کد خبر: ۸۸۳۸۱
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۰۳:۵۲

حاتم بخشی دولت از کیسه بودجه کشور!

گروه اقتصاد و صنعت
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب- گروه اقتصاد و صنعت‌: با نزدیک شدن به انتخابات دهمین دوره ریاست‌جمهوری دولت در موارد مختلف دست به هزینه بی‌رویه از بودجه سال جاری زده است. بودجه‌ای که مربوط به تمام سال می‌شود نه تا 22 خرداد که زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری است.

به گفته برخی کارشناسان با رویه‌ای که دولت در پیش گرفته کسری بودجه امسال بیش از سه سال گذشته و زودتر نمایان خواهد شد. با این‌حال به نظر می‌ِرسد دولت نگرانی از این مسئله ندارد چرا که اولویت اول آن پیروزی در انتخابات حتی به قیمت هزینه‌کرد بخش زیادی از منابع بودجه سال 88، آن هم در طول 3 ماه است. 

در این صورت اگر رئیس دولت نهم در انتخابات موفق به کسب آرای لازم شود چشم به تصویب لایحه هدفمند شدن یارانه‌ها و کسب درآمد از طریق آزادسازی قیمت‌ها به خصوص قیمت حامل‌های انرژی و متمم بودجه خواهد داشت. برای این منظور دولت برخلاف سه سال گذشته از هم اکنون بر طبل کسری بودجه می‌کوبد و برای اقناع افکار عمومی مقصر اصلی را نمایندگان و مصوبات مجلس در هنگام بررسی لایحه خود معرفی می‌کند. 

اما از طرف دیگر اگر نتیجه انتخابات دلخواه این دولت نباشد، هزینه بی‌رویه بودجه در سه‌ماه گرچه از بار مسئولیت قانونی دولت نمی‌کاهد اما زحمت و مشکل کسری بودجه متوجه رئیس‌جمهور و دولت بعدی خواهد شد.

از موارد هزینه‌های بی‌رویه، شتاب‌زده و بدون برنامه دولت در این ماهها می‌توان به بهره‌برداری از بودجه 9200 میلیارد تومانی آموزش و پرورش اشاره کرد؛ گو اینکه حقوق معلمان، بازنشستگان آموزش و پرورش و دستمزد حق‌التدریسی‌ها فقط مربوط به همین سه ماه می‌شود و پیش و بعد از این حق و حقوقی نداشته و نخواهند داشت.

حق و حقوقی که شاید بیش از هر نهاد دیگری در دولت نهم معطل مانده و به تعویق افتاده‌است تا جایی که بسیاری از نمایندگان به همین دلیل و در پاسخ به اعتراض قشر زحمت‌کش فرهنگی تا آماده‌سازی طرحی برای استیضاح علی احمدی وزیر آموزش و پرورش پیش رفتند و برخی از آنها او را وزیری معرفی کردند که بیش از دیگر اعضای کابینه نهم شعارهای بدون عمل داده است.

هر جستجوگری، اگر در پایگاه اطلاع‌رسانی دولت جستجو کند درخواهد یافت که دولت نهم ناگهان با آغاز سال جدید و شروع فصل انتخابات ریاست جمهوری به فکر پرداخت حق و حقوق معلمان و معوقه بازنشستگان آموزش و پرورش افتاده غافل از اینکه بودجه 9200 میلیارد تومانی این وزارتخانه برای هزینه‌های جاری کل سال آموزش و پرورش تصویب شده است.

با اینکه وزیر آموزش وپرورش چندی پیش سابقه کسری بودجه آموزش و پرورش را بسیار طولانی و حتی همیشگی خواند، به نظر می‌رسد فرهنگیان بعد از انتخابات بیش از هرسال دیگری با مشکل پرداخت حق و حقوقشان روبرو خواهند شد. اتفاقی که هر وجدان بیداری را بیش از هر زمان نگران معیشت مجریان تعلیم و تربیت خواهد کرد. 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۴ - ۱۳۸۸/۰۲/۲۰
0
0
این دیگر بی انصافی است زمانی که دولت کار های مثبت وخیر خواهانه انجام میدهد نباید به او مارک حیف و میل زد .در این مورد که اشاره کردید دولت سنگ تمام گذاشته است .دستش درد نکند حالا شما هر اسمی میخواهید رویش بگذارید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۶ - ۱۳۸۸/۰۲/۲۰
0
0
فقط انتقاد میکنید. دوران اصلاحات که یادمان نرفته است. آن فضاحتها و غارت اموال مردم در دوران خاتمی که نقل محافل است. 8 سال درگیریهای سیاسی ،تیشه به ریشه انقلاب زدن، باج دادن به بیگانگان و تا کمر خم شدن در مقابل آنان ، غارت و چپاول پول نفت (نمونه اش [....] که رایزن هسته ای در دوران آقای روحانی بود) و... هرگز از یادها نخواهد رفت.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۳۷ - ۱۳۸۸/۰۲/۲۱
0
0
جالبه که طرفدارای این دولت که تو سایت شما نظر میدن از خود دولت عوام فریبانه تر رفتار میکنند یا خودشون بدجور فریب خودره هستن یا اینکه منافعشون اینطور ایجاب میکنه
امیدوارم میرحسین پیروز بشه به امید خدا و از شر شیطان به دور به خواست خدا
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۲۳ - ۱۳۸۸/۰۲/۲۳
0
0
شما شورش رو درآوردینا
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین