کد خبر: ۸۶۷۳۴
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۳۸۸ - ۱۳:۴۸
ابراز نگرانی میرحسین موسوی از خرید و فروش رای

موسوی: توزیع سیب‌زمینی رایگان به نماد تبدیل شده است

پول نفت 140 دلاری خیر و برکتی نداشت
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مهندس میرحسین موسوی با انتقاد از پیگیری نشدن طرح‌های بزرگ در دولت، سیاست‌های فرهنگی و بداخلاقی‌های انتخاباتی را نیز مورد نقد قرار داد و گفت: «به قدری تنزل پیدا کرده‌ایم که عده‌ای فکر می‌کنند اکثریت رای جامعه را می‌توان با پول و امکانات خرید».

به گزارش آفتاب، نخست وزیر دوران دفاع مقدس روز یکشنبه در دیدار با جمعی از ایثارگران، جانبازان، خانواده‌های شهدا، آزادگان و فرماندهان دوران جنگ تحمیلی با اشاره به بحث فعالیت رسانه‌ها اظهار کرد: «بنده اعتقاد ندارم که بستن رسانه‌ها و ایجاد محدودیت، چاره مشکل باشد. کافی است کمی نرخ تورم را پایین بیاوریم و اشتغال را بالا ببریم، آن‌گاه خواهیم دید که مشکلات چگونه کم خواهد شد و برعکس اگر تورم 25 درصدی به 30 درصد افزایش یابد، نتیجه عکس خواهیم گرفت. متاسفانه ما ریشه‌ها را رها کرده‌ایم و به مسایل دیگری پرداخته‌ایم».

موسوی هم‌چنین با اشاره به توزیع برخی اقلام نظیر گونی‌های سیب زمینی در برخی مناطق ازسوی دولت گفت: «توزیع سیب زمینی دیگر کم‌کم تبدیل به یک نماد شده است. در نگاه اولیه به نظر می‌رسد که این چیزی است که دیگران نیاز دارند و بد نیست که حکومت به دنبال این مساله باشد، ولی حساسیتی که در این مساله به وجود می‌آید به این خاطر است که این کار برای خرید چیزی است. بحثی در مردم‌شناسی هست که می‌گوید در کسی که هدیه‌ای گرفته است، حسی برانگیخته می‌شود که این هدیه را جبران کند».

عضو مجمع تشخیص مصحلت نظام تصریح کرد: «اگر با این کار حق کسی را می‌دهند، مساله‌ای نیست ولی اگر شیوه‌ای که اتخاذ می‌کنیم این حس را برانگیزد که انتظاری از آنها هست یا به نوعی مردم را نمک‌گیر کنیم یا این احساس باشد که مردم فکر کنند باید در جای دیگری این مساله را جبران کنند، این هم مساله متفاوتی است».

نخست وزیر دوران دفاع مقدس به بحث معامله با خدا در قرآن کریم اشاره کرد و افزود: «معامله با خدا تنها معامله‌ای است که مورد توجه است و تنها معامله پرارزشی است که خدا به آن ارج و قرب می‌دهد. وقتی جامعه به حالتی درمی‌آید که ارتباط با ارزش‌های بنیادین قطع می‌شود، همه جامعه در مسایل سوداگرانه خلاصه می‌شود و در آن‌جا مجال خلق و بسط ارزش‌ها و فضیلت‌ها به بن‌بست می‌رسد».

وی با بیان این‌که فرق جامعه‌ سوداگرانه با یک جامعه ارزشی در کالایی شدن همه چیز است، اظهار کرد: «در جامعه کالاهایی وجود دارد که قابل فروش نیست. مثلا کسی آبرو، ناموس و رای خود را نمی‌فروشد. در جامعه‌ای که این ارزش‌ها غلبه پیدا کند با یک جامعه‌ ارزشی روبه‌رو می‌شویم و برعکس وقتی این ارزش‌ها به سمت ارزش‌های کالایی سرازیر می‌شود بعضا تیپی مانند جزایری هم پیدا می‌شود که با پول خود می‌تواند رای کسی را هم بخرد؛ وقتی مثلا به بهانه کمک به مساجد به کسی پول بدهند و رای او را برای مساله‌ای بخرند، این نشان می‌دهد که در جامعه حتی رای یک نماینده هم قابل خریدن است اما در یک جامعه ارزشی رای اصلا قابل خرید و فروش نیست. چنان‌که در 12 فروردین اگر بحث می‌شد که به عده‌ای برای این رای پولی داده می‌شود، قطعا موج عظیمی در جامعه ایجاد می‌کرد».

موسوی، انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) را موجب تبدیل جامعه کالایی به یک جامعه ارزشی دانست و افزود: «در چنین شرایطی می‌دیدیم که مردم حتی از فرزندان خود هم می‌گذشتند برای این‌که به سعادتی برسند که قابل خرید و فروش نیست. آن‌چه مشکل پیدا کرده‌ایم - البته در کنار مشکلات دیگر - و با کارهای دولت شدیدتر هم می‌شود، این است که چنین فضاهای سوداگرانه را فراگیر می‌کند و این اتفاق بسیار خطرناکی است».

عضو مجمع تشخیص مصحلت نظام با طرح این سوال که کشوری که سرمایه‌های عظیم اجتماعی خود را از دست بدهد با کدام وسیله می‌خواهد در برابر مشکلات ایستادگی کند؟ افزود: «در زمان جنگ فضایی بود که بیشتر معاملات با خدا و برای خدا بود؛ به طوری که حتی برخی به دنبال این بودند که وقتی شهید می‌شوند هم شناخته نشوند. در چنان شرایطی این امکان وجود داشت که اگر کشور محاصره، بمباران و تحریم می‌شد و مشکلات مختلف به وجود می‌آمد، باز هم می‌توانست اداره شود و مقاومت کند و این به دلیل وجود همان فضاها و سرمایه‌ها بود. آن‌چه الان اتفاق افتاده و اوج آن را در این بداخلاقی‌ها در رابطه با انتخابات می‌بینیم، به همین مساله برمی‌گردد».

نخست وزیر دوران دفاع مقدس اضافه کرد: «این مساله اثرات اقتصادی منفی هم دارد. منابعی که در دست ماست وقتی در خدمت پروژه‌های بلندمدت باشد ممکن است موقعی به نتیجه برسد که اصلا آن دولت نباشد. زمانی می‌توانیم از منابع کمیاب در خدمت اهداف راهبردی استفاده کنیم که از این‌که مورد تقدیر آنی قرار بگیریم، دل بکنیم. اگر قرار باشد منابع را طوری مصرف کنیم که هیاهو به دنبال داشته باشد و بخواهیم برای ما هورا بکشند، این‌جاست که ممکن است فکر شود با یک کیسه برنج یا سیب زمینی می‌شود رای مردم را خرید».

وی با اشاره به این‌که درآمدها و امکانات زمانی برکات خواهد داشت که به چنین ارزش‌ها و مسایلی توجه کنیم، افزود: «وقتی این مسایل رعایت نشود اگر قیمت نفت به جای 140 دلار به 240 دلار هم برسد، باز هم هیچ خیر و برکتی نخواهد داشت؛ همان‌طور که وقتی از 20 دلار به 140 دلار رسید به جای آن‌که به وضع مطلوبی برسیم، خیر و برکتی نداشته است».

موسوی با بیان این‌که امروز در مردم تمایلی برای تغییر و بازگشت به ارزش‌های اسلام ناب وجود دارد، خاطرنشان کرد: «این تمایل به این دلیل است که اتفاقاتی که الان می‌افتد به نام اسلام انجام می‌شود. ضایعه‌ای که الان وجود دارد این است که به قدری تنزل پیدا کرده‌ایم که عده‌ای فکر می‌کنند اکثریت رای جامعه را می‌توان با پول و امکانات خرید».

وی در ادامه این جلسه اظهار کرد: «مشکلی که در رابطه با گروه‌های سیاسی داریم این است که بعضاً حرف‌ها و شعارهایی که می‌دهند ممکن است تبدیل به یک کلیشه شود و ما را محبوس کند. مثلا وقتی می‌گوییم اصولگرایی، ممکن است تعاریف مختلفی وجود داشته باشد که بخشی از آنها را بزرگ می‌کنیم و پشت آن قرار می‌گیریم. به نظر من در مردم همه‌ این ارزش‌های خوب وجود دارد و در واقع مردم هم اصلاح‌طلب هستند و هم اصولگرا».

عضو مجمع تشخیص مصحلت نظام تاکید کرد: «رفتن به این سمت به شرط آن‌که به خوبی مطرح شود، می‌تواند قلب‌های مردمی را که با صندوق‌های رای قهر کرده‌اند، به سمت نظام برگرداند. من قبول ندارم که آرای خاموش فقط مربوط به قشرهای بالادستی جامعه است؛ چرا که ما 20 میلیون قشر بالا نداریم. در انتخابات گذشته در بسیاری از شهرها، مردم بسیار کمی پای صندوق‌ها آمدند و این مشکل باید حل شود».

نخست وزیر دوران دفاع مقدس با بیان این‌که یکی از اثرات سیاست‌هایی که در این چند سال داشته‌ایم، لاغر شدن قشر متوسط و رفتن آنها به سمت زیر خط فقر است، افزود: «وقتی سیاست‌های نادرست در پیش گرفته شود چنین اتفاقی می‌افتد و کم‌کم قشرهای متوسط لاغر شده و به سمت پایین سرریز می‌شوند. چنین مشکلاتی موجب دلسرد شدن مردم از انتخابات می‌شود. باید اعتماد از دست رفته‌ مردم را جبران کنیم و این مساله در یک جامعه‌ سوداگر عملی نیست».

وی با بیان این‌که بدون سرمایه‌ی اجتماعی حتی اگر بهترین درآمدها را هم داشته باشیم، باز هم وابسته خواهیم بود، اظهار کرد: «اگر اقتصاد نیرومندی داشته باشیم که نتواند توزیع عادلانه‌ای در جامعه ایجاد کند، جز این‌که این ثروت و امکانات در اختیار عده‌ای قرار بگیرد، نتیجه دیگری نخواهد داد».

موسوی بیان کرد: «وضعیتی که در دولت فعلی وجود دارد، این است که حتی اهدافی برای چنین توسعه‌ای هم وجود ندارد و طرح‌های بزرگ مطرح نیست؛ در حالی که زمانی با وجود بهمن عظیم هزینه‌های جنگ، با استفاده از سرمایه‌های اجتماعی می‌توانستیم صدها پروژه‌ راهبردی را اجرا کنیم که متاسفانه امروز اکثر چنین پروژه‌هایی خوابیده است و پروژه‌های کوچکی که رضایت آنی دارد، انجام می‌شود؛ البته این پروژه‌های کوچک نیز در حد خود بد نیست، ولی کشوری که وقت کمی دارد باید از این وقت بیشترین استفاده را ببرد».

موسوی در ادامه با اشاره به بحث اینترنت، اظهار کرد: «عده‌ای می‌گفتند اینترنت فقط برای فساد به وجود آمده است. همان موقع که این بحث مطرح می‌شد، گفتم کشوری مانند آمریکا این مقدار هزینه نمی‌کند که فقط بخواهد یکسری تصاویر مستهجن برای ما بفرستد. این یک نوع نگاه است که فکر کنیم تمام این تغییرات در دنیا برای این است که ما را نابود کنند و فرهنگ ما را از بین ببرند و متاسفانه هیچگاه به شکل یک فرصت به آن نگاه نمی‌کنیم».

وی افزود: «با بستن و محدود کردن نمی‌توانیم جلوی مفاسد را بگیریم و در چنین حالتی فضای زیرزمینی مخوفی ایجاد می‌شود که قابل کنترل نخواهد بود».

نخست‌وزیر دوران دفاع مقدس، با بیان اینکه مشکلات ما در زمینه فرهنگی به دلیل سیاست‌های غیر روشن و غیرمثبتی که در این زمینه وجود دارد، کمتر از دیگر مشکلات نیست، افزود: «300 میلیون CD صوتی و تصویری در کشور توزیع می‌شود که نزدیک به 100 درصد آن زیرزمینی است. اینها باید مدیریت صحیح شود و جایگزینی برای آن بیابیم. این مشکلات ناشی از دید محدودی است که بعضا برای استفاده از آن امکانات داریم؛ بدین ترتیب غیر از اقتصاد زیرزمینی یک فرهنگ زیرزمینی نیز داریم».

وی در پایان بر لزوم بازگشت به ارزش‌ها در جامعه تاکید کرد و گفت: «به صورت اصولگرایانه نیازمندیم که به ارزش‌های انقلاب بازگردیم و از طرف دیگر هم باید نگاه اصلاح‌طلبانه داشته باشیم و فکر می‌کنم چنین زمینه‌ای در جامعه وجود دارد».

در حاشیه جلسه بیانیه‌ای به صورت طومار تهیه و به امضای هواداران ایثارگر مهندس موسوی رسید. حضور جانبازان، آزادگان و خانواده‌های معظم شهدا و زندانیان سیاسی قبل از انقلاب در این جلسه برجسته بود.

لطف الله میثمی، اکرمی، برهانی و مرتضی الوینی در میان زندانیان سیاسی قبل از انقلاب دیده می شدند.

چند تن از فرماندهان و سرداران دوران جنگ از جمله سردار مهدی کیانی، لشکر ولیعصر خوزستان و لشکر 32 انصار الحسین همدان، همچنین نصرت الله کاشانی مسوول واحد مهندسی قرارگاه های علمیاتی، خواهر شهید جهان آرا که خود از جانبازان انقلاب است، امیر بازرگان از خلبانان شجاع دفاع مقدس، ترکاشوند فرمانده گردان امام حسین (ع)، حسین کلانی، عملیات قرارگاه کربلا، سعید عابدین زاده، بنیانگذار پیش‌مرگان مسلمان نیز در این دیدار حضور داشتند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۸ - ۱۳۸۸/۰۱/۲۴
0
0
به نظر مي رسد كه مطرح كردن سيب زميني رايگان بين مردم خيلي نخ نما باشد. كشور دچار مشكلات ساختاري سياسي اداري و اقتصادي است كه به خصوص در دولت حاضر به ميزان بيشتري گرفتار آن شده است. از آقاي موسوي ميخواهيم مشكلات اساسي را بيان كنند كه مردم ببينند ايشان در اين بيست ساله سكوت چه چيزهايي را آموخته اند كه به درد امروز جامعه بخورد. خواهشا ايشون هم مثل رييس جمهور حاضر مردم را با شعارهاي پوپوليستس سرگرم نكنند.با تشكر
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۸ - ۱۳۸۸/۰۱/۲۴
0
0
نخست وزير دوران دفاع مقدس
وقتت گذشته منقضي شده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۶ - ۱۳۸۸/۰۱/۲۴
0
0
با سلام خدمت آقاي موسوي .
من مي خواستم خدمت شما عرض كنم كه واقعا از واقعيات جامعه ايران به دور بوده ايد كه فكر مي كنيد كه دولت با عرضه سيب زميني اقدام به خريد آرا مي كند اگر اين كار منفعتي براي آنان داشت كه در دوره قبل بجاي هزينه هاي گذاف انتخاباتي اين كار را انجام مي دهند شما فكر كرده ايد كه مردم احمق هستند . اين افرادي كه در سفر هاي استاني به استقبال رئيس جمهور مي روند را نيز با سيب زميني به اين محل ها كشيده اند و همانطور كه مستحضريد اين شيوه جمع آراء حزب اصلاح طلب است كه شما خودتان را به آنان متصل نموده ايد زماني كه آقاي معين با دعوت از چند دختر بد حجاب در جلسه اي اقدام به برگزاري چلسه نمود و سپس اقدام به شطرنجي نمودن تصوير اين خانمها نمود و صدا و سيما با زكاوت اقدام به زير نويس نمودن اين نكته نمود اين تصاوير توسط ستاد انتخاباتي دكتر معين به اين صورت در آمده است . سوال من از شما اين است كه بحث فرهنگي مگر بحث يك سال و دو سال است . كه آنرا به عنوان چالش براي اين دولت مطرح مي كنيد زماني كه در زمان نخست وزيري جنابعالي به دنبال يك ويديو به جستجوي خانهاي افراد مي پرداختند شما كجا بوديد كه اين كارهاي را منع كنيد . زماني كه جوانهارا به جرم آستين كوتاه پوشيدن تازيانه مي زدند كجا بوديد اينها همه در زمان نخست وزيري شما اتفاق افتاد . اين دولت كه با عنايت به مضامين فيلمهاي سينما و تلويزيون بسيار غني تر از دوران آقاي هاشمي و خاتمي است كه همانطور كه خودتان فرموديد كسي كه محبتي مي كند شما به دنبال جبران آن هستيد و من نمي دانم كه جطور مي خواهيد اين محبت آقاي خاتمي را در حق خودتان جبران كنيد با معامله سرمايه هاي كشور يا دادن پست هاي مختلف يا .....
شما چطور مي خواهيد به ارزشها بازگرديد . آيا بستن سايتهاي نمايش دهنده فيلمها و داستانها و عكس ههاي مستحجن اين كار فرهنگي نيست پس بياييد اعلام كنيد كه شلاق زدن زاني و شارب خمر نيز اشكال دارد بله حرف شما صورت خوبي دارد ولي در كجا داريد از آن استفادهمي كنيد اگر نياز به برخورد نبود كه ديگر حكومت اسلامي به چه درد مي خورد مابايد با كساني كه در موارد اقتصادي تخلف مي كنند به برخورد بپردازيم ، كساني كه به جرم و جنايت مي پردازند برخورد كنيم و كساني كه به ايجاد تعارض در خصوص مسائل فرهنگي مي پردازند نيز به مقابله بپردازيم در كنار آن نيز بحث فرهنگي نيز كنيم
من از شما تقاضا دارم كه لطفا كلمه پاك و مقدس مادر را در google جستجو كنيد ببينيم آيا شرمنده مي شويد يا نه
آقاي موسوي بفهيمد كه داريد به چه قيمتي به جمع كردن آرا مي پردازيد . به قيمت ندا دادن به اينكه من بي بندو باري را رواج مي دهم كه فكر مي كنم از كار آن كسي كه سيب زميني را براي جمع آوري آرا انتخاب مي كند بسيار خبيثانه تر است
ضمنا حزب مشاركت يكي از نقد كنندگان دفاع مقدس و ايراد گيرندگان به اين دفاع بودند واقعا زمانه ما را بكجا مي كشاند كه به اين سرعت رنگ عوض مي كنيم با كلمه نخست وزير دفاع مقدس اقدام به جمع آوري ارا مي كنيم
والسلام. خداوند انشاالله همه را عاقبت به خير كند .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۸ - ۱۳۸۸/۰۱/۲۴
0
0
با اینکه در دوره قبلی بنده به آقای احمدی ن÷اد رای دادم ولی خودم یکی از منتقدین دولت نهم هستم ودیگر قصد ندارم که به ایشون رای بدم ولی به نظر من شمااصلاح طلبان هم بهتر است که فقط به جای انتقاد از دولت نهم وتخریب آن به طور صریح وشفاف برای مردم بگوییددر صورت پیروزی در انتخابات چه برنامه ها وسیاست هایی برای نجات کشور ازمشکلات موجود داریددر این صورت بنده نیز به شما رای خواهم داد .باتشکر
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین