کد خبر: ۹۲۴۷۶
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۳۸۸ - ۱۹:۲۷

تاکید مجدد باهنر بر ارسال پیام رهبری از طریق رییس مجلس در مورد اعتماد به وزراء

قابل تصور نیست که اصلاح طلب شوم
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین صبح پنج‌شنبه با شرکت در کنفرانسی مطبوعاتی در محل دفتر این جامعه به سوالات خبرنگاران پاسخ گفت.

محمدرضا باهنر، نایب رییس مجلس شورای اسلامی در این کنفرانس مطبوعاتی درباره پس‌لرزه‌های رای به وزرا گفت: «پس از رای‌گیری تعدادی از وزرا رای نیاورده‌اند و ما منتظریم که رییس‌جمهور گزینه‌های خود برای این سمت‌ها را معرفی کنند. ایشان البته نامه‌ای به مجلس در معرفی دو گزینه برای وزارتخانه‌ها داده بودند که با استقبال نمایندگان هم روبه رو شد هیات رییسه هم به محض دریافت نامه به نمایندگان اعلام کرد که سه‌شنبه هفته بعد جلسه مجلس برقرار باشد و این مساله با استقبال نمایندگان روبه رو شد، اما رییس جمهور طی نامه ای که به مجلس دادند آن نامه را کان لم یکن اعلام کردند. به هر حال مجلس آمادگی داشت که با وجود رفتن نمایندگان به حوزه‌های انتخابیه به این نامه رسیدگی کند».

وی ادامه داد: «امیدوارم هر‌چه زودتر کابینه فعالیت خود را آغاز کند و رییس‌جمهور هم برای سه وزارتخانه دیگر با وجود این که می‌تواند سه ماه آنها را با سرپرست اداره کند، از این فرصت سه ماهه کامل استفاده نکرده و هر چه زودتر گزینه‌های خود را معرفی نماید».

باهنر درپاسخ به این سوال که آیا شما نسبت به چهار سال قبل در برابر دولت منتقد‌تر شده‌اید؟ گفت: «چهار سال قبل هم من تا جایی که به یاد دارم در فراکسیون اصول گرایان جمع بندی این بود که به سه وزیر دولت رای ندهیم که در صحن علنی این مقدار به چهار وزیر افزایش پیدا کرد. من در آن زمان مسوولیت فراکسیون اصولگرایان را داشتم. به نظر من مخالفت یا موافقت با دولت به تنهایی قابل افتخار نیست من علاقه دارم که دولت هر چه زودتر و سریعتر بتواند کابینه خود را تکمیل کند و با تمام توان و قدرت کارهای بر زمین مانده را انجام دهد. اما ما برای رای اعتماد به وزرا خود را ملزم به بررسی تک تک آنها می‌دانیم. رای اعتماد به وزرا نباید تابع اعتماد نمایندگان به رییس‌جمهور باشد. همان طور که می دانید اکثر نمایندگان مجلس در انتخابات ریاست جمهوری از کاندیداتوری آقای احمدی نژاد حمایت کردند. من در مجلس در مخالفت با چند وزیر و برنامه هایشان صحبت کردم اما نظرم این بود که دولت بتواند اکثر وزرایش را در ابتدای تشکیل کابینه داشته باشد».

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره برخی اظهار نظرها و واکنش‌ها نسبت به سخنان اخیرش راجع به رای نیاوردن 8-9 وزیر و تاثیر نظر رهبری در رای نمایندگان گفت: «درباره نظر مقام معظم رهبری نامه‌ای مطرح نبود که برخی بگویند محرمانه بوده یا نه. پیام شفاهی بود. در آن زمان رایزنی‌ها در مجلس خیلی مفصل و پرحجم بود و تحلیل‌های متفاوتی در این زمینه وجود داشت. تصور من این بود که 5 الی 6 نفر از گزینه‌های وزارتخانه ها رای نمی‌آورند و این پیش‌بینی من بود؛ البته برخی طرفداران رادیکال دولت این تحلیل مرا مبنی بر تلاشم برای رای نیاوردن دانستند در حالی که چنین نبود و من تنها پیش‌بینی خود را گفته بودم».

باهنر افزود: «وقتی کار جلو رفت تحلیل‌ها نسبت به وضعیت متفاوت بود برخی خوشبین بودند برخی هم نظرشان این بود که 8-9 وزیر رای نمی‌آورند. نظر من این بود و اعلام کرده بودم که نباید طوری شود که دولت نتواند اکثریت خود را تشکیل دهد و با رای نیاوردن 8-9 وزیر مخالف بودم، اما بعضی می‌گفتند که ممکن است بیش از 8-9 وزیر رای نیاورند تا این که رهبری از طریق ریاست محترم مجلس به نمایندگان به صورت مشورتی نظر دادند که بهتر است وزرا رای بیاورند؛ البته ایشان تاکید داشتند که این یک دستور حکومتی نیست و نمایندگان باید به وظیفه خود عمل کنند. با نظر رهبری نظر من هم عوض شد و رویکردم به سمت رای اعتماد بیشتر به وزرا تغییر کرد و در عین حال تلاش کردم اکثریت کابینه رای بیاورد. در هر حال با توجه به سطح رای وزرا اگر نظر مشورتی رهبری نبود احتمال رای نیاوردن 7-10 تن از گزینه‌ها برای وزارتخانه ها وجود داشت».

باهنر درباره ارتباط دولت با مراجع که در توصیه رهبری به دولت بود، گفت: «در نظام جمهوری اسلامی جایگاه شخصیت‌ها و نهادها و مراجع فکری تعریف شده است. در نظام شیعی و جمهوری اسلامی ما نهادی تحت عنوان رهبری وجود دارد که اختیاراتش در اصل 110 قانون اساسی ذکر شده است. مراجع تقلید جایگاه حساس و ویژه‌ای در عمق نسل‌های ملت ما دارند. نهضت‌های صد ساله اخیر را اگر مرور کنید نقش مرجعیت را در هدایت و راهنمایی مردم بسزا و ویژه می‌بینید. بر همین اساس در زمان حضرت امام و در زمان مقام معظم رهبری رهبران جمهوری اسلامی ضمن این که رهبر بودند احترام و شان جایگاه مراجع را داشتند و اجازه نمی دادند کسی با تکیه بر نظرات رهبری حرمت مراجع را نگه ندارد و جایگاه آنها را سست کند و یا بخواهد آنها را تنزل بدهد. این سیاست راهبردی جمهوری اسلامی و نظام اسلامی است که حضور مراجع تقلید را در کنار رهبری و در قلب مردم ایران ببیند».

باهنر افزود: «ما فکر می کنیم توصیه‌های رهبری در سند چشم انداز آمده است و دولت با استفاده از آنها می‌تواند نقشه راه خود را ترسیم کند».

وی در این باره که آیا دلیلی می بینید که رهبری درباره رابطه با مراجع به دولت توصیه کرده‌اند؟ گفت: «رهبری حتما نگرانیهایی را احساس کرده‌اند که ضرورت چنین توصیه‌ای را دیده‌اند. البته این توصیه و این تذکرات برای ما هم مفید است».

نایب رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه کنفرانس مطبوعاتی خود با خبرنگاران درباره تغییرات در وزارتخانه‌ها گفت: «به نظر می‌رسد تغییر در مدیریت‌های اجرایی در دولت نهم، سیاست راهبردی رییس‌جمهور بوده است. ترمیم کابینه برای دولت فرصتی است که بتواند برخی چالش‌های پیش روی خود را حل کند به شرطی که دولت یک یا دو بار بیشتر نخواهد از این امکان استفاده کند».

وی افزود: «اگر قرار باشد این رفتار مستمر باشد و مدیران استراتژیک و کلان در سمت خود احساس ثبات نکنند این وضعیت را نه تنها فرصتی برای دولت نمی‌بینم بلکه آن را تهدیدی برای دولت می‌دانم. مدیران باید احساس ثبات و آرامش کنند. البته باید دید آقای رییس جمهور در دولت دهم از چه سیاستی پیروی خواهد کرد».

باهنر در ادامه درباره «لزوم حفظ آرامش در جامعه » گفت: «در حوادث اخیر به نظر من باید به سرعت صف افراد مجرم از افراد بی‌گناه تفکیک شود. نظام راضی نیست که به کسانی اتهام وارد شود و بعد ثابت شود که جرمی مرتکب نشده‌اند و نباید این افراد حتی یک روز هم در بازداشت بمانند. البته عده ای که عالما و عامدا بر اساس تحلیل‌های غلط کارهایی کردند که مردم و نظام دچار آسیب شدند نباید بی مجازات بمانند، اما به نظر من اولین قدم همان تفکیک است که گفتم و این کار باعث ایجاد آرامش در کشور می‌شود. حتی به نظر من با برخی مجرمین و افرادی که از روی ناآگاهی کارهایی کرده‌اند باید با رافت برخورد شود. در عین حال کسانی که عمل مجرمانه خسارت زدن به اموال، آبرو و برهم زدن آرامش جامعه را مرتکب شده‌اند باید نسبت به رفتار خود پاسخگو باشند».

باهنر افزود: «باید فضای جامعه از حالت رادیکال خارج شود و پرخاش‌ها در اطراف قضیه باید کاهش یابد. به عنوان مثال بنده اخیرا یک موضع‌گیری طبیعی داشتم اما می بینیم که بداخلاقی‌های زیادی در برخی رسانه‌ها و سایت‌ها حتی از طرف برخی که از آنها انتظار نمی‌رود، صورت می‌گیرد. برخی به من می‌گویند چرا پاسخ نمی‌دهی به نظر من حتی پاسخ دادن به این بداخلاقی‌ها بحث را شعله‌ور می‌کند. نباید وقت خود را صرف برخی مطالب خارج از ادب و منطق کنیم. به نظر من رسانه‌ها در خاموش کردن این پرخاش‌ها سهم مهمی دارند».

وی درباره برخی بازداشت‌های اخیر گفت: «همان‌طور که می دانید برخی افراد اتهامات سنگینی را علیه مسوولین نظام وارد کرده‌اند به عنوان مثال آقای کروبی یک ماه است که بحثی را مطرح کرده و ما در این مدت از او خواسته‌ایم به خاطرخطیر بودن موضوع مستندات خود را ارائه دهد تا نظام سراغ خاطیان برود و با آنها برخورد کند و موضوع روشن شود. اما در نهایت معلوم شد که چند نفر با تولید سی‌دی‌هایی با افراد ناشناسی مصاحبه کرده‌اند. به نظر من طبیعی است که باید با این افراد برخورد شود و معلوم شد که چه نیت‌هایی پشت این کارها وجود داشته است. ما در مجلس تلاش می‌کنیم با همکاری با قوای دیگر به این مسایل رسیدگی کنیم».

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین درباره آینده اصلاح‌طلبان گفت: «من اعتقاد ندارم که جناحی تحت عنوان اصلاح طلب و یا چپ و یا کلا یکی از دو جناح حذف شوند باید هر دو جناح باشند و باهم رقابت کنند و همدیگر را نقد و حتی تخطئه کنند. جناح‌ها حتی می‌توانند عملکرد قوا را نقد کنند. من مدافع حضور طیف‌های مختلف در کشور هستم اما اداره یک طیف سیاسی با ساختار شکنی متفاوت است. اگر یک جریان یک اپوزیسیون درون نظام باشد و در چارچوب قوانین کار کند و از حقوق آنها دفاع کند ما از او و حضورش در فضای کشور حمایت می کنیم اما اگر طیفی بخواهد با نهادهای اساسی نظام درگیر شود و بخواهد بیرون از نظام فعالیت کند تکلیفش فرق می‌کند».

وی افزود: «عملکرد و اقرارهای برخی ژنرال‌های این طیف نشان می‌دهد که آنها به دنبال ساختارشکنی بودند. من البته نمی‌خواهم درباره پرونده این افراد قضاوت کنم اگر کسی هم بوده که دنبال ساختارشکنی نبوده و این مساله اثبات شود باید هر چه زودتر او را آزاد کنند و حتی از او عذرخواهی هم بکنند».

باهنر درباره اعترافات برخی افراد نیز گفت: «من البته در این مساله به صورت کامل وارد نشده‌ام اما هیات سه نفره‌ای متشکل از سه قوه ایجاد شده است و قرار است این محاکمات و مسایل مربوط به دادگاه آنها را پیگیری کند و وارد صحت و سقم آن شود. یکی از تصمیمات این هیات هم این است که تا اطلاع ثانوی این دادگاه‌ها علنی برگزار نشوند تا از آنها بهره برداری تبلیغاتی نشود و دادگاه به یک نتیجه واقعی برسد و رفتارهای مجرمانه با رفتارهای غیرمجرمانه و قابل نقد جدا شود. به نظر من در حین ایراد اتهامات نباید از این بحث‌ها استفاده تبلیغاتی شود. برخی افراد اعتراف‌هایشان تنها اعتراف به تحلیل اشتباه بوده است نه عمل مجرمانه. این‌ها باید از هم تفکیک شود».

وی افزود: «به نظر من برخی از این شخصیت‌ها کسی نیستند که به این سادگی به تغییر تحلیل برسند به نظر می‌رسد با برخی شایعات و حرف‌ها و گفت‌وگوها نمی‌توان آنها را وادار کرد که حرفی بزنند که به آن اعتقاد ندارند. بالاخره ماه پشت ابر نمی‌ماند و تکلیف روشن می‌شود. البته در این اعتراف‌ها برخی حرف‌ها هم خیلی متین وقوی است و برخی شجاعت برگشتن دارند. البته برخی هم افراد سیاسی نیستند بلکه به دنبال زندگی هستند و حال و حوصله فعالیت‌های سیاسی را هم ندارند. این افراد اقرارهایی می‌کنند که بتوانند مجازات‌های خود را کاهش دهند».

باهنر افزود: «من علاقه دارم که دوستان ما در چارچوب نظام به کار خود ادامه دهند و همچنان رهبری طیف اصلاح طلبان را دنبال کنند. فردی مانند مهندس موسوی که بعد از 20 سال ظرف چند ماه توانست 13 میلیون رای بیاورد حیف است که با بلندپروازی‌ها و تحلیل‌های غلط به جای فعالیت در چارچوب نظام به سمت اپوزیسیون خارج از نظام برود و حرف‌هایی بزند که خوشایند دشمنان باشد. یا در مورد کروبی من هنوز نمی‌توانم باور کنم که ایشان با آن سوابق بتواند اتهام‌های بی پایه و اساس علیه نظام مطرح کند و بعد نتواند مستندات خود را ارائه دهد. البته من در منصب قضاوت نیستم اما اتهام ایشان اگر اثبات نشود جرم بزرگی مرتکب شده است».

وی درباره این که آیا ممکن است شما تبدیل به اصلاح‌طلبان جدید شوید و صف بندی‌های جدید تشکیل شود؟ گفت: «من افتخار می‌کنم که اصول گرا هستم و برایم قابل تصور نیست که اصلاح طلب شوم. البته باید بدانیم که اصول گرایان در درون خود اختلافاتی دارند متاسفانه به خاطر نبود احزاب، گروه‌هایی که فعالیت می‌کنند گاهی با اختلاف نظرهای درونی مواجه می‌شوند. در میان اصول گرایان از افراد رادیکال تا طیف‌های میانه رو وجود دارد اما این اختلافات داخلی است و نمی‌توان آن را به بیرون از این جریان تسری داد. در عین حال ما علاقه داریم که طیف‌های داخلی نظام ساختارشکنی نکنند تا دچار هزینه‌های سنگین نشوند».

باهنر در پایان در توضیح عکسی از او که به همراه محمدرضا خاتمی است گفت: «ما سیاسیون باهم قهر نیستیم و گاهی می شود که باهم جلسه می گذاریم و به بحث می پردازیم. قرار نیست که همه حرف های خود را در رسانه ها به هم بزنیم. این عکس احتمالا مربوط به مناظره من با آقای خاتمی بوده است ایشان همواره احترام بنده را داشته است و به من محبت دارد و من هم خود را مکلف می‌دانم که احترام ایشان را داشته باشم».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین