کد خبر: ۹۴۹۸۸
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۹:۰۴
رئيس هيات مديره سنديكاي صنعت برق خبرداد :

بدهی 5میلیاردی دلاری دولت به صنعت برق ؛900هزارنفردرآستانه بیکاری

خيلي از مديران به دلیل بدهی از جمله بدهی بانکی فراري شده‌اند
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: حجم مطالبات اعضای سندیکای صنعت برق از دولت به رقم نگران‌کننده 5 میلیارد دلار رسیده است اکنون بعد از شهرداری تهران این صنعت برق است که به دلیل عدم پرداخت طلب اش به مبلغ 5میلیارد دلار توسط دولت می رود تا در زمره بخش های ورشکسته کشور درآید.

رئیس هیات مدیره سندیکای صنعت برق، سندیکای تولید کنندگان صنعت برق با اعلام مطلب فوق افزود: مشکلات بی‌شمار واحدهای تولید کننده تجهیزات برقی را تهدید می کند. درحال حاضر بسیاری از تولیدکنندگان یا تعطیل هستند و یا با بخش اندکی از ظرفیت تولیدشان کار می‌کنند.

محمد پارسا گفت: متاسفانه رقم بدهی‌های دولت به ما آنقدر سنگین شده که در صورت عدم چاره جویی واحدهای تولید کننده مجبور به تعطیلی خواهند بود و بیش از نهصد هزار نیروی کار که مستقیم و غیر مستقیم در این صنعت مشغول به کار هستند، در معرض بیکاری قرار دارند.

او در توضیح این مطلب افزود: چون دولت طلب‌های ما را به موقع نداده ما نتوانسته‌ایم وام‌هایمان را تسویه کنیم و بدهی‌مان به سیستم بانکی بسیار سنگین شده است. از این رو ما از سوی بانک‌ها تحت فشار شدید هستیم و بین خود اعضا نیز دعوای حقوقی در جریان است.

او سرآغاز مشکل را از زمان تثبیت قیمت‌ها دانست که مجلس وقت تصمیم به تثبیت قیمت برق گرفت و گفت: از آن موقع وزارت نیرو نتوانست بدهی‌های خود را بپردازد و صنعت برق آهسته آهسته درگیر بحران شده و سیر قهقرایی آن آغاز شد.

او گفت: به هر حال وقتی تعادل در وزارت نیرو بر هم می خورد طبیعی است که مجموعه‌ای که در حال کار با این وزارتخانه هستند نیز دستخوش تغییر می‌شوند.

او ادامه داد: بدهی وزارت نیرو به ما حدود 5 هزار میلیارد تومان است که 40 درصد از این مبلغ را شرکت مپنا به ما بدهکار است.

او در پاسخ به این سئوال که سیستم بانکی چقدر از شما طلبکار است، گفت: رقم مطالبات بانک‌ها از ما بیش از 5 هزار میلیارد تومان است. با برخی از بانک‌ها در حال مذاکره هستیم تا مگر بدهی ما را استمهال کنند. بالاخره برخی بانک‌ها برای وصول مطالباتشان دست به اقدامات حقوقی و قضایی زده‌اند. ما دیگر زورمان نمی‌رسد خودمان را سر پا نگه داریم. در حالت اضطرار هستیم و خیلی از مدیران ما فراری شده‌اند. باور کنید برخی از مدیران ما به خاطر چک برگشتی به خانه‌هایشان نمی‌روند و مثل قاچاقچی‌ها با من در اتومبیل قرار می‌گذارند تا مسائلشان را بگویند.

او گفت: خریدار 99 درصد از تولیدات ما دولت است. وزارت نفت و نیرو عمده‌ترین مشتریان ما هستند اما وقتی کالا را می‌خرند و پول نمی‌دهند تعادل ما بر هم می‌خورد. این بحران سبب شده بازار صادراتی ما نیز در معرض خطر قرار گیرد.

ما با بحران‌های کارگری مواجه شده‌ایم. هر چند سعی کرده‌ایم خطوط تولید را کامل تعطیل نکنیم اما در برخی واحدها با اعتراضات کارگران مواجه‌ایم. مثلا در شرکت آونگان که به طور کامل تعطیل شد، برنامه‌ای برای صادرات به پاکستان طرح‌ریزی شده بود اما این شرکت هر روز شاهد تظاهرات کارگری است و به طور کامل تعطیل شده است.

کارگرانی که حقوق هم نگرفته اند دست روی مواد اولیه موجود در این شرکت گذاشته‌اند و نمی‌گذارند آن را خارج کنیم در نتیجه ما با مشکلاتی مواجه‌ایم.

پارسا تاکید کرد: تداوم این روند بدون تردید صادرات ما را در معرض خطر جدی قرار می‌دهد. صنعت برق حدود 5/1 تا 2 میلیارد دلار قرارداد صادراتی دارد اما اگر وضعیت به همین منوال ادامه یابد نمی‌توانیم از پس تعهداتمان برآییم و بازارهای خارجی را نیز از دست می‌دهیم. این در حالی است که صنعت برق بیشترین سهم صادرات خدمات فنی و مهندسی را داراست.

او با شاره به این که کارخانه‌ها در حال حاضر با سی درصد ظرفیت خود کار می‌کنند، گفت: چینی‌ها و هندی‌ها در حال در دست گرفتن بازارهای ما هستند و پایین بودن نرخ ارز از یک سو صادرات ما را با مشکل مواجه کرده و از سوی دیگر پایین بودن تعرفه‌ها به بازارهای داخلی ضربه می‌زند و سبب شده تجهیزات چینی بازار داخلی را در دست بگیرند.

او پیش‌بینی کرد اگر مشکل بزودی حل نشود بحران خاموشی از راه برسد و گفت: ما خواستار آن هستیم که برای پرداخت حقوق کارگران بخشی از مطالباتمان را از دولت بگیریم. در ضمن سئوال ما این است که وقتی بانک‌ها از ما به خاطر تاخیر بهره می‌گیرند چرا مطالبات ما از دولت مشمول بهره دیرکرد نمی‌شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین