کد خبر: ۸۶۸۹۷
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۸۸ - ۱۴:۰۶

دلیل استعفای ثمره هاشمی چیست؟

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: یک سایت خبری وابسته به دولت نهم، اخبار مربوط به انتخاب ثمره هاشمی به عنوان رئیس ستادهای انتخاباتی محمود احمدی‌نژاد را تأیید کرد. 

به گزارش خبرنگار سیاسی آفتاب، صبح امروز، و پس از انتشار خبر استعفای سید مجتبی ثمره هاشمی، این گمانه‌زنی تقویت شده بود که ثمره هاشمی برای فعالیت در ستادهای انتخاباتی احمدی‌نژاد از این سمت استعفا داده است. 

مشاور ارشد احمدی‌نژاد استعفا داد [+]

در همین راستا و ساعتی پس از انتشار خبر استعفای ثمره هاشمی، یکی از سایت‌های وابسته به دولت، در خبری تأیید کرد که «فعالیت ستادهای مردمی حامی دکتر احمدی‌نژاد در سراسر کشور آغاز شده» و «مسئولیت اصلی این ستادهای مردمی نیز به سید مجتبی ثمره هاشمی واگذار شده است». 

این سایت، دلیل استعفای ثمره هاشمی را «رفع هرگونه شائبه احتمالی»، عنوان کرده است. این در حالی است که خبرهای رسیده از آغاز فعالیت‌های ستادهای انتخاباتی احمدی‌نژاد از چند ماه قبل حکایت دارد و مشخص نیست که در چند ماه گذشته این ستادها با مدیریت چه کسی فعالیت می‌کرده است! 

ثمره هاشمی کیست؟
سید مجتبی ثمره هاشمی، ( که خود بر استفاده از این نام به جای هاشمی ثمره تأکید دارد)، که فعالیت سیاسی خود را با حضور در وزارت خارجه دوران علی اکبر ولایتی آغاز کرد و به عنوان مدیر کل گزینش این وزارتخانه منصوب و در برهه‌ای بر استخدام و اعزام نیروهای وزارت امور خارجه نظارت داشت، پس از مدتی راهی سازمان صدا و سیما شد و به عنوان معاونت آموزشی این سازمان به فعالیت پرداخت.

پس از انتخابات دومین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا و راهیابی آبادگران به شورای شهر تهران و با انتخاب احمدی‌نژاد به عنوان شهردار تهران، هاشمی ثمره به شهرداری رفت و در کنار احمدی نژاد، مشاور ارشد شهردار تهران شد و در نهایت پس از انتخابات سوم تیر ماه 84 و پیروزی احمدی‌نژاد، مجتبی هاشمی ثمره به عنوان مشاور ارشد رئیس جمهور منصوب شد.

انتصاب ثمره هاشمی به عنوان معاون سیاسی وزارت کشور در حالی صورت گرفت که گفته می‌شد این انتصاب علی‌رغم تمایل وی به پذیرش این سمت بوده‌ ولی احمدی‌نژاد از او خواسته‌است که این مسؤولیت را عهده‌دار شود.

ثمره هاشمی در حالی پنجم مهرماه 85، راهی طبقه هفدهم ساختمان وزارت کشور ‌شد که از دو ماه پیش از آن، رفت‌ و آمدهای وی به وزارت کشور گمانه‌زنی‌‌هایی را در خصوص انتصابش به سمت معاون سیاسی وزیر کشور تشدید کرده ‌بود.

انتصاب ثمره هاشمی به معاونت سیاسی وزارت کشور که هم‌زمان با برعهده‌ گرفتن مسؤولیت ریاست ستاد انتخابات کشور در آستانه برگزاری انتخابات مجلس خبرگان و شوراهای اسلامی بود، گمانه‌زنی‌ها و تحلیل‌های فراوانی از سوی محافل سیاسی و رسانه‌ای کشور به دنبال داشت، چرا که معاونت سیاسی حساس‌ترین بخش وزارت کشور بوده و مدیریت فضای سیاسی کشور را بر عهده دارد.

اما درحالی‌که به نظر می‌رسید ثمره هاشمی، گزینه مناسب دولت و حامیان وی برای تصدی این سمت باشد، او نیز تنها پس از 11 ماه با این مسؤولیت خداحافظی کرد و جای خود را به سردار علیرضا افشار داد. 

البته انتخاب سردار علیرضا افشار به عنوان معاون سیاسی وزارت کشور در واقع تداوم نوع نگاهی بود که در دوران هاشمی ثمره هم وجود داشت.

انتظار می‌رفت که با وداع ثمره‌ هاشمی با وزارت کشور او در مأموریت مهم‌تری مشغول به کار شود و هنوز هم نام او بلافاصله بعد از برکناری وزرای دولت احمدی‌نژاد، به عنوان یکی از محتمل‌ترین گزینه‌ها مطرح می‌شود، اما با این حال، این اتفاق تا کنون رخ نداده است.

آنچه که نباید از خاطر دور داشت این است که انتصاب ثمره هاشمی به عنوان معاون سیاسی وزیر کشور، شاید بیش از همه برای مهار وزیر قدرتمندی همچون مصطفی پورمحمدی بود که صورت گرفت.

تغییرات مکرر معاونان، استانداران و مدیران زیر مجموعه پورمحمدی که همه و همه برای مهار قدرت او در وزارت کشور صورت گرفت، نهایتاً به برکناری خود او انجامید و او مجبور شد در آستانه برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی و حدود 6 ماه بعد از خداحافظی ثمره هاشمی از وزارت کشور، خود نیز با این وزارتخانه کلیدی دولت خداحافظی کند.

اگرچه پس از خداحافظی پورمحمدی از وزارت کشور، نام ثمره هاشمی نیز همچون موارد مشابه، به عنوان گزینه احتمالی احمدی‌نژاد برای تصدی وزارت کشور شنیده شد، اما در نهایت قرعه فال به نام معاون مازندرانی وزارت نفت، یعنی علی کردان افتاد، تا او نیز در گام بعدی و پس از یک جلسه جنجالی از مجلس شورای اسلامی به عنوان وزیر کشور رأی اعتماد بگیرد. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Japan
|
۲۱:۰۴ - ۱۳۸۸/۰۱/۲۶
0
0
سلام. مجتبی ثمره هاشمی خواهر زاده شهید باهنر و محمد رضا باهنر است و در صدا و سیما یکی از معاونین بسیار ضعیف لاریجانی بود. برادر وی نیز به خاطر همین فامیل بازی ها مدیر کل مرکز ارومیه شد و با مشکلات فراوانی که در آن جا درست کرد لاریجانی مجبور به کنار زدنش شد.
به گفته مجتبی ثمره هاشمی حدود 30 سال است که احمدی نژاد را می شناسد و همیشه با هم بوده اند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۶ - ۱۳۸۸/۰۱/۲۷
0
0
جالب است بدانید بتازگی یکی از اخوان آقای ثمره هاشمی بعنوان مدیر عامل شرکت آب وفاضلاب قم منصوب شده است .این در حالی ایت که بنا به اظهارات شنیده شده وی علاوه بر آنکه وی هیچگونه شناختی از قم نداردفاقد هر گونه تخصص در صنعت آب وفاضلاب میباشد و شگفتی بیشتر آنکه در سالی که بحران آب در قم جدی است این انتخاب صد در صد سیاسی انجام شده است(.البته با توجه به انتصابهای مشابه که در کل مملکت انجام شده است (ازجمله استاندار بی تجربه ونا آشنای قم )خیلی هم برای آقایان مهم نیست .منتهی سکوت نمایندگان قم واستانداری در این مهم جالبتر از همه چیز میباشد. واین یکی از دلایل عقب ماندگی قم میباشد.وبه همین دلایل با هر حادثه ای قم زمینگیر میشود . بحران یخبندان. بحران سیل . بحران خشکسالی ووو (البته ماهیت این بحرانها همگی متضاد هم میباشند. )
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۲۵ - ۱۳۸۸/۰۱/۲۸
0
0
حضور آقای دکتر لاریجانی بعنوان نماینده مردم قم ورئیس مجلس شورای اسلامی فرصت مغتنمی است برای تلاش در حهت رفع محرومیت از قم .همه مردم این شهروحتی مسافرینی که برای زیارت به قم مشرف شده اند از وضعیت فلاکت بار وبحران زده شهر کریمه اهل بیت آگاهی دارند.آیا اینگونه انتصابها (که کم هم نیستند)میتواند شهرقم را به جایگاه واقعی آن برساند؟ آیا مسئولین فکر میکنند قم نیروهای توانمند برای تصدی کارهایش کم دارد؟استانداروشهرداری که تفاوت رودخانه وبزرگراه(؟) وپارکینگ (؟)ماشینها را نمیدانند ودر جلسات متعدد بر روی نظرات غیر فنی وغیر کارشناسی خود اصرار میکنند و بی اعتنا بر مقررات وقوانین فقط به تهدید وارعاب مدیران اجرایی بخشهای مربوط میپردازد میتواند جوابگوی خون انسانهای بیگناهی که در جریان سیل کشته یا مفقود شدند باشد وآیا میتوانند جبران خسارات زیادی که به زوار حضرت معصومه وارد شد باشند؟ آیا این موضوعات برای سازمان بازرسی ونیز دادستانی مهم نیست ؟خوبست بررسی شود چه مبالغی در کارهای غیر کارشناسی داخل رودخانه قمرود توسط شهرداری واستانداری هزینه شده است ونتیجه آن چه بوده است؟اگر سوابق مکاتبات دستگاهای مرتبط با این موضوعات که بطور مکرر مخالفت خود را اعلام کرده(والبته جز توبیخ وتذکر چیزی دریافت نکرده اند)بررسی شود قطعا نقش آقای استاندار در جانباختن انسانها ومالباختگان روشن میشود .برای رضای خداوند متعال یکبار هم که شده به این موضوعات بدون حب وبغضهای سیاسی درمحاکم صالحه رسیدگی و مقصرین به مردم معرفی شوند.(البته بشرطیکه خسارات خونهای جانباختگان ومالباختگان از حسابهای دولتی یا بیت المال پرداخت نشود.) .
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین