کد خبر: ۸۱۷۲۰
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۸۷ - ۱۴:۵۰
در جمع اعضای خانه صنعت و معدن جوانان مطرح شد:

انتقاد روحانی از دخالت شبه نظامیان در خصوصی سازی

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب:  نماینده مقام معظم رهبری در شورایعالی امنیت ملی، تصریح کرد: «نفت درآمد دولت نیست كه خرج بخش جاری كند».

به گزارش سرویس اقتصاد و صنعت آفتاب، حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی صبح در سخنانی در جمع برگزیدگان دومین جشنواره تولید كنندگان جوان با انتقاد از وارد شدن بخش‌های شبه نظامی در خصوصی‌سازی ذیل اصل 44 گفت: «بخش خصوصی تا به حال گرفتار دولت بود و حالا گرفتار بخشهای جدیدی شده است».
 
رئیس مركز تحقیقات استراتژیك مجمع تشخیص مصلحت نظام امروز  با بیان این كه پیشرفت و توسعه و حتی عدالت در سایه تولید امكان‌پذیر است، گفت: «تولید یكی از واژه‌های بسیار زیبا و تأثیرگذار است كه نه تنها در فرهنگ اقتصادی ما بلكه در فرهنگ دینی، ملی و انقلابی ما جایگاه ویژه‌ای دارد». 

وی افزود: «اگر كشوری در مسیر تولید توانمند نباشد، بی‌تردید نمی‌تواند در انتظار پیشرفت باشد؛ چرا كه مسأله تولید تنها در بحث توسعه ملی مورد توجه نیست بلكه همه تنگناها و معضلات مهم كشور مثل بیكاری، فقر، گرانی و غیره با تولید قابل حل است. راه‌حل‌های دیگر مثل دادن وام و وام‌های زودبازده قادر به حل مسئلة بیكاری نیستند».
 
روحانی با اشاره به مسأله گرانی (تورم) تصریح كرد: «بی‌تردید یك عامل مهم در رفع گرانی و تورم افزایش عرضه كالا است و بی‌تردید عدم تعادل در عرضه و تقاضا به این مسأله دامن می‌زند».

عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری، گفت: «زیربنای اصلی رفع فقر و توزیع عادلانه و حتی رفع معضلاتی مثل اعتیاد و فساد با رونق اقتصادی از طریق افزایش تولید است. همچنین بار رشد اقتصادی كشور بر دوش تولید كشور است و كاهش اتكا به نفت نیز در سایه تقویت بخش تولید، امكان‌پذیر است و خودكفایی و خوداتكایی در اقتصاد بویژه كالاهای استراتژیك صنعتی و كشاورزی بدون رشد تولید، تحقق نمی‌یابد».
 
رئیس مركز تحقیقات استراتژیك مجمع تشخیص مصلحت نظام، اظهار داشت: «بدون شک قرار گرفتن در این مسیر با گامهای جوانان تلاشگر و توانا در این عرصه محقق می‌شود و بی‌تردید این یك جهاد است».
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به سند چشم‌انداز و برنامه پنج ساله كشور با طرح این پرسش كه چگونه می‌توانیم توسعه یافته شویم؟ تصریح كرد: «بی‌تردید یک پایه اساسی آن تولید است. برای آنكه رتبه نخست در توسعه یافتگی را در منطقه داشته باشیم، باید درآمد ناخالص ملی مان نیز در رتبه نخست باشد، اما ما الان این رتبه را نداریم». 

وی ادامه داد: «در حالی كه وارد سال چهارم اجرای چشم‌انداز بیست ساله شده‌ایم، طبق بسیاری از معیارهای سنجش عقب هستیم كه باید جبران كنیم».
 
روحانی گفت: «در سه سال گذشته از نظر درآمد ناخالص ملی دومین كشور در منطقه هستیم و از لحاظ برابری قدرت خرید كشور سوم در منطقه محسوب می‌شویم، در حالی كه در سه سال گذشته در تركیه رشد تولید ناخالص ملی 35/1 برابر شده، عربستان 29/1 برابر شده، ولی ایران 27/1 برابر شده است».
 
وی با بیان این كه در برنامه چهارم توسعه كه اولین برنامه براساس چشم‌انداز بیست ساله است مشخص شد كه رشد سالیانه ایران باید حداقل 8 درصد باشد، گفت: «این هشت درصد در بخش‌های مختلف تقسیم شده؛ در نفت 3 درصد، كشاورزی 5/6 درصد، خدمات 9 درصد و صنعت 2/11 درصد».
 
رئیس مركز تحقیقات استراتژیك مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به آمار بانک مركزی، افزود: «در سال 83 یعنی پیش از اجرای چشم‌انداز بیست ساله، رشد ما در بخش صنعت 9/11 درصد بود، اما در سال 84 به 2/7 درصد تنزل یافته است». 

وی گفت: «شاید این كاهش رشد در بخش صنعت را بتوان به حساب سال اول كار دولت نهم و برخی بی‌برنامگی‌ها تا حدی قابل توجیه دانست اما متأسفانه در سالهای بعد هم جبران نشد و این روند نزولی ادامه یافت. در سال 85 به 7/9 درصد و در سال 86 به 7/8 درصد رسید».
 
روحانی در خصوص موانع بر سر راه تولید، تصریح كرد: «اولین دلیل كه فكر می‌كنم خیلی تازگی ندارد، دولتی بودن اقتصاد ایران است. دولت نباید در بخشی كه نسبت به آن وظیفة اصولی و تخصص لازم را ندارد دخالت كند. دولت باید دست از تصدّی اقتصاد بردارد و تنها هدایتگر و نظارت كننده باشد».
 
وی با اشاره به اهمیت اسلام به بحث مالكیت خصوصی، گفت: «مالكیت خصوصی عاملی برای حركت و رشد و تولید است. براساس آموزه‌های دینی‌مان مسلمانی كه امكان تولید و حركت دارد اما دست روی دست می‌گذارد، مورد لعنت خداوند است».
 
عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز، گفت: «باید از چاه ویل اقتصاد دولتی خارج شویم، نمی‌دانم چه دلیلی دارد كه هركس مسئولیت می‌پذیرد، دست از بخشهای اقتصادی و از جمله صنعتی برنمی‌دارد».
 
وی واردات بی‌رویه را از دیگر عوامل بر سر راه تولید دانست و گفت: «واردات بی‌رویه به خاطر پول‌دار شدن دولت و ثروت ناشی از درآمدهای نفتی در بخشهای مختلف صنعت، كشاورزی، باغداری و غیره صدمات زیادی را وارد كرد. متأسفانه افزایش بی‌سابقه قیمت نفت هم نه تنها مشكل كشور را حل نكرد، بلكه افزود».
 
وی با بیان اینكه تجربه نشان داده است هرچه نفت ما گران شود رونق اقتصادی برای دیگران مثل چین و اروپا به همراه خواهد داشت، افزود: «افزایش درآمد مهم نیست بلكه مدیریت منابع مالی مهم است. اقتصاد نفتی بلای بزرگ توسعه ملی كشور است و از سویی دولت نفت را قلك خودش در نظر گرفته است در حالی كه درآمدهای نفتی، درآمد دولت نیست كه هر طور خواست خرجش كند بلكه ثروت ملی  و بین نسلی است».

وی تصریح كرد: «متأسفانه اقتصاد نفتی اجازه نمی‌دهد تولید در ایران جان بگیرد».
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به این كه نقدینگی در ایران درست هدایت نمی‌شود، اظهار داشت: «مسلماً با افزایش پول و سرمایه در كشور باید حركت به سمت تولید بیشتر باشد اما مثل سیلی كه به دنبال سرازیری می‌گردد، نقدینگی اگر هدایت نشود در سرازیری دلالی و بورس بازی قرار می‌گیرد».
 
وی تأكید كرد: «اجرای اصل 44 یك امید بود. اصل 44 راه را برای تولید هر چه بیشتر و كسب ثروت فراهم می‌كرد. برخی تصور می‌كردند تولید ثروت برای كشور مفید نیست اما مقام معظم رهبری اعلام كردند كه تولید ثروت یك ارزش است».

نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری، افزود: «قرار بود بخش خصوصی را گسترش دهیم اما آنچه انجام شد این بود كه به نام خصوصی‌سازی، بخشهای از دولت به بخش شبه دولت منتقل شد و صندوق‌های متفاوت مثل صندوق بازنشستگی و ... وارد عمل شدند و بدتر از آن بخشهای شبه نظامی هم وارد عمل شدند. تا به حال بخش خصوصی گرفتار دولت بود، حالا گرفتار بخش شبه دولتی و شبه نظامی شده است».
 
رئیس کمیسیون سیاسی-دفاعی مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: «متأسفانه اصل 44 را در مسیر درست اجرا نمی‌شود و دولت تاكنون حمایتگر خوبی برای تولید نبوده است. اما می‌توانست باشد».
 
وی تسهیلات (بانكی)، تعرفه، تعامل با دنیا و ترسیم آینده روشن را چهارعامل مؤثر در حمایت واقعی دولت از تولید دانست و گفت: «هدایت درست تسهیلات در مسسیر درست و پرهیز از بالا و پایین كردن تعرفه بدون برنامه‌ریزی بسیار تأثیرگذار است. آنچه در واردات شكر با تغییر تعرفه اتفاق افتاد صنعت قند و شكر كشور را نابود كرد و حتی كشاورزی چغندر قند را. و از ما بهترانی تحت عنوان سلطان شكر ـ كه چقدر سلطان در كشور داریم!! ـ میلیو‌ن‌ها تن شكر وارد كشور كردند. همچنین در بخش موبایل و غیره هم، همین بلا را بر سر كشور آوردند».
 
وی ادامه داد: «دنیای امروز، دنیای بسته‌ای نیست و نمی‌توان دروازه‌ها را ببندیم. ما به مواد اولیه، ماشین‌آلات، قطعات صنعتی و نیز فناوری و مبادلات صحیح بین‌المللی نیاز داریم. می‌گویند اینها را نگویید، دیگر كشورها چیزی نیستند، همه برای دریافت راه‌حل جلوی دروازة ایران صف بسته‌اند و ما الان سرور دنیا هستیم!! اما آنچه ما می‌فهمیم این است كه رونق اقتصادی و پیشرفت كشور بدون تعامل درست با دنیا امكان‌پذیر نیست. بلكه با توسعة تولیداتمان باید بازارهای بین‌المللی را بگشائیم و رابطه صحیح با دنیا داشته باشیم».
 
وی گفت: «وقتی آینده شفاف و روشن باشد، با آرامش و دلگرمی حركت می‌كنیم و می‌دانیم در مسیر پیش‌رو چگونه حركت كنیم، اما وقتی آینده تاریك و مبهم باشد حداقل آن این است كه حركت بسیار كند خواهد شد».
 
روحانی در ادامه مسأله كسب و كار و فضای حاكم بر آن را عامل دیگر مهم در تولید دانست و گفت: «در سالهای اخیر جز در یك مورد در سایر موارد رشد منفی داشته‌ایم. براساس آمار بانک جهانی شروع كسب و كار در سال گذشته رتبه ایران 11- شده است و در كسب مجوزها 6- ، استخدام نیروی كار 2+ ، ثبت املاك 2- ، دریافت اعتبارات بانكی 6- ، حمایت از سرمایه‌گذاران صفر، اجرای قراردادها 3- ، پرداخت مالیات 3- ، تجارت خارجی 6- ، اجرای قراردادها 3- و برچیدن كسب و كار 8- شده است. بنابراین از سال 2007 تا سال 2008، در مجموع 4 درجه تنزل كرده‌ایم. رتبة ما در میان 178 كشور جهان در 2007، 131 بوده است و در 2008 به 135 تنزل یافته است».
 
رئیس مركز تحقیقات استراتژیك مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح كرد: «ما می‌گوییم اهداف ملی‌مان باید مدنظر باشد؛ هر شیوه و سلیقه‌ای كه داریم و هر دولتی كه بر سر كار می‌آید باید اهداف ملی را دنبال كند ظرفیت اساسی ما برای تولید در كشور خوب است. چون كشوری با منابع انسانی با سواد، هوشمند و پرتلاش هستیم». 

وی افزود: «آنچه مهم است اینكه باید مدیریت درستی را برمنابع انسانی داشته باشیم. همچنین در سرمایه هم وضع مان بد نیست. بخش خصوصی كشور در حال حاضر 200 هزار میلیارد تومان سرمایه در اختیار دارد و می‌تواند عامل و منبع بزرگ سرمایه‌گذاری محسوب شود و این وابسته به چگونگی فضای كسب و كار در كشور است و الا می‌تواند آثار تخریبی به همراه داشته باشد». 

روحانی در پایان گفت: «مركز تحقیقات استراتژیك مجمع تشیخص مصلحت نظام صرفاً نباید از كارشناسی داخلی خود بهره ببرد، بلكه باید بخش تئوریک و علمی را با تجربه بخش خصوصی ضمیمه نماید. نیروی جوان كشور با ایمان، تلاش، عشق و حس وطن دوستی می‌تواند با كمک سایر بخشها عامل مؤثری برای اجرای چشم‌انداز بیست ساله باشد و جمهوری اسلامی ایران را در جایگاه نخست منطقه قرار دهد».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۶:۰۰ - ۱۳۸۷/۰۸/۲۸
0
0
مشگل خواندن و تشخيص در صد ها در گزارشات همواره گريبانگير است .اعداد انگليسي مميز با علامت/ ندارند و بجاي ان از نقطه . استفاده ميكنند مثل 2.11 در صد براي صنعت يا 5.6 در صد خدمات
ضمنا تقسيم 8 درصد به 11/2 - 3- 9- 5/6كمي غريب است
ناشناس
|
-
|
۱۶:۵۷ - ۱۳۸۷/۰۸/۲۸
0
0
حقيقتا حرف درستي است . بايد پيگيري شود.
ناشناس
|
-
|
۲۳:۲۹ - ۱۳۸۷/۰۸/۲۸
0
0
در نوشتن اعداد سبک نا آشنایی استفاده می شود که درست نیست.
مثلا 2.3 را 2 ممیز 3 می خوانیم. ولی در صفح شما 2.3 را باید سه میمز دو بخوانیم. در بسیاری آز آمارها خواننده نمی داند که بالا خره منظور چه بوده است. بهتر است به همان شیوه معمول نوشته شود. درست مانند حساب که می نویسیم 2.3 و می خوانیم دو ممیز سه.
ناشناس
|
-
|
۲۳:۳۳ - ۱۳۸۷/۰۸/۲۸
0
0
اقتصاد مملکت را نظامیان در دست گرفته اند که بسیار خطر ناک است. در هیچ کشوری نیروی نظامی وارد کار اقتصادی نمی شود. در ایران به دلیل انحصار فعالیتهای اقتصادی چنان سود آور شده که نهادها و سازمانهای دولتی که وظیفه شان کار اقتصادی نیست به این عرصه پا گذاشته اند. نمونه آن هم برنده شدن قرارگاه خاتم الانبیا در تمامی مناقصه های داخلی می باشد به دلیل [...].
ناشناس
|
-
|
۰۰:۲۱ - ۱۳۸۷/۰۸/۲۹
0
0
حسن روحاني بهترين فرد براي انتخابات رياست جمهوري است فردي قوي و مدبر او بايد بيايد تا جلوي افتضاحات دولت حاضر نرخ سرسام آور تورم رودررويي ملت ودولت و زورگويي هاي حاضر را بگيرد ملت مي خواهند دولت از خودشان باشد نه سرور و آقا بالا سر آنها .
ناشناس
|
-
|
۰۶:۴۵ - ۱۳۸۷/۰۸/۲۹
0
0
با سلام ودرود بر دكتر روحاني عزيز باستحضار ميرساند در وازرت نيرو نيز شركت مپنا كه با مديريت شبه نظاميان اداره ميشودعنان خصوصي سازي اين وزارتخانه را در دست گرفته كه ضمن اينكه اينكار خصوصي سازي تلقي نشده و با اهداف ان مغايرت دارد( شركت مپنا با سرمايه وزارت نيرو تشكيل شده است) اصل موضوع نيز توسط نهادهاي نظارتي بايد مورد رسيدگي قرار گيرد.
ناشناس
|
-
|
۰۹:۰۱ - ۱۳۸۷/۰۸/۲۹
0
0
اگر آقاي روحاني رپيس بودند وضع بهتر از حالا كه احمدي نژاد رييس جمهور است نميبود . خانه از پاي بست ويران است .
ناشناس
|
-
|
۰۹:۱۲ - ۱۳۸۷/۰۸/۲۹
0
0
اگر درامدناخالص ملي زياداست چراوضع مالي ملت خرابترشدهاست؟
ناشناس
|
-
|
۱۱:۳۹ - ۱۳۸۷/۰۸/۲۹
0
0
قبل از انتخابات آقاي احمدي نژاد هم از اين حرف ها زياد مي زد.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین