کد خبر: ۸۹۰۱۹
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۱۶:۴۴
301.524 میلیارد دلار؛ درآمد چهارساله ایران از نفت و میعانات گازی

روحانی: گم شدن چند میلیارد متر مکعب گاز از عجایب روزگار ما است

سیاست خارجی دولت بسیاری از سرمایه‌گذاری‌ها را در پارس جنوبی تعطیل کرد
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: «رییس مرکز تحقیقات مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: «صادرات نفت خام در کشور ما در 100 سال اخیر تاثیرات مهم اقتصادی و سیاسی داشته است. از زمانی که برنامه در کشور تدوین شد چه پیش و چه پس از انقلاب همواره بار اصلی در برنامه‌ریزی و هزینه بر دوش صادرات نفت و گاز بوده و درآمد ارزی کشور بخش مهمی در برنامه‌ها به‌شمار می‌رفته است و متاسفانه در این زمینه صرفاً صادرات نفت خام تکیه‌گاه اصلی کشور بوده است».

به گزارش گروه سیاسی آفتاب، حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی در نشست تخصصی «الگوی بهینه صادرات ذخایر هیدروکربوری کشور در چارچوب منافع ملی»، اظهار کرد: «اقتصاد کشور ما چه قبل و چه بعد از انقلاب به نحوی به درآمدهای نفتی وابسته شده که یکی از آثار آن بیماری هلندی، و در نتیجه تورم و سایر مشکلاتی است که در جامعه به وجود آمده است. چرا که نفت بسیاری از اوقات به جای اینکه برای ما توسعه خلق کند متاسفانه برایمان پول خلق کرده و این همواره در جامعه مشکل‌زا بوده است».

وی ادامه داد: «هر گاه معضلی اقتصادی برای جامعه به وجود آمده ما فوراً به سراغ ذخیره ارزی رفته‌ایم یا به گونه‌ای به نفت متکی شده‌ایم و معضلات اقتصادی خود را از این طریق حل و فصل کرده‌ایم. در حالی که همواره این تاکید وجود داشته که حداقل در هزینه‌های جاری وابستگی به نفت نداشته باشیم و یا حداقل کاهش دهیم. در سیاست‌های کلی مصوب مجمع هم که از سوی رهبری معظم ابلاغ شده نیز آمده که تا پایان برنامه پنجم وابستگی هزینه های جاری به نفت باید قطع شود».

نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری، در ادامه تصریح کرد: «ما همواره در رقابتی با کشورهای صادرکننده نفت قرار داشته‌ایم و تلاش کرده‌ایم تا جزو اولین کشورهای صادر کننده باشیم. از سویی نفت بازیگر اصلی در ژئوپلتیک منطقه بوده و ذخایر نفت و گاز متغیر اصلی در معادلات سیاسی این منطقه به شمار رفته‌اند که این مسئله در تصمیمات کلان سیاسی و اقتصادی کل منطقه بسیار تاثیرگذار بوده است».

روحانی یادآور شد: «گاهی اوقات صادرات نفت و گاز در سیاست خارجی تاثیرگذار بوده و توانسته آن را متحول کند. گاهی هم سیاست خارجی در نفت و گاز تاثیر گذاشته است همانطور که شاهد بودیم تحریم‌های اخیر در اکتشاف و استخراج اثرگذار بوده است. در سال‌های اخیر بسیاری از سرمایه‌گذاری‌هایی که قرار بود در پارس جنوبی انجام شود تعطیل شد و این بر مبنای تاثیر سیاست خارجی روی نفت و گاز ماست».

روحانی اضافه کرد: «اخیرا نفت در انتخابات هم حضور پیدا کرده است. البته پیش از این هم نفت سیاسی بوده اما کمتر انتخاباتی بوده است. در حالیکه از چهار سال پیش دعوا بر سر این بود که چه کسی می‌تواند این نفت را بر سر سفره‌های مردم بیاورد. اگر بنا است دهه آینده یعنی دهه چهارم دهه پیشرفت و عدالت باشد مسلما بحث نفت و گاز از مسائل مهم هم در پیشرفت و هم در عدالت است چرا که بسیاری از بی‌عدالتی‌ها از همین نفت به دلیل مدیریت نادرست آن اتفاق افتاده که باعث افزایش تورم و در نتیجه ایجاد فشار بر دهک‌های پایین جامعه شده است».

رییس مرکز تحقیقات مجمع تشخیص مصلحت نظام، با اشاره به تاثیرگذاری صادرات و نحوه فروش نفت و گاز در توسعه و عدالت کشور، خاطر نشان کرد: «مهم این است که چطور ذخایر را صیانت و از آن نگهداری کنیم؟ چه مقدار حق برداشت از این ذخایر را داریم و چقدر از آن را باید برای آینده بگذاریم؟ مگر ما حق تخریب منابع را داریم؟! و باید برای صیانت منابع در استخراج برنامه ریزی دقیق داشته باشیم. به نظر می‌رسد در بحث صیانت بهترین کار تزریق گاز است که گاز تزریقی دو مرتبه بازیافت می‌شود. باید تاکید فراوانی وجود داشته باشد که این اقدام به عنوان اولویت اول در نظر گرفته شود. ما باید منابع گازی را درست مدیریت کنیم و به درستی روی آنها سرمایه‌گذاری کنیم».

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی، در ادامه سخنان خود با تاکید بر نیاز به اطلاعات و شفافیت برای برنامه‌ریزی جامع در این باره، اظهار کرد: «اطلاعات دقیقی باید در اختیار کارشناسان و حتی همه مردم قرار گیرد. مردم ما خبر ندارند که چه میزان نفت فروش رفته و چقدر بی‌اجازه یا با اجازه هزینه شده است؟ این مساله‌ای بی‌سابقه در کشوراست که وزارتخانه‌ای بدون مجوز مجلس از محل صادرات نفت خام خودسر هزینه‌هایی انجام دهد. حتی مساله گم شدن چند میلیارد متر مکعب گاز بنا به گزارش تفریغ بودجه سال ٨٦ هم از دیگر عجایب روزگار ما است».

روحانی در ادامه با اشاره به ضرورت انضباط مالی و قانونی و تدبیر برای برنامه‌ریزی جامع اظهار کرد: «ممکن است برنامه‌ای تدوین و اجرا شود اما عوارض خطرناکی داشته باشد. در این میان تدبیر لازمه تصمیم‌گیری صحیح است و برنامه‌ریزی باید با نگاه به عوارض و تبعات جانبی و آثار آینده آن است».

رییس مرکز تحقیقات مجمع تشخیص مصلحت نظام، با بیان اینکه بهینه مصرف کردن درآمد نفت و گاز از صادرات بهینه آنها مهمتر است، گفت: «طی چهار سال گذشته ٢٨٠.٠٦ میلیارد درآمد نفتی، ٢١.٤٦٤ میعانات گازی و ٥٧.٤٢٠ میلیارد درآمد غیر نفتی داشته‌ایم كه در مجموع ٣٥٨.٩٤٤ میلیارد دلار درآمد ارزی در چهار سال گذشته بوده است كه به طور متوسط حدود سالانه 90 میلیارد دلار می‌شود.».

وی اضافه کرد: «در ورای این آمارها باید به فکر بهینه بودن صادرات، استفاده از آن و بهینه بودن درآمدها باشیم که چطور از آنها استفاده و بهره‌برداری کنیم. امیدوارم نتیجه این بحث‌ها منجر به تدوین برنامه‌ای جامع شود تا بتوانیم سیاست‌های کلی را از آن استخراج کنیم».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۳ - ۱۳۸۸/۰۲/۲۹
1
0
با سلام
من نمي دانم مگر بودجه كشور در اختيار مجلس شوراي اسلامي نيست پس چرا ما اينگونه با دولت تهمت مي زنيم . واقعا انتقاد افراد از دولت نشان از سلامت دولت و حركت در مسير درست مي باشد .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۶ - ۱۳۸۸/۰۳/۲۱
1
0
به خدا من كارمند بانكم.6ماه قبل از انتخابات تفریق بودجه رو كه بانك مركزي براي همه بانكها ميفرسته رو ديديم.2.8 مليارد دلار گم شده بود به اسم ساير؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین