کد خبر: ۸۲۵۳۹
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۸۷ - ۰۹:۱۳
آمار واقعی جمعیت بیکاران همچنان در پرده ابهام

سرما در گرما، گرما در سرما با آمار وزارت کار!

نرخ بیکاری افزایش می‌یابد
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: وزیر کار درباره رابطه فصول با نرخ بیکاری توضیحاتی ارائه کرد. به گفته محمد جهرمی افزایش بیکاری در کشور در حال حاضر به دلیل فرارسیدن فصل سرد پاییز و زمستان است.

برخلاف نظر کارشناسان اقتصادی که اقدامات و سیاست‌های دولت را ضد تولید و اشتغال می‌دانند آمارهای وزارت کار در سال 87 هموارحکایت از کاهش نرخ بیکاری و بهبود فضای اشتغال در کشور داشته است! 

آنچانکه کارشناسان می‌گوید تغییر افزایش نرخ بیکاری در فصل پاییز و زمستان و کاهش آن در تابستان ( اشتغال یا بیکاری فصلی) امری بدیهی و پدیده‌ای شناخته شده در کشور است که نمی‌توان با طرح آن مشکل اصلی و سوالات اساسی درمورد بیکاری و اشتغال واقعی و پایدار را تحت الشعاع قرار داد.

وزیر کار در حاشیه همایش ایمنی، سلامت و محیط زیست در تهران در جمع خبرنگاران در مورد آخرین آمار بیکاران کشور اظهارداشت: «آخرین آمار گرفته شده ولی هنوز جمع بندی و هنوز اعلام نشده است».

جهرمی با وجود تائید مشکلات تحمیل شده‌ به واحدهای اقتصادی توضیحی درمورد آن نداد ولی افزود: «همیشه فصل پاییز نسبت به تابستان و بهار نرخ بیکاری بالاتر بوده، بنابراین نسبت به تابستان نرخ بیکاری بالاتری خواهیم داشت».

وی ادامه داد: «در زمستان نیز به دلیل کاهش ساخت و ساز ساختمان‌ها و همچنین کاهش اشتغال در بخش کشاورزی و حمل و نقل نرخ بیکاری افزایش خواهد یافت».

وزیر کار و امور اجتماعی بهترین فصل برای کاهش نرخ بیکاری را تابستان و بعد هم بهار دانست و گفت: «بخشی از رفع مشکلات تولید و موانع آن هر روز که اتفاق می‌افتد در کاهش نرخ بیکاری موثر خواهد بود و هنوز ما روند مناسبی مانند سال گذشته و سال 85 نمی‌‌بینیم».

وی 38 درصد از حوادث در حین کار را مربوط به بخش ساختمان‌ها عنوان کرد و افزود: «متاسفانه بخشی از این حوادث باعث قطع عضو و مرگ کارگران و حدود 10 درصد منجر به قطع عضو یا مرگ می‌‌شود که این رقم در بخش ساختمان‌ها به 30 تا 40 درصد می‌‌رسد».

وزیر کار و امور اجتماعی اعلام کرد: «بر اساس مصوبه اخیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اگر کارگرانی بیش از یک ماه در جایی بخواهند کار کنند باید قرارداد کتبی داشته باشند که این مصوبه لازم ‌الاجرا شده است».

جهرمی گفت: «این قرارداد باید در فرمی که وزارت کار و امور اجتماعی در اختیار کارفرمایان و کارگران قرار می‌دهد تنظیم شود، کما اینکه هم‌اکنون در حال تنظیم فرم‌ها هستیم و آن را در اختیار کاریابی‌های سراسر کشور قرار خواهیم داد».

وی با بیان اینکه همه شرایط کار در ابعاد مختلف قرارداد پیش‌‌بینی می‌‌شود، در مورد خط اعتباری شش هزار میلیارد تومانی بانک مرکزی برای تامین سرمایه در گردش واحدها عنوان کرد: «من از نوع تزریق و چگونگی برنامه‌ریزی آن مطلع نیستم، اما به جهت مشکلاتی که خود بانک‌ها دارند امیدوارم با کمک بانک مرکزی مشکلات آنها حل شود».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین