کد خبر: ۱۱۵۷۹۶
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۸۹ - ۱۷:۴۵
رییس فراکسیون دانشگاهیان مجلس شورای اسلامی:

عدالت‌خواهی و ظلم‌ستیزی در ذات جنبش دانشجویی است

کسی که خواسته‌های دانشجو را نفهمد، خواسته‌های مردم را نفهمیده است
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: کواکبیان با بیان این‌که جنبش دانشجویی همیشه در مسیر استقلال طلبی بوده و سرسازش با اجانب و بیگانگان را نداشته است، تصریح کرد: حادثه ۱۶ آذر نیز در راستای روحیه ضد استعماری و استقلال‌طلبی دانشجو بوده است. 

نماینده مردم سمنان در مجلس شورای اسلامی در نشستی که به مناسبت روز دانشجو با عنوان “رسالت دانشجو در جامعه” در دانشکده پردیس کشاورزی کرج برگزار شد با اشاره به خصوصیات ذاتی دانشجویان که پیشتاز تحولات تاریخی سیاسی و اجتماعی در طول تاریخ بوده‌اند، گفت: عدالت‌خواهی، استبداد ستیزی و مردم سالاری از خصوصیات ویژه دانشجویان همواره بوده و هست. 

وی افزود: همیشه در طول تاریخ جنبش‌های دانشجویی افرادی وجود داشته‌اند که خواهان جدایی دانشجو و دانشگاه از عرصه سیاست بوده‌اند، شاهد بوده‌ایم این‌گونه افراد اساسا معتقد بوده‌اند دانشجو باید ساکت، بی‌تفاوت و به دور از هر گونه مباحث سیاسی باشد. 

کواکبیان تصریح کرد: آنهایی که می‌ترسند از آتش زیر خاکستر، قطعا باید از سکوت دانشجویان نیز بترسند و باید بدانند که بیان مطالبات به مراتب در حل مشکلات راه‌گشا‌تر و درستر است. 

وی افزود: یک دانشجو ایرانی با فرهنگ دینی و اعتقادی پرورش یافته و بر اساس این آموزه‌ها نمی‌تواند بی‌تفاوت باشد. دانشگاه در طول انقلاب توانسته حرکات عظیمی را ایجاد کرده و حتی جایگاه اصلی برای فعالیت روحانیون بوده است. 

رییس فراکسیون دانشگاهیان مجلس همچنین خاطر نشان کرد: خصوصیات دیگری که می‌توان برای جنبش دانشجویی ایران مطرح کرد روحیه استبداد‌ستیزی و مخالفت با حکومت‌های ضدمردمی در تاریخ است که قطعا مبارزات دانشجویان ما در طول تاریخ و در مقابله با رژیم ستم‌شاهی زبانزد بوده است و این دانشگاه بوده که در طول دوره انقلاب توانست حرکات عظیمی را ایجاد کند حتی روحانیون نیز در این مکان توانستند در مساجدش حرکات‌شان را ادامه دهند. 

وی با تاکید بر این‌که دانشجویان همیشه طرفدار حقوق مردمی و کرامت انسانی بوده‌اند و باید این روحیه را حفظ کنند، گفت: حتی شهادت سه دانشجو در ۱۶ آذر مقابله با کودتا ۱۳۲۲ بود. جنبش دانشجویی همیشه در مسیر استقلال‌طلبی بوده و سر سازش با اجانب و بیگانگان را نداشته است و همین حادثه ۱۶ آذر در راستای روحیه ضداستعماری و استقلال‌طلبی دانشجو بوده است. حتی فداکاری‌های دانشجویان در طول ۶ سال دفاع مقدس نیز در راستای همین روحیه بوده است و اگر کسانی بخواهند در این کشور بساط تداوم سلطه‌گری خودشان را داشته باشند، دانشجویان این اجازه را نخواهند داد. 

کواکبیان در ادامه با اشاره به خصوصیت دیگر دانشجویان که تاکید بر خواسته‌های مردم است، گفت: دانشجو هیچ وقت از مردم جدا نبوده و همیشه در پیگیری خواسته‌های مردمی پیشتاز بوده است و اگر جنبش دانشجویی ما یک روز از بدنه اصلی جامعه فاصله بگیرد، باید نگران آن بود. 
ممکن است بعضی از رسانه‌ها بخواهند جنبش دانشجویی ما را به شکل دیگری جلوه دهند، اما من معتقدم دانشجو برخواسته از مردم و از دل توده‌های مردم است و کسی که خواسته‌های دانشجو را نفهمد خواسته‌های مردم را نفهمیده است. 

این نماینده مجلس افزود: فرهنگ ضدظلم برگرفته از فرهنگ عاشورایی است و این مردم همواره بر علیه ظلم ایستاده‌اند و دانشجویان نیز همواره در این راه بوده‌اند و این در متن آیین مذهبی ما است. 

کواکبیان در ادامه با طرح این سوال که چه کسی می‌تواند مدعی شود اصلاحات جنبش دانشجویی را ترک کرده، اظهارداشت: مگر اصلاحات ترک شدنی است و چه کسی می‌تواند مدعی باشد که دوران اصلاحات به‌سر آمده و باید با اصلاحات خداحافظی کرد. این اشتباه محض است و حرکت اصلاح‌طلبی در متن توده‌های ایرانی است و همیشه در تاریخ پیشتاز خواهد بود.
 
وی تصریح کرد: خیلی وقت‌ها ممکن است اصلاح‌طلب‌ها دور از قدرت باشند، اما در متن جامعه پویا هستند و حرکت می‌کنند.
 
وی در پاسخ به سوالی درخصوص آینده اصلاحات نیز گفت: آینده اصلاحات مختومه نیست و باید در بین خود اصلاح‌طلبان یک توافق جدی باشد و در مورد آینده اصلاحات بحث‌های جدی صورت گیرد. 

کواکبیان افزود: در مورد آینده اصلاحات دو دیدگاه وجود دارد یکی اینکه منتظر حوادث پیش آمده باشیم و دیدگاه دوم اینکه در روند تحولات نقش ایفا کنیم و در صحنه باشیم. این فعال سیاسی با اشاره به دیدگاه جریان مقابل در مورد اصلاح طلبی گفت: برخی از آنها معتقدند فاتحه اصلاحات خوانده شده و نه تنها نباید در عرصه قدرت و سیاست نباشند، بلکه در عرصه حیات هم نباید باشند ولی اکثریت جریان اصولگرا معتقدند که اصلاح طلبان خوب هستند، ولی نباید به قدرت دست یابند و عده‌ای هم معتقدند که علاوه بر حضور در سیاست باید به قدرت هم برسند. 

وی گفت: بنده معتقدم اصلاح‌طلبان نباید با اختلاف پیش بروند و باید وضعیت کلی خود را آسیب‌شناسی کنند و از تجارب گذشته هم استفاده کنند. 

نماینده مردم سمنان در مجلس در خصوص استراتژی اصلاح‌طلبان در انتخابات آینده گفت: باید اجماع نظری و فکری صورت گیرد و با صبوری پیش رفت و با آسیب‌شناسی مسائل تصمیم نهایی را گرفت.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۰ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۷
0
0
كواكبيان دوست داريم
ناشناس
|
Germany
|
۱۷:۵۴ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۷
0
0
آفرین برافراد فهیم
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین