کد خبر: ۴۶۰۸۰
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۳۸۵ - ۱۴:۱۵

احمدی نژاد در جزیره بالی و ماجرای گروه D8

آفتاب‌‌نیوز : احمدی نژاد قرار است دیداری شش روزه از پر جمعیت ترین کشور مسلمان جهان داشته باشد و در طول این مدت قراردادهای چند میلیون دلاری در بخش انرژی با مقامات اندونزی امضا کند. 

به گزارش آسوشیتدپرس از جاکارتا، احمدی نژاد اواخر روز سه شنبه به اندونزی خواهد آمد و پیش از اینکه روز جمعه برای شرکت در کنفرانس گروه دی-هشت به جزیره بالی برود، با سران سیاسی و رهبران مذهبی این کشور در جاکارتا دیدار خواهد کرد. جزیره توریستی بالی چند سال پیش هدف بمب گذاری تروریست های القاعده  شد.این بمب گذاری منجر به کشته شدن توریست های زیادی شد و تا مدتها جزیره بالی را در صدر خبر اول رسانه های جهان نگه داشت.این بار اما گردهمایی اعضای گروه دی هشت و حضوررییس جمهور خبر ساز ایران، بالی و البته کشور اندونزی را خبرساز خواهد کرد.

اندونزی انتظار دارد که در طول حضور احمدی نژاد در این کشور، سرمایه گذاری 600 میلیون دلاری در بخش نفت و گاز اندونزی صورت گیرد. اندونزی تنها کشور عضو اوپک از منطقه جنوب شرق آسیاست که از سال 2005 به علت افت سرمایه گذاری در استخراج و پالایش نفت این کشور، تبدیل به وارد کننده نفت شده است. 

" دی هشت" گروهی است که در 15 ژوئن سال 1997 در استانبول، پایتخت ترکیه، با این هدف تأسیس شد که اقتصاد هشت کشور عضو را در جهان توسعه داده و فرصت های تجاری بیشتری برای آنها ایجاد کند. نشست سیزده می، ششمین گردهمایی این گروه است که در اندونزی و با هدف بررسی بازار نفت و انرژی برگزار می شود. 

به این ترتیب سران هشت کشور عمدتا مسلمان نشین جهان، قرار است در جزیره بالی اندونزی گردهم آیند. اعضای این اجلاس را که گروه دی-هشت نامیده می شود، کشورهای بنگلادش، مصر، اندونزی، ایران، مالزی، نیجریه، پاکستان و ترکیه تشکیل می دهند.
 ریاست دوره ایی گروه دی هشت از بهمن ماه 1382 با ایران بود.رهبران کشورهای عضو این گروه در زمان ریاست جمهوری محمد خاتمی به تهران آمدند و ریاست از مصر به ایران رسید.

اینک آقای احمدی نژاد ریاست ایران را به اندونزی تحویل می دهد.رییس جمهور ایران تنها 1 روز پیش از سفر به اندونزی با سفیر تاره منصوب شده جمهوری اسلامی دیدار کرده تا وی پیش از ورود رییس جمهور عازم محل ماموریت خود شود و تشریفات سفر را فراهم کند.بهروز كمالوندي سفير جديد ايران در اندونزي است. پیش از وی شبان شهیدی مودب عهده دار ریاست نمایندگی ایران در اندونزی بود که در جریان تغییر سفرا، به ماموریت اش خاتمه داده شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین