کد خبر: ۱۴۶۱۸۰
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۴:۲۱

آیا هاشمی قبل از انقلاب ثروتمند بوده است؟

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: بولتن‌نیوز طی گزارش خود یک مدّعا را مورد سؤال قرار داده است:هاشمی رفسنجانی پیش از انقلاب صاحب ثروت بوده است؟ 

برای کشف صحت این سؤال،پارسینه به بازخوانی وصیت‌نامهٔ تاریخی آیت‌الله خامنه‌ای می‌پردازد که در سال 1342 نگاشته شده است و دو سال پیش توسط سایت خبری آینده‌نیوز (به مدیر مسئولی فؤاد صادقی) منتشر شد. تصویر وصیت‌نامه ضمن شرحی که رهبر انقلاب خود بر ماجرای چگونگی نوشتن آن گفته‌اند ضمیمه شده است.

در این وصیت‌نامه که یک روز پس از واقعهٔ مدرسهٔ فیضیه در سال 42 و فضای تهدید روحانیون انقلابی نوشته شده است، آیت‌الله خامنه‌ای از افرادی حلالیت می‌طلبند و در ضمیمهٔ آن، صورت قرض‌های خود از دیگران را نگاشته‌اند که از جملهٔ این افراد، آقایان شیخ حسن صانعی و مرحوم علی حجتی کرمانی هستند. طبق نوشتهٔ ایشان، بیشترین قرض ایشان به آقای هاشمی رفسنجانی بوده است.

در این وصیت‌نامه آمده است:«دارائی‌ مالی من در حکم هیچ است،‌و لی کفاف قرض‌های مرا می‌دهد. تفصیل قروض خود را در صفحه جداگانه یادداشت می‌کنم که از فروش کتب مختصر و ناچیز من ادا شود. هر کسی هم که مدعی طلبی از من شود، هر چند اسمش در آن صفحه نباشد، قبول کنند و ادا نمایند...»

در قسمت ضمیمه مبلغ 32 تومان به عنوان میزان قرض آیت‌الله خامنه‌ای به آقای رفسنجانی ثبت شده است.

رهبر انقلاب در شرح این مورد می‌گویند:«بیشترین پولی را که من آن زمان مقروض بودم، به آقای هاشمی بود. چون وضعش نسبتاً خوب بود، از او قرض می‌کردیم.»

گزارش ماجرای وصیت‌نامه از زبان رهبر انقلاب، ابتدا در فصلنامه 15 خرداد منتشر شده و مجدداً در فصلنامه «یاد» بازنشر شده است.

با توجه به این نقل،اطمینان از آن‌که وی قبل از انقلاب نیز از مکنت مالی برخوردار بوده است حاصل می‌شود.

گفتنی است که رهبر انقلاب در خطبهٔ معروف 29 خرداد 88 نیز در توصیفی از هاشمی رفسنجانی و کمک‌های اقتصادی وی به جریان انقلاب اسلامی ایران اذعان داشتند:

«آقای هاشمی را همه می‌شناسند. من شناختم از ایشان مربوط به بعد از انقلاب و مسئولیتهای بعد از انقلاب نیست؛ من از سال ۱۳۳۶ -یعنی ۵۲ سال قبل- ایشان را از نزدیک می‌شناسم. آقای هاشمی از اصلی‏‌ترین افراد نهضت در دوران مبارزات بود؛ از مبارزین جدی و پیگیرِ قبل از انقلاب بود؛ بعد از پیروزی انقلاب از مؤثر‌ترین شخصیتهای جمهوری اسلامی در کنار امام بود؛ بعد از رحلت امام هم در کنار رهبری تا امروز. 

این مرد بار‌ها تا مرز شهادت پیش رفته. قبل از انقلاب اموال خودش را صرف انقلاب می‌کرد و به مبارزین می‌داد. این‌ها را جوان‌ها خوب است بدانند. 

بعد از انقلاب ایشان مسئولیت‌های زیادی داشت: هشت سال رئیس جمهور بود؛ قبلش رئیس مجلس بود؛ بعد مسئولیت‌های دیگری داشت. در طول این مدت هیچ موردی را سراغ نداریم که ایشان برای خودش از انقلاب یک اندوخته‏‌ای درست کرده باشد. 

این‌ها یک حقایقی است؛ این‌ها را باید دانست. در حساسترین مقاطع ایشان در خدمت انقلاب و نظام بوده.»




بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین