کد خبر: ۸۵۰۵۰
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۵:۳۳

لاریجانی: فلسطین میدان سنجش شعار تغییر اوباما

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رئیس مجلس شورای اسلامی‌تاکید کرد که فلسطین صحنه‌ای برای آزمون همه کشورهاست و مهمترین میدان سنجش تغییر به عنوان شعار دولت جدید آمریکا در فلسطین خواهد بود.

به گزارش سرویس سیاسی آفتاب، علی لاریجانی که امروز چهارشنبه در جمع اعضای ستاد کنفرانس بین المللی حمایت از انتفاضه فلسطین سخن می‌گفت، با اشاره به اهمیتی که فلسطین برای آینده مسلمانان دارد، برگزاری این کنفرانس را اجری اخروی برای اعضای ستاد کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه فلسطین دانست وخاطر نشان کرد: «درصحنه بین‌المللی چند سئوال وجود دارد که تبیین آن در کنفرانس تهران مورد انتظار است».

رئیس قوه مقننه با اشاره به اینکه برخی کشورها درصحنه بین المللی با اتکا به سیاست فراربه جلو سعی می‌کنند کشورهای دیگر را متهم به تلاش نکردن در راستای صلح کنند، اظهار داشت: «مسئله فلسطین موضوعی است که در دهه‌های اخیر مطرح شده و سعی می‌کنند کشوری را به زور به وجود بیاورند، آن هم با هویتی غیر بومی‌و غیر طبیعی. این صورت مسئله است و برای پیدا کردن پاسخ آن نمی‌توان صورت مسئله را ندید».

وی خاطر نشان کرد: «کنفرانس بین‌المللی تهران فرصت خوبی است برای روشن کردن صورت مسئله فلسطین».

لاریجانی با اشاره به انجام برخی مذاکرات برای برقراری صلح در منطقه فلسطین یاد آور شد: «واکاوی این مذاکرات که تاکنون انجام شده نشان می‌دهد که رژیم صهیونیستی حتی به نیم بند تعهدات خود عمل نکرده است، حداقل در سه مورد از این مذاکرات، شهرک سازی منع شده در حالی که می‌بینیم که این موضوع به سرعت از سوی رژیم صهیونیستی دنبال می‌شود و یا اینکه در این مذاکرات گفته شده باید مرزها به مختصات مرزهای سال 67 برگردد که این هم انجام نشده است و این نشان می‌دهد که رژیم صهیونیستی به تعهدات خود عمل نکرده و این بی‌اعتمادی به رژیم صهیونیستی است که درون مذاکرات نیز به تعهداتش عمل نمی‌کند».

رئیس مجلس شورای اسلامی ‌با تاکید بر اینکه برخی قدرتها سعی کرده‌اند در رابطه با حماس سیاست انکار را در پیش بگیرند، بیان داشت: «امروز برخی کشورهای عربی آرام آرام متوجه شده‌اند که با انکار حماس کاری از پیش نمی‌برند و بیان می‌کنند باید با حماس مذاکره شود و ما این را گامی‌معقول می‌دانیم و البته در گذشته تلاش می‌کردند در رابطه با انقلاب اسلامی‌ ایران نیز سیاست انکار را به کار بگیرند هرچند به آنان کمکی نکرد و باعث فربه شدن انقلاب اسلامی‌ شد و اکنون سیاست انکار در رابطه با حماس دنبال می‌شود».

وی با تاکید بر اینکه برخی قدرتهای بزرگ با تروریستها در شرق ایران مذاکره می‌کنند، اضافه کرد: «اکنون کسانی در منطقه ادعای مبارزه با تروریسم دارند که خود با تروریستها در حال مذاکره‌اند و در شرایطی حماس را به تروریسم متهم می‌کنند که آنان در حال دفاع از سرزمین خود هستند».

لاریجانی فلسطین را صحنه‌ای برای آزمون کشورها خواند و گفت: «فلسطین کارزار و آزمونی جدید برای کشورهایی مثل آمریکا است که می‌گویند ما تغییر را دنبال می‌کنیم و مهمترین میدان، اکنون فلسطین است که باید در رابطه با آن تغییر ایجاد شود».

رئیس مجلس شورای اسلامی‌ خاطر نشان کرد: «البته می‌توان عمل کشورها را در رابطه با فلسطین تست کرد تا مشخص شود که آنان به دنبال تغییر واقعی هستند یا فریب کاری و اگر حقوق مردم فلسطین پذیرفته شود و آنان در سرزمین خود مستقر شوند نشان می‌دهد که این تغییرات واقعی است و بزک کرده نیست».

وی با تاکید بر اینکه دنیای امروز ساده انگار نیست و رفتار کشورها را می‌سنجد، اظهار داشت: «مسئله فلسطین به عرب و غیر عرب ربطی ندارد و موضوعی نژادی و قبیله‌ای نیست و درست است که اعراب در رابطه با فلسطین وظیفه بیشتری دارند اما انجام وظیفه برای گروه نزدیک تر به معنای نفی وظیفه بقیه نیست».

نماینده مردم قم در خانه ملت یاد آور شد: «حتی کشورهای غیراسلامی ‌نیز در رابطه با فلسطین وظیفه انسانی دارند و موضوع فلسطین عرب و عجم و اسلامی ‌و غیر اسلامی‌ندارد، موضوع فلسطین مسئله‌ای اساسی برای آینده بشریت است و کشورها در نظر داشته باشند که اگر در رابطه با تغییر هویت یک سرزمین بدعتی گذاشته شود ممکن است در جغرافیای سیاسی نیز برای برخی کشورها این عادت باقی بماند و برای دیگران در صحنه‌های سیاسی و جغرافیای سیاسی تکرار شود».

لاریجانی در خصوص استراتژی جمهوری اسلامی ایران در رابطه با فلسطین گفت: «استراتژی ایران مبنایی دقیق، دینی و عقلانی دارد و آن نیز مبتنی برسپردن تصمیم گیری در رابطه با سرزمین فلسطین به مردم آن است تا خود مردم وضعیت خود را مشخص کنند و این یک نگاه دموکراتیک است».

وی در ادامه سخنان خود به رویکرد مجلس هشتم در رابطه با موضوع فلسطین اشاره کرد و یاد آور شد: «مجلس شورای اسلامی ‌از گذشته اهتمام خاصی به مسئله فلسطین داشته و امروز نیز وظیفه خود می‌داند که با تمام توان برای مردم فلسطین کار کند».

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به فجایع رژیم صهیونیستی درغزه گفت: «مجلس تلاش کرد که موضوع جنایات صهیونیستها درغزه باز شود و فضای واقعی برای کشورها به وجود بیاید، ازاینکه آتش بس موقت درفلسطین ایجاد شده خوشحالیم اما همچنان صحنه منطقه دچار بحث‌های حاشیه است چرا که هنوز گذرگاههای غزه باز نشده هرچند فضای رسانه‌ای سبک شده اما در عمل حادثه‌ای رخ نداده است و همچنان مسئله غزه موضوعی سنگین است که حل نشده است».

لاریجانی به برگزاری کنفرانس بین‌المللی فلسطین درتهران اشاره وتصریح کرد: «هدف ما از برگزاری این کنفرانس کار تکراری نیست، نه ایران و نه فلسطین نیازی به کار تکراری ندارند و هدف ما پیدا کردن راه حل واقعی برای کمک به فلسطین است».

رئیس قوه مقننه در خصوص مهمانان کنفرانس تهران گفت: «تعدادی از روسا و نواب رئیس و شخصیتهای خبیر عالم اسلام و شخصیتهای ممتاز بین‌المللی برای حضور در کنفرانس تهران دعوت شده‌اند ، کنفرانس تهران بسیار با اهمیت است و می‌بایست یک کمیته برای پیگیری موضوعات این کنفرانس به وجود آید تا زنجیره دنباله داری ایجاد شود که بتوان از آن بهره برد».

پیش از سخنان لاریجانی، علی اکبر محتشمی‌پور دبیر کل کنفرانس بین‌المللی انتفاضه فلسطین گزارشی در رابطه با برنامه‌های این ستاد پیرامون کنفرانس بین‌المللی فلسطین در تهران ارائه کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
-
|
۰۹:۵۲ - ۱۳۸۷/۱۲/۰۸
0
0
آيا بهتر نيست در مذاكرات با آمريكاه روي منافع ملي تمركز شودُ‌
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین