کد خبر: ۹۹۵۴۱
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۳۸۹ - ۱۹:۰۲

محمد هاشمی: اگر مردم نخواهند، نظام نمی‌تواند وجود داشته باشد

حیثیت مردم باید حفظ شود
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: محمد هاشمی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام،‌ با بیان این‌كه «حفظ سرمایه‌های اصلی نظام یک ضرورت است» تصریح كرد: اگر سرمایه‌های اصلی نظام حفظ نمی‌شد، امروز به دست ما نمی‌رسید.

وی اظهار كرد: معمولا آن‌چه سرمایه‌های یک كشور یا یک نظام تلقی می‌شود، بر اساس سرمایه‌های فرهنگی و فكری و میراث فرهنگی آن نظام معنی می‌شود كه اصول، مبانی، فرهنگ و ارزش‌های یک نظام است. در این‌جا اشاره بیشتر به اندیشه و تفكر است تا شخصیت‌ها و یا منابع زیرزمینی و مادی؛ در حقیقت،‌ بحث انسانی و معنوی و نرم‌افزاری مطرح است.

هاشمی با بیان این‌كه «ما در نظام سرمایه‌های عظیمی داریم» افزود: به عنوان مثال وقتی بحث امام (ره) مطرح باشد باید نگاه كنیم و ببینیم امام چه جایگاهی در نظام جمهوری اسلامی داشته‌اند. یكی از ویژگی‌های امام این بود كه به عنوان یک مصلح مطرح بودند و حركت‌شان مصلحانه بود؛ ایشان یک مصلح بوده‌اند و حوزه فراگیری‌شان فرامنطقه‌ای؛ چنان‌كه اندیشه‌ها و خواسته‌های امام فقط به داخل كشور یا یک جمعیت و نسل خاص محدود نیست، بلكه هم فرازمانی و هم فرامنطقه‌ای است.

رییس كمیته سیاسی حزب كارگزاران سازندگی خاطرنشان كرد: اندیشه‌های امام عمدتا بر اساس مكتب اهل بیت(ع) و اسلام ناب محمدی(ص) كه خود ایشان هم از آن یاد می‌كردند، استوار بود.

وی ادامه داد: امام از یک طرف یک مصلح هستند و از طرف دیگر یک مجتهد مسلم و مرجع تقلید بلامنازع در عصر خود كه ویژگی دوم ایشان است.

هاشمی هم‌چنین با اشاره به این‌كه «ویژگی دیگر امام این بود كه رهبر مبارزه‌ای بودند كه به یک انقلاب تبدیل شد» اظهار كرد: این انقلاب دارای ویژگی‌هایی است كه اگر نگوییم در تاریخ بی‌نظیر ولی بسیار كم‌نظیر است. انقلابی كه امام رهبر آن بودند یک انقلاب ارزشی بر مبنای اندیشه‌های مترقی مبتنی بر مكتب اهل بیت بود؛ مكتبی است كه نشان می‌دهد اسلام برای نجات انسان‌ها آمده است و در تداوم راه انبیاء است. بدین ترتیب انقلاب یك دگرگونی فیزیكی در جامعه نبود، بلكه یک دگرگونی معنوی، مبنایی و اخلاقی بود كه مخاطب اصلی آن، انسان‌ها بودند.

هاشمی با تاكید بر این‌كه «حوزه كار و اندیشه امام، انسان‌ها بودند و هستند» تصریح كرد: این انسان‌ها، تنها به یک عصر و زمان و یا به یک منطقه محدود نمی‌شوند، بلكه هم نسل آن زمان و هم نسل‌های بعدی و نیز، این كشور و كشورهای منطقه و فرامنطقه را دربرمی‌گیرد.

وی ویژگی دیگر حضرت امام را بنیان‌نهادن یک نظام با عنوان جمهوری اسلامی بر ویرانه‌های یک نظام استبدادی شاهنشاهی خواند و افزود: جمهوری اسلامی نیز ویژگی‌های خاصی را در منطق و اندیشه امام دارد و دو ركن جمهوریت و اسلامیت آن از هم تفكیک‌ناپذیرند.

مسئول دفتر رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه با اشاره به معنای قرارگرفتن دو مفهوم جمهوریت و اسلامیت در كنار یكدیگر، گفت: معنای این امر این است كه كار باید توسط مردم انجام شود، حیثیت مردم باید حفظ شود و این مردم هستند كه به این نظام قدرت و قوت می‌دهند، نظام از مردم است و اگر مردم نخواهند، نظام نمی‌تواند وجود داشته باشد و اسلامیت نظام نیز مبتنی بر مكتب اهل بیت است و در قرون گذشته و قرن معاصر، مترقی‌تر از ادبیات و راه‌كارهای رهایی‌بخش و تعالی‌دهنده انسان‌ها در اسلام، سراغ نداریم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه با بیان این‌كه «راه رهایی و سعادت انسان،‌ تمسک و توسل به قرآن و مكتب اهل بیت است» افزود: امام (ره) مبشر چنین نهضت و مكتبی بودند و جامعه‌ای بر این مبنا بنیان گذاشتند، ولی امام در این راه تنها نبودند، بلكه در طول مبارزه و ده سال تجربه حكومت‌داری یاران زیادی داشتند؛ حتی در دوران قبل از مبارزه نیز شاگردان، همفكران و مشاورانی داشتند كه برخی از آن‌ها در حال حاضر در قید حیات نیستند، ولی آثارشان وجود دارد، اما عده‌ای دیگر در قید حیات هستند و به این راه، كمک و هم‌چنان در همین جهت حركت می‌كنند.

هاشمی یادآور شد: خود امام در بسیاری از مواردی كه امروز برای اداره یک كشور در جهت احترام به مردم و رهایی آن‌ها از ظلم، استبداد و استعمار و برقراری عدالت و ساختن یک جامعه بر اساس ارزش‌های اسلامی لازم است،‌ هزاران مطلب دارند و مطالب، سخنرانی‌ها، پیام‌ها و بیانیه‌های زیادی از ایشان وجود دارد كه همه این‌ها خوشبختانه در موسسه تنظیم و نشر آثار امام (ره) ثبت و ضبط شده است و اكثرشان منتشر می‌شود كه بیانگر تفكر امام و كاربرد آن تفكر و اندیشه برای زمان معاصر است.

وی با بیان این كه «اسلام بیش از 14 قرن است كه حضور دارد و امروز باید كاربردی شود» ادامه داد: اندیشه‌ امام، كاربردی كردن ارزش‌های اسلامی و ساختن یک نظام سیاسی، اجتماعی بر مبنای اندیشه اسلامی است.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: بر این اساس، در تشخیص سرمایه‌های اصلی نظام،‌ به امام،‌ یاران امام، اندیشه و راه امام، حامیان و شاگردان امام می‌رسیم. كسانی كه در این راه حركت كرده‌اند كه یا در قید حیات نیستند و آثار و تجارب آن‌ها وجود دارد و یا در قید حیات هستند و آثاری هم به صورت مكتوب از آن‌ها موجود است كه باید آن‌ها را بیشتر شناسایی و از آن‌ها استفاده كرد.
این عضو شورای مركزی حزب كارگزاران سازندگی در پایان، تعریف سرمایه‌های اجتماعی بر اساس سرمایه‌های فكری، فرهنگی و ارزش‌های یک جامعه را تعریفی جامع و فراگیر دانست و گفت: ضرورت حفظ كردن یا نكردن سرمایه‌های یک كشور، به شرایط سیاسی و اجتماعی زمان برمی‌گردد؛ همان‌طور كه برخی عقلا و بزرگان نظام هم تاكید كرده‌اند، اگر سرمایه‌های اصلی نظام‌ها و به ویژه نظام اسلامی حفظ نمی‌شد، امروز به ما نمی‌رسید؛ بنابراین حفظ سرمایه‌های اصلی نظام یك ضرورت است؛ ولی همیشه باید پالایش و از تحریف‌ها جلوگیری شود و با اصل تطبیق داده شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین