کد خبر: ۹۹۳۴۲
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۳۸۹ - ۱۵:۳۰

بین یک دهه گذشته در ایران، تجرد دختران دارای تحصیلات 3 برابر شده است

به همان میزانی که جامعه باسوادتر شده طلاق نیز بیشتر شده است
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: ناهید رام پناهی معاون مرکز اطلاعات و آمار شورای فرهنگی اجتماعی زنان گفت که بین یک دهه گذشته تعداد دختران هرگز ازدواج نکرده دارای تحصیلات عالی از حدود 5 درصد به 16 درصد رسیده است.
ناهید رام پناهی در گفت‌وگو با مهر افزود: بررسی آمار مرکز آمار ایران حاکی از این است که میزان دختران هرگز ازدواج نکرده دارای تحصیلات متوسطه از 26 درصد در سال 75 به 42 درصد در سال 85 رسیده است.

وی تصریح کرد: نگاهی به این آمار نشان می‌دهد که بالا رفتن سطح تحصیلات باعث تجرد در زنان کشور شده است و موجب شده تا دختران کمتر به ازدواج تن دهند.

معاون مرکز اطلاعات و آمار شورای فرهنگی اجتماعی زنان اظهار داشت: برخلاف این که تحصیلات عالی تاثیر منفی بر افزایش دختران داشته است، ولی اطلاعات اخیر ارایه شده از مرکز آمار حاکی از این است که این روند بر افزایش طلاق موثر نبوده است.

وی ادامه داد: مقایسه آمار فعلی با یک دهه قبل نشان می‌دهد که طلاق در قشر تحصیلکرده درصد قابل توجی افزایش پیدا نکرده است و به همان میزانی که جامعه باسوادتر شده طلاق نیز بیشتر شده ولی در مورد تجرد این ارتباط معنی دار است و درصد مجردان دارای تحصیلات عالی به صورت قابل توجه افزایش پیدا کرده است.

رام پناهی همچنین در مورد آمار زنان و مردان مجرد کشور نیز گفت: اگر تعداد زنان و مردان هرگز ازدواج نکرده را در رده سنی بین 15 تا 34 سال در نظر بگیریم می‌بینیم تعداد مردان مجرد در این دوره سنی دو میلیون و 600 هزار نفر بیشتر از تعداد دختران مجرد است.

وی افزود: اما در صورتی که بین رده سنی دختران و پسران مجرد پنج سال اختلاف قایل شویم نشان می‌دهد که تعداد دختران 15 تا 29 ساله هرگز ازدواج نکرده از تعداد پسران 20 تا 34 ساله مجرد، یک میلیون و 300 هزار نفر بیشتر است.

وی تاکید کرد: مقایسه این آمار نشان می‌دهد که اگر اختلاف سن زوج و زوجه در ازدواجها کمتر شود به قدری به حل این بحران کمک می‌شود ولی در صورتی که این روند انتخاب همسر از سوی پسران که تمایل به ازدواج به دخترانی به چند سال اختلاف سنی هستند ادامه پیدا کند، تعداد تجرد قطعی در دختران افزایش می‌یابد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Canada
|
۲۲:۰۸ - ۱۳۸۹/۰۲/۲۱
0
0
می شود بفرمایید منظور شما از انتخاب عکس کنار این مطلب چه بوده است؟
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین