کد خبر: ۱۰۹۱۹۹
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۸۹ - ۱۴:۵۳
در نشست خبری با خبرنگاران داخلی و خارجی

مهمانپرست: 30 کشور سخنرانی احمدی‌نژاد را ترک کردند

حمله ویروسی به نیروگاه بوشهر بازی جدید است
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مهمانپرست در پاسخ به خبرنگاری که به نقل از رسانه‌های غربی عنوان کرد برخی کشورهای اسلامی نیز هنگام سخنرانی احمدی‌نژاد جلسه را ترک کردند گفت: اطلاعات شما درست نیست حدود 30 کشور شامل آمریکا، اعضای اتحادیه اروپا و 2 یا 3 کشور که معمولا از آمریکا تبعیت می‌کنند جلسه را ترک کرد و بقیه حضور داشتند البته ما متاسفیم که اروپایی‌ها با تبعیت کورکورانه از آمریکا استقلال خود را به خطر می‌اندازند و ثابت می‌کنند سیاست مستقلی ندارند. 

رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری خود با خبرنگاران داخلی و خارجی در پاسخ به سئوالی در رابطه با میانجیگری عمان برای آزادی دو تبعه آمریکایی گفت: مراحل قضایی این دو تبعه آمریکایی تکمیل نشده و بعد از تکمیل پرونده موضوع از سوی قوه قضائیه اعلام می شود.

وی در پاسخ به سئوالی در رابطه با تبادل سوخت و زمان و مکان مذاکرات ایران با گروه وین نیز اظهار داشت: ما آمادگی خود را برای مذاکره با گروه وین بر اساس بیانیه تهران بیان کردیم و در اعلامیه تهران نکات دقیقی ذکر شده که حقوق ایران را به طور کامل پوشش می دهد. در رابطه با جزئیات مذاکرات نیز در حال تبادل نظر هستیم.

تحریم مانع ایران نمی‌شود

مهمانپرست در پاسخ به سئوال خبرنگاری که پرسید آیا اخبار مبنی‌بر اعمال محدودیت‌های جدید برای شرکت‌های و اتباع ایرانی توسط کشور امارات مورد تایید است و چه واکنشی نسبت به این موضوع صورت گرفته است، تصریح کرد: تحریم‌ها اگر بر مبنای قطعنامه 1929 شورای امنیت باشد اصل آن را غیرمنطقی می‌دانیم و اگر فراتر از آن باشد مورد تایید بسیاری از کشورهای دنیا نیست.

وی تاکید کرد: یک‌جانبه‌گرایی‌ها در راستای اهداف برخی کشورهای غربی است اما اینکه این تحریم‌ها موثر است یا خیر، فکر نمی‌کنیم تاثیر چندانی در مسیر حرکت ملت بزرگ ایران داشته باشد و ملت ما راه خود را پیدا کرده و این مسیر را دنبال می‌کند.

مهمانپرست در عین حال عنوان کرد: کشورهایی که در این مسیر گام بر می‌دارند شرکت‌های خود را محروم کرده‌اند و به شرکت‌های خود فشار وارد می‌کنند چرا که با این محدودیت‌ها، شرکت‌های دیگر جایگزین می‌شوند.

قطعنامه شامل سلاح‌های پدافندی نمی‌شود

مهمانپرست در پاسخ به سئوالی پیرامون دستور اخیر مدودوف رئیس‌جمهور روسیه مبنی‌بر ممنوعیت تحویل سامانه‌های دفاعی اس 300 به ایران و احتمال پیگیری حقوقی این موضوع تصریح کرد: ما موضع خود را قبلا اعلام کرده‌ایم در این‌باره چند موضوع مطرح است یکی اینکه اگر این اقدام بر اساس قطعنامه 1929 دنبال می‌شود که خود این قطعنامه نیز غیرقانونی است اصولا قطعنامه شورای امنیت شامل سلاح‌های پدافندی نمی‌شود.

وی افزود: همچنین فشارهای سیاسی برای اینکه ملت ما از حقوق خود عقب‌نشینی کند نتیجه نخواهد داشت.

سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: بین ما و روسیه قراردادی امضا شده که تعهد طرفین در این باره مشخص است و بر اساس آن عمل می‌شود.

توصیه دوستانه به کرملین

وی ادامه داد: منافع بلند مدت ملت روسیه با وارد شدن به بازی‌های آمریکا تامین نخواهد شد واین توصیه دوستانه ما به روس‌ها است.

پرونده زن ایرانی درحال رسیدگی است

خبرنگار یک رسانه اسپانیایی در خصوص صدور حکم برای سکینه محمدی اظهار داشت: در این‌باره دو مورد مطرح است یکی قتل و دیگری ارتباط نامشروع با افراد دیگر که نام‌شان در پرونده آمده و الان موضوع قتل در حال پیگیری است و شرکت ایشان در قتل محرز است اما مراحل هنوز به اتمام نرسیده است.

حمله ویروسی به نیروگاه بوشهر بازی جدید است

وی در پاسخ به سئوالی ادعای رسانه‌های غربی مبنی‌بر حمله ویروسی به نیروگاه هسته‌ای بوشهر را رد کرد و گفت: این هم بازی جدید و جنگ نرم است. زمانی که فعالیت‌های صلح‌آمیز ما در حوزه انرژی هسته‌ای با اقتدار مسیر خود را دنبال می‌کند این داستان جدید را مطرح کرده‌اند.

مهمانپرست در پاسخ به سئوال خبرنگار روس‌الیوم در این رابطه گفت: اصل این موضوع ترفند تبلیغاتی طرف مقابل است و نیروگاه بوشهر فعالیت خود را بر اساس برنامه دنبال می‌کند و ظرف یکی دو ماه آینده شاهد اتصال برق آن به شبکه سراسری خواهیم بود.

3 موضوع برای گفت‌و گو با غرب داریم

خبرنگاری سئوال کرد اگر طرفین حاضر نباشند در رابطه با تبادل سوخت با ایران مذاکره کننده، مذاکره ایران با 1+5 انجام می‌شود که مهمانپرست پاسخ داد: مذاکرات ما با 3 گروه و در 3 جهت دنبال می‌شود. موضوع اول در رابطه با تبادل سوخت است که ما اعلام آمادگی کرده‌ایم با گروه وین در این باره مذاکره کنیم در حال تبادل‌نظر برای تعیین زمان و مکان آن هستیم.

دستیار ویژه وزیرخارجه مذاکرات جلیلی و اشتون را محور دیگر گفت‌و گوها عنوان کرد و گفت: در این‌باره از طرف دبیر شورای عالی امنیت ملی موضوع در دست بررسی و پیگیری است تا زمان و مکان گفت‌و گو مشخص شود.

وی خاطر نشان کرد: مذاکرات ایران با 1+5 نیز مسیر خود را دنبال می‌کند و نظرات ما در این رابطه اعلام شده و آمادگی خود را برای مذاکره با این گروه اعلام کرده‌ایم و به دنبال آن هستیم که حقوق هسته‌ای ایران به رسمیت شناخته شود.

ترک جلسه کار غیرمودبانه‌ای بود

مهمانپرست در پاسخ به سئوالی پیرامون واکنش رئیس‌جمهور آمریکا به سخنان احمدی‌نژاد که اظهارات وی در مجمع عمومی سازمان ملل را توهین‌آمیز و نفرت‌انگیز توصیف کرده بود، عنوان کرد: اظهارات رئیس‌جمهور در سازمان ملل پیرامون 11 سپتامبر چند نکته در بر داشت. موضوع اول این است که ما اولین کشوری بودیم که حملات 11 سپتامبر را محکوم کردیم و ما خود قربانی تروریست بوده‌ایم و اظهارات رئیس‌جمهور تعارضی با محکومیت این جنایت ندارد.

وی عکس‌العمل آمریکا و برخی کشورهای غربی نسبت به سخنان احمدی‌نژاد را نسنجیده و غیرمودبانه دانست و گفت: کشورهایی که هنگام سخنرانی رئیس‌جمهور جلسه را ترک کردند منزوی بودن خود را نشان دادند و ثابت کردند کشورهای غربی با وجود همه ادعاها پیرامون آزادی بیان تحمل یک سئوال و طرح برخی فرضیات را ندارند.

150 کشور احمدی‌نژاد را تشویق کردند

وی ادامه داد: بیش از 150 کشور در هنگام سخنرانی رئیس‌جمهور در جلسه حضور داشتند و با تشویق خود از اظهارات رئیس‌جمهور حمایت کردند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: در هر صورت فرضیاتی پیرامون واقعه 11 سپتامبر وجوددارد که ذهن میلیون‌ها نفر را به خود مشغول کرده است و این مسائل در مقالات، اظهارات و تولیدات هنری مطرح شده و اینکه ظرفیت تحمل یک سئوال وجود نداشته باشد و نسبت به آن عکس‌العمل‌های نسنجیده و عجولانه صورت بگیرد جای تعجب دارد و البته 3 هزار نفر در حملات 11 سپتامبر کشته شدند که ما نسبت به آن اظهار تاسف خود را اعلام کردیم اما به بهانه آن فقط 110 هزار نفر در افغانستان کشته شدند.

حدود 30 کشور جلسه را ترک کردند

مهمانپرست در پاسخ به خبرنگاری که به نقل از رسانه‌های غربی عنوان کرد برخی کشورهای اسلامی نیز هنگام سخنرانی احمدی نژاد جلسه را ترک کردند گفت: اطلاعات شما درست نیست حدود 30 کشور شامل آمریکا، اعضای اتحادیه اروپا و 2 یا 3 کشور که معمولا از آمریکا تبعیت می‌کنند جلسه را ترک کرد و بقیه حضور داشتند البته ما متاسفیم که اروپایی‌ها با تبعیت کورکورانه از آمریکا استقلال خود را به خطر می‌اندازند و ثابت می‌کنند سیاست مستقلی ندارند.

غرامت جنگ در دستور کار قرار می‌گیرد

وی در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران پیرامون دریافت غرامت جنگ تحمیلی از عراق بیان داشت: اولویت اول ما در رابطه با عراق تشکیل دولت مردمی و برخواسته از رای مردم در این کشور است و همه کشورها نسبت به تشکیل سریع دولت در عراق اظهار علاقه‌مندی داشته‌اند. چرا که صلح و امنیت بعد از استقرار دولت مردمی در عراق بهتر مستقر می‌شود.

وی ادامه داد: موضوع حقوق ایران در رابطه با جنگ تحمیلی بعد از استقرار دولت در عراق در دستور کار قرار خواهد داشت.

حاشیه‌های نشست مهمانپرست

در نشست امروز خبرنگاری با انتقاد شدید از رسانه‌ها که موضوع سکینه محمدی را مطرح می‌کنند، گفت این فرد مرتکب جنایت شده و باید مطابق شرع با او برخورد شود و موضوع سیاسی نیست و نباید رسانه ها این موضوع را مطرح کنند و سخنگوی وزارت خارجه نیز نباید به سئوالاتی از این دست پاسخ دهد.
 
وی همچنین در موضوع دیگری خطاب به سخنگوی وزارت خارجه گفت اخیرا شنیده شده رئیس‌جمهور روسیه برای اعمال فشار به چین پیرامون موضوع هسته‌ای ایران به این کشور سفر کرده آیا در این‌باره چیزی به سمع شما رسیده است، که مهمانپرست در پاسخ به وی با خنده گفت: موضوع اول که هم سئوال بود و هم جواب. در رابطه با موضوع دوم نیز چیزی به سمع ما نرسیده است!

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سئوال خبرنگار رویترز که پرسید در خصوص عملیات اخیر پیرامون انفجار مهاباد آیا این درگیری در داخل خاک ایران انجام شده یا خارج از خاک ایران، با پاسخی جالب گفت: درگیری در جایی بوده که تروریست‌ها بوده‌اند و عملیات نیز به خوبی انجام شده است.

مهمانپرست از سئوالی درباره علت عدم حضور احمدی‌نژاد در هنگام سخنرانی رئیس‌جمهور امریکا در مجمع عمومی سازمان ملل عبور کرد.

خبرنگار آسوشیتدپرس پرسید آیا هیأتی از عمان در رابطه با 2 تبعه آمریکایی به ایران سفر کرده‌اند که مهمانپرست در پاسخ به وی هم پاسخ داد و هم پاسخ نداد و گفت: هیأت‌های متعددی بین ایران و کشورهای همسایه مرتب در حال رفت‌و آمد هستند که نشانه عمق همکاری‌ها بین ایران و کشورهای منطقه است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۵ - ۱۳۸۹/۰۷/۰۶
0
0
صندلي هاي خالي سازمان ملل و حضور 150 كشور!!!!
مصداق مثل(( دم خروس يا قسم حضرت عباس ))
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین