کد خبر: ۹۸۴۷۹
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۳۸۹ - ۱۸:۰۴
هرچه درباره فنون زنده ماندن و مثلث حیاتی بدانیم کم است

چه کسانی خواهند مرد و چه کسانی زنده می‌مانند

ایرانیان مخاطب توصیه‌های رییس گروه تیم آمریکایی نجات بین‌المللی هستند
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب- سرویس اجتماعی: گفته‌های دوگ کاپ از آن جهت دارای اهمیت است که درفیلم‌های منتشرشده در صدا و سیما در باره مانور زلزله مشاهده شده که به دانش‌آموزان توصیه می‌شود هنگام وقوع زلزله به زیر میزها‌ی خود بروند. اشتباهی که در صورت وقوع زلزله صددرصد به مرگ آنان منتهی خواهد شد.

همچنین از آن جا که 97 درصد سرزمین ایران زلزله خیز است آفتاب متنی را که از سوی "اداره کل تاسیسات برقی مدیریت انرژی" ترجمه شده را در اختیار هموطنان گرامی به ویژه شهروندان تهرانی می‌گذارد.

این متن به این دلیل در اختیار شهروندان گذاشته نمی‌شود تا عده‌‌ای بخواهند از آن سوء استفاده سیاسی کنند. بلکه آفتاب خود را متعهد به جان شهروندان ایرانی می‌داند و سال‌هاست که بحث زلزله در ایران و تهران محل بحث است.

این متن ترجمه شده مربوط به " دوگ کاپ " ( Doug Copp ) رئيس گروه نجات و مدير تيم آمريكائي نجات بين المللي ARTI) American Rescue Team International) است. اين تيم از مجربترين گروه‌هاي نجات است‌. " دوگ " دارای نوشته‌هايی است که بر اساس تجربه‌هایش تنظیم شده و مي‌تواند جان افراد زيادي را در هنگام وقوع زلزله از مرگ نجات دهد. از این رو ایرانیان نیز می توانند مخاطب توصیه‌های این رییس گروه نجات تیم آمریکایی نجات بین‌المللی باشند.

دوگ در باره تجربیاتش می‌گوید:" من به درون 875 ساختمان فرو ريخته ناشي از زلزله خزيدم و با گروه‌هاي نجات 60 كشور كار و در تعداد زيادي ازكشورهاي جهان گروه‌هاي نجات را سازماندهي کردم . در حال حاضر نیز عضو گروه نجات خيلي از اين كشورها هستم .

وی می‌افزاید:"همچنين به مدت دو سال به عنوان كارشناس سازمان ملل در زمينه تخفيف فاجعه (UNX051-UNIENET) بودم و از سال 1985 به بعد در صحنه بلاياي طبيعي عمده جهان به‌جز مواردي كه فاجعه آني بوده، شركت داشتم.

دوگ در ادامه با اشاره به این که " در سال 1996 يك فيلم مستند ساخته كه صحت متدولوژي ارائه شده توسط او را تاييد مي‌كند"، می افزاید:" دولت مركزي تركيه و مقامات محلي و دانشگاه شهر استانبول در تهيه و فيلم‌برداري از اين آزمايش علمي و عملي با تيم ARTI همكاري داشتند."

وی در باره جزییات این فیلم می‌گوید:" ما يك مدرسه و يك خانه را با 20 مانكن در داخل آن فرو ريختيم، 10 مانكن را به‌صورت (Duck And Cover) خميده و پنهان شده و10 مانكن ديگر را به روش ابداعي خودم تحت نام (Triangle Of Life )مثلث حيات استفاده كرديم. پس از فرو ريختن ناشي از زلزله مصنوعي، ما به درون آوارها خزيديم و وارد ساختمان‌ها شديم تا نتايج آزمايش را فيلم‌برداري و مستند كنيم."

وی در ادامه می‌گوید:" در اين فيلم كه فنون زنده ماندن خود را تحت نظارت مستقيم و شرايط علمي مرتبط با ريزش آوار تمرين کرديم به روشني نشان دریافتیم آنهایي را كه از روش (Duck And Cover) "خميده و پنهان شده" استفاده كردند، شانس زنده ماندن آنها صفر درصد و براي آنهایي كه از روش ما یعنی "مثلث حيات" استفاده كردند، 100 درصد بود. اين فيلم در تركيه و كشورهاي اروپائي توسط ميليون‌ها تماشاچي ديده شد و در ايالات متحده و كانادا و آمريكاي لاتين هم از طريق تلويزيون به نمايش گذاشته شد."

وی در ادامه در بیان تجربیاتش در باره زلزله شهر مکزیکوسیتی که اکثر دانش‌آموزان یک مدرسه مرده بودند اشاره می‌کند و می‌گوید:" نخستین ساختماني كه به داخل آن خزيدم ، مدرسه‌اي در شهر مكزيكوسيتي و درجريان زلزله سال 1985 بود، همه بچه‌ها در زير ميزهايشان بودند و همگي تا ضخامت استخوان‌هايشان در هم كوبيده شده بودند. آنها مي‌توانستند زنده بمانند اگر در كنار ميزهايشان و در راهروي بين ميزها دراز مي‌كشيدند."

وی در ادامه به راه حل زنده ماندن دانش‌آموزان مکزیکوسیتیایی اشاره می‌کند و می‌گوید:" كاري كه انجام داده بودند غيرمعقول و غيرضروري بود و در تعجب بودم كه چرا آن‌ها در راهروها نبودند. من آن موقع نمي‌دانستم كه به آن‌ها گفته شده‌بود كه خود را زير چيزي پنهان سازند. به‌سادگي مي‌توان دريافت، هنگامي‌كه ساختمان‌ها تخريب مي‌شوند وزن سقف كه بر روي اشياء و مبلمان فرود مي‌آيد، آنها را درهم مي‌كوبد و فضاي خالي‌اي را در كنار آنها ايجاد مي‌کند، اين فضا همان چيزي است كه من به آن مثلث حيات (Triangle Of Life) مي‌گويم.

این عضو تیم نجات بین‌المللی می‌افزاید:" هر اندازه اشياء بزرگتر و محكم‌تر باشند كمتر فشرده مي‌شوند و هر اندازه كمتر فشرده شوند فضاي خالي كه احتمال زنده ماندن افرادي را كه به آن پناه مي‌برند بيشتر مي‌شود. يك بار ديگر مي‌توانيد ساختمان‌های فرو ريخته را درتصویرنگاه كنيد. مثلث‌هايي را كه شكل گرفته‌اند را شمارش كنيد. آنها در اكثر نقاط وجود دارند و از معمول‌ترين اشكالي هستندكه در داخل آوارها به راحتي مي‌توانيد مشاهده کنید."

دوگ که كاركنان سازمان آتش‌نشاني شهرتروجيلو با جمعيت 750 هزار نفري براي چگونه زنده ماندن و محافظت و نجات خانواده‌هايشان در هنگام وقوع زلزله آموزش داده می‌گوید:" رئيس آتش‌نشاني شهرتروجيلو كه خود استاد دانشگاه اين شهر هم هست همواره مرا همراهي مي‌كرد و خود گواه حوادث اتفاق افتاده بود. نام او روبرتو روزالس است.

روزالس تعریف می‌کند : هنگاميكه 11 ساله بودم در اثر بروز زلزله سال 1972كه بيش از 70،000 نفرتلفات داشته ، در داخل ساختمان فروريخته بدام افتادم وآنچه باعث نجاتم شد مثلث حياتي بود كه در كنار موتوسيكلت برادرم بوجود آمده بود. كليه دوستانم كه در زير ميز يا تخت رفته بودند در زير آن‌ها له شده و جانشان را از دست داده بودند. من مثال زنده‌اي از (Triangle Of Life) مثلث حيات هستم و دوستانم مثالي از (Duck And Cover) خميده و پنهان شده كه همگي جانشان را از دست دادند."

آقاي دوگ کاپ در نهایت برای ایجاد مثلث حیاتی 10 توصیه حیاتی می‌کند که به کارگیری آن برای شهروندان می‌تواند به نجات جانشان منتهی شود. این 10 توصیه به قرار زیر هستند:

1- در هنگام بروز زلزله و فرو ريختن ساختمان هر كسي كه از روش (Duck And Cover) "خميده و پنهان شده" استفاده كند بدون استثناء و همواره محكوم به مرگ است. افرادي كه زير اشيائي نظير ميزها و اتومبيل‌ها مي‌روند در همان‌جا له مي‌شوند.

2- سگ‌ها و گربه‌ها و بچه‌ها همگي آنها اغلب به‌صورت طبيعي در وضعيت جنيني كه در رحم قرار دارند، خم مي‌شوند و شما هم بايد همين طور عمل كنيد. اين غريزه طبيعي ايمني و اصل بقاء است. شما مي‌توانيد با همين شيوه در فضاي خالي كوچكتري زنده بمانيد. پس در زمان بروز زلزله سريع خود را كنار اشياء بزرگ، مانند كاناپه بزرگ و يا اجسام محكمي كه در مقابل ضربه كمتر فشرده مي‌شوند و فضاي خالي در مجاور خود باقي مي‌گذارند، قرار دهيد.

3-ساختمان‌هاي چوبي از ايمن‌ترين نوع ساختمان‌ها محسوب مي‌شوند كه مي‌توانيد در هنگام وقوع زلزله در داخل آن‌ها باشيد، دليل آن ساده است زيرا چوب قابل انعطاف بوده و با نيروي زلزله به راحتي حركت مي‌كند. اگر ساختمان چوبي فرو ريزد فضاهاي خالي بزرگي ايجاد مي‌شود.

همچنين ساختمان‌هاي چوبي داراي وزن متمركز شده و خردكنندگي كمتري هستند. ساختمان‌هاي آجري مي‌توانند در حد قطعات آجر متلاشي شوند و آجرها منجر به بروز صدمات زيادي مي‌شوند البته اجساد له شده ناشي از فرو ريختن آن‌ها از صدمات حاصل از فرو ريختن قطعات بتني بزرگ، كمتر است.

4-اگر زلزله درهنگام شب و زماني كه شما در رختخواب خود هستيد اتفاق بيفتد كافي است از روي تخت به پايين بغلتيد، يك فضاي ايمن و مناسب در اطراف تخت وجود دارد. هتل‌ها مي‌توانند نرخ زنده‌ماندن ساكنان خود را در هنگام وقوع زلزله، با نصب تابلوي راهنما در پشت درب اتاق‌ها و اطلاع‌رساني به ساكنان مبني بر اينكه "در هنگام وقوع زلزله روي زمين كنار تختخواب دراز بكشيد" افزايش دهند.

5-اگر شما هنگام وقوع زلزله در حال تماشاي تلويزيون هستيد و فرار از دريا پنجره برايتان به‌سادگي امكان‌پذير نيست، در وضعيت جنيني در كنار كاناپه يا صندلي بزرگ خم شويد.

6-هر كسي كه در زمان وقوع زلزله در زير درب قرار گيرد محكوم به مرگ است. زيرا هنگامي كه زير درب قرار دارد ، چهارچوب اطراف درب به سمت جلو وعقب بيافتد، زير مصالح ساختماني بالاي چهار چوب درب له خواهد شد و اگر ستون‌ها به طرفين بيفتند در اين حالت توسط آنها به دو نيم خواهد شد لذا در هر دو صورت جان خود را از دست خواهد داد.

7-هرگز در هنگام وقوع زلزله بر روي پله ها نرويد زيرا پله‌ها داراي گشتاور فركانسي متفاوتي هستند و لذا مجزا از تنه اصلي ساختمان نوسان مي‌كنند. به عبارتي پله‌ها و بقيه ساختمان با همديگر برخورد مي‌كنند تا اينكه شكست سازه‌اي در پله رخ دهد و كساني كه روي پله هستند قبل از اينكه پله خراب شود توسط گام‌هاي پله گرفتار شده و بصورت وحشتناكي قطع عضو خواهند شد.

در هنگام زلزله حتي اگر ساختمان فرونريزد باز هم از پله‌ها دور بمانيد زيرا پله‌ها از مناطقي هستند كه احتمال تخريب بيشتري دارند حتي اگر پله‌ها توسط زلزله فرو نريزد ممكن است در اثر وزن ازدحام زياد افرادي كه فريادكشان از روي آن در حال فرار هستند فرو بريزد. پله‌ها بايد پس از وقوع زلزله هر چند كه ساختمان آسيب نديده باشد از نظر ايمني مورد آزمايش قرار گيرند.

8-به ديوارهاي محيطي ساختمان نزديك شويد و يا در صورت امكان به بيرون از آنها برويد. هرچه داخل‌تر و دور‌تر از ديوارهاي محيطي ساختمان باشيد احتمال اينكه راه گريز شما مسدود شود بيشتر خواهد بود.

9-كساني كه در هنگام وقوع زلزله در خيابان‌ها داخل خودروي خويش مي‌مانند وقتي كه خيابان طبقه فوقاني روي آنها خراب مي‌شود (در اتوبان‌هاي دو طبقه)، جان خود را از دست مي‌دهند. اين دقيقآ همان چيزي است كه در آزادراه نيميتز (Nimitz Freeway) رخ داد و قربانيان زلزله سانفرانسيسكو همگي در داخل خودروي خود به هنگام زلزله باقي ماندند و همگي كشته شدند .

آنها مي توانستند زنده بمانند اگر از خودرو خارج شده و در كنارآن نشسته و يا دراز كشيده بودند.كليه خودروهاي له شده بجز خودروهائي كه ستون‌هاي پل مستقيمآ روي آنها سقوط كرده بود، داراي فضاي خالي‌اي به ارتفاع 90 سانتي متر در اطراف خود بودند.

10 -ازخزيدن در داخل خرابه‌هاي دفاتر روزنامه‌ها و يا اداراتي كه كاغذهاي انباشته زيادي در آنها وجود داشته است، دريافتم كه كاغذ داراي خاصيت ارتجاعي بوده و چندان فشرده نمي‌شوند لذا فضاهاي خالي زيادي در اطراف بسته‌هاي كاغذ بوجود مي‌آيد كه مي‌تواند در زمان زلزله مورد استفاده قرار گيرد.

برای دیدن تصاویر زلزله‏های مختلف و ایده مثلث حیاتی، به این آدرس بروید:
http://aftabnews.ir/vglbfab9.rhbw9rquu8ipr.l.html
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۴ - ۱۳۸۹/۰۲/۱۲
0
0
وقتی قرار است در مورد یک مسئله علمی مطلبی بنویسید باید خوب در باره آن تحقیق کنید و صرفاً بر اساس یک نظر که در جایی نوشته شده قضاوت نکنید. مسئله مثلثهای حیاتی خود اشکالات بسیاری از نظر علمی دارد. آموزش زیر میز رفتن هم برای مواقعی نیست که ساختمان کلاً تخریب گردد. در این رابطه می توانید با گروه آموزش همگانی پژوهشگاه زلزله شناسی تماس بگیرید.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین