفته «شهر، محل زندگی مردم است و القای این شایعه که مردم در محل زندگی خود امنیت ندارند، موضوعی است که می‌تواند مورد توجه نهادهای مسوول هم قرار گیرد» و سوال ما این است که اگر اظهارات ما دروغ یا القای ناامنی است، چرا به ما نامه تخلیه فوری در همان روز حادثه داده‌اند»!؟

کسبه و اهالی محل ریزش تونل «توحید» با تاکید بر این که خانه‌ها و مغازه‌های آن‌ها قدیمی و کهنه و بدون پی و ستون محکم است، خاطرنشان کردند که تنها خواسته آن‌ها پیگیری و پاسخ شهرداری به جای بی‌اعتنایی با دادن یک نامه یکطرفه است!

بر اساس مشاهدات خبرنگار ایسنا، ترک‌های بوجود آمده در دیوار، جداره‌ها و کف زمین در محدوده مغازه‌های اطراف محل ریزش و خانه‌های مسکونی دیوار به دیوار این مغازه‌ها در اندازه‌های کوچک و بزرگ کاملا مشهود است و این در حالیست که ساختمان تازه تاسیس شهرداری در کنار محل ریزش کاملا از کف خیابان جدا شده است.

خبرنگار ایسنا در مورد نگرانی اهالی و کسبه محل ریزش تونل توحید، ناشی از ترک‌های بوجود آمده در دیواره‌های مغازه‌ها و منازل مسکونی، از دانشجو ـ سخنگوی شورای شهر تهران ـ توضیح خواست که وی گفت: «این نگرانی از سوی اهالی و کسبه به شورای شهر تهران هم منتقل شده، اما هنوز شهرداری توضیحاتی در این رابطه به شورای شهر تهران ارائه نداده است».

وی در پاسخ به این سوال که آیا اعلام تخلیه فوری برای این افراد به معنی احتمال وقوع جدی حادثه مجدد در این محدوده نیست و در این میان پاسخگو چه کسی است؟ پاسخ داد: «در جریان دقیق اقدام شهرداری نیستیم، اما قطعا مسوول مستقیم این حوادث شهرداری خواهد بود، چرا که شورا پیش از این اخطارهای لازم را داده است».

لازم به ذکر است تلاش ایسنا برای دریافت پاسخ مجری پروژه تونل توحید و معاون عمرانی شهردار تهران تا لحظه مخابره این خبر بی‌نتیجه مانده است. 

بدین ترتیب همچنان این سوال بی پاسخ می‌ماند که واقعا تکلیف ساکنان خیابان نواب بین ارومیه و کلهر چیست و در صورت بروز حادثه‌ای دیگر چه کسی پاسخگو خسارات احتمالی وارده است؟ از سوی دیگر چرا خسارات وارده از اجرای یک پروژه عمرانی را باید شهروندان تهرانی متحمل شوند و آیا مسوولان اجرای پروژه تونل توحید نباید از طریق سازمانهای بیمه‌گر فکری اساسی برای خسارات احتمالی این پروژه می‌کردند؟

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۹ - ۱۳۸۸/۱۱/۱۹
0
0
ممنون از اینکه واقعیت را می گویید.با آرزوی توفیق روز افزون برای شما
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین