کد خبر: ۱۲۹۹۰۸
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۳۹۰ - ۱۵:۵۰

بزرگترین پتروشیمی غرب ایران خوابید

شکایت نفت از سازمان خصوصی سازی
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: عملیات ساخت پتروشیمی ایلام به عنوان بزرگترین پتروشیمی در دست ساخت ایران در غرب کشور به دلیل مشکلات مالی، کمبود پول و عدم مشارکت سهامداران بخش خصوصی به حالت نیمه کار رها شده است.

عملیات اجرایی مجتمع پتروشیمی ایلام به دلیل بدهی های مالی برخی از سهامداران خصوصی و مشکلات مالی به حالت نیمه کاره به حال خود رها شده است.

در حال حاضر مجتمع پتروشیمی ایلام از دو واحد پلی اتیلن سنگین و اتیلن تشکیل شده است که عملیات اجرایی واحد پلی اتیلن در سال 1386 و واحد اتیلن در سال 1386 آغاز شده است.

هم اکنون میزان پیشرفت ساخت واحد پلی اتیلن سنگین حدود 90 درصد و عملیات اجرایی واحد اتیلن این مجتمع پتروشیمیایی حدود 30 درصد پیشرفت دارد که به دلیل عدم پایبندی به تعهدات توسط سهامداران خصوصی، ساخت آن به طور کامل متوقف و کارگران بومی تا اطلاع ثانوی از کار خود بیکار شده اند.

در حال حاضر 49 درصد سهام این مجتمع پتروشیمی در اختیار شرکت ملی صنایع پتروشیمی به عنوان نماینده دولت بوده ضمن آنکه سرمایه گذاری غدیر با 17 درصد، صندوق بازنشستگی کشوری با 17 درصد و سرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی با 17 درصد از مهمترین سهامداران این مجموعه به شمار می روند که اخیرا با موافقت سازمان خصوی سازی بخشی از این سهام به شرکتهایی تحت عنوان بخش خصوصی واگذار شده است.

پیگیری خبرنگار مهر از شرکت ملی صنایع پتروشیمی نشان می دهد که تاکنون سهامداران جدید پتروشیمی ایلام نه تنها به تعهدات خود عمل نکرده اند بلکه منجر به افزایش بدهی های این واحد در دست ساخت پتروشیمی هم شده اند.

از سوی دیگر اخیرا شرکت سرمایه گذاری غدیر به دلایل نامشخصی با مسکوت نگه داشتن اجرای پتروشیمی ایلام، برای ساخت یک واحد جدید اوره و آمونیاک در منطقه عسلویه اقدام کرده که شرکت ملی صنایع پتروشیمی فعلا با ساخت این واحد جدید توسط غدیر به دلیل وضعیت نامشخص پتروشیمی ایلام مخالفت کرده است.

در همین حال شرکت ملی صنایع پتروشیمی و وزارت نفت یک شکوائیه علیه سازمان خصوی سازی تهیه کرده اند که در متن این نامه از نحوه واگذاری سهام پتروشیمی ایلام به بخش خصوصی به شدت انتقاد شده است.

در بخشی از این نامه آمده است: بخش خصوصی که از سوی سازمان خصوصی سازی برای واگذاری سهام پتروشیمی ایلام تائید صلاحیت شناخته شده، تاکنون نه تنها به تعهدات خود در قبال این طرح ملی عمل نکرده بلکه زمینه تاخیرهای بیشتر را فراهم کرده است.

هدف از ساخت مجتمع پتروشیمی ایلام تولید سالانه 738 هزار تن انواع محصولات پتروشیمی همچون اتیلن، پلی اتیلن سنگین، پروپیلن، بنزین پیرولیز و سوخت مایع است.

مطابق با برنامه زمان بندی ساخت این واحدهای پتروشیمی باید تا سال 1389 به طور رسمی تکمیل و بهره برداری از آن آغاز می شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Canada
|
۲۳:۱۸ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۷
0
0
تحریمها که اثر نداشته ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۳
0
0
سلام اخه چرا اینطوری شده هرچی ریسیده بودم پنبه شد میشه بگین تا کی ادامه داره
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین