کد خبر: ۱۱۵۲۲۹
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۳۸۹ - ۱۰:۰۲

2٪ تهرانی‌ها فارسی نمی‌فهمند 13٪ انگلیسی‌ می‌فهمند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: 63درصد تهرانی‌ها در تهران به دنیا آمده‌اند، 10 درصد تهرانی‌ها به یکی از زبان‌های رایج دنیا صحبت می‌کنند و هر تهرانی در شبانه روز به طور میانگین 4 ساعت و 42 دقیقه اوقات فراغت دارد. 

احمد مسجد جامعی در دهمین نشست "بررسی طرح پژوهشی بررسی و مطالعه میزان مصرف کالا و خدمات فرهنگی در شهر تهران "، 2 سال پیش در شورای شهر تهران سند بسیار مهمی را تصویب کردیم که بر اساس آن مقرر شد کارهای پژوهشی پایه در سطح تهران انجام شود.

وی با بیان اینکه این طرح‌ها در گذشته نیز انجام شده بود، افزود: یکی از تحقیقاتی که در این راستا تصویب و اجرا شد طرح بررسی و مطالعه میزان مصرف کالا و خدمات فرهنگی در شهر تهران است.

به اعتقاد رئیس ستاد هماهنگی شورا‌یاری‌های شورای اسلامی شهر تهران این دسته از تحقیقات می‌تواند در حوزه برنامه‌ریزی و نظارت بهتر بر مدیریت شهری کمک‌های ویژه‌‌ای به شورایاران کند.

در ادامه این نشست سعید معید‌فر، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و مجری طرح "بررسی و مطالعه میزان مصرف کالا و خدمات فرهنگی در شهر تهران " اظهار داشت" جامعه آماری استفاده شده در تهران 5 هزار نفر است؛ این جامعه یکی از بزرگترین جوامع تحقیقی کشور محسوب شده و آمار قابل قبول و قابل استنادی در اختیار مسئولان قرار می‌دهد.

وی تصریح کرد: آمارگیری از 374 محل تهران به دلیل هزینه و وقت زیادی که نیاز داشت برایمان امکانپذیر نبود به همین دلیل محلات تهران را بر اساس 3 شاخصه سواد، وضعیت اقتصادی و مهاجرت در 10 خوشه قرار داده و از هر خوشه بر اساس آمار نفرات آن نمونه‌های را انتخاب کردیم.
معیدفر‌ درباره سابقه این طرح نیز گفت: نخستین بار این طرح به صورت موردی سال 74 در 4 شهر همدان، اراک، بوشهر و اهواز اجرا شد. بعد از آن مصوب شد هر چند سال یکبار این طرح اجرا شود و سال 77 در 28 استان کشور به اجرا درآمد. 2 سال بعد نیز مصوب شد که این طرح در روستاهای کشور نیز اجرایی شود.

به اعتقاد این عضو هیأت علمی دانشگاه تهران طرح‌های از این دست در برنامه‌ریزی‌های فرهنگی شاه کلید مسئولان خواهد بود و کالاهای فرهنگی مورد نیاز مردم را به مسئولان معرفی خواهد کرد.

وی تاکید کرد: نتایج این تحقیق علاوه بر اینکه فعالیت‌های فرهنگی را جهت دهی می‌کند هزینه‌های مراکز فرهنگی را نیز کاهش خواهد داد.

در این پژوهش که به سفارش معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران اجرا شده مواردی مانند اوقات فراغت، وضعیت مطالعه کتاب، وضعیت نشریات، وضعیت استفاده از رادیو و تلویزیون، میزان استفاده از یارانه، تلفن همراه، اینترنت، فعالیت‌های فرهنگی ورزشی و بازی تهرانی‌ها بررسی شده است.

استاد دانشگاه جامعه شناسی تهران به اطلاعات به دست آمده از این طرح اشاره کرد و افزود: به عنوان مثال ما از این طرح متوجه شدیم که 98 درصد تهرانی‌ها زبان فارسی را می‌فهمند و کمتر از 2 درصد ساکنان تهران فارسی را متوجه نمی‌شوند، 13 درصد تهرانی‌ها یکی از زبان‌های لاتین را می‌فهمند و 10درصد تهرانی‌ها قادرند به یکی از زبان‌های دنیا صحبت کنند، 67درصد تهرانی‌ها فارس هستند، 63 درصد از تهرانی‌‌ها در تهران به دنیا آمده‌اند و 13 درصد تهرانی‌ها بیش از 13 سال است که در محل خود ساکن هستند.

وی ادامه داد: همچنین متوجه شدیم یک تهرانی در طول شبانه روز به طول میانگین 4 ساعت و 42 دقیقه اوقات فراغت دارد و این زمان در آخر هفته به 8 ساعت و 17 دقیقه افزایش می‌یابد و این بدین معنا است که متولیان فرهنگی ما باید برای این زمان برنامه ریزی‌های خاص داشته باشند.
به گفته معید فر، بررسی وضعیت مطالعه در تهران به ما نشان می‌دهد که 65 درصد تهرانی‌ها کتاب می‌خوانند و 42 درصد کتاب نمی‌خوانند که در این میان 13 درصد کتاب‌های خود را از دوستان و 10 درصد از محل تحصیل، 5 درصد از کتابخانه‌های عمومی و 4 درصد از کتابخانه‌های محل تهیه می‌کنند.

این ارقام نشان می‌دهد که برای افزایش سرانه مطالعه در تهران به جای تأسیس کتابخانه‌های عمومی و محلی که بسیار هزینه بر هستند بهتر است به غنی شدن کتابخانه‌های مدارس کنیم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین