کد خبر: ۱۲۳۶۹۰
تاریخ انتشار : ۰۸ فروردين ۱۳۹۰ - ۰۹:۰۲

کشته شدن 12 نفر در تظاهرات روز یکشنبه در سوریه

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: در پی گسترش تظاهرات ضدحکومتی در شهرهای سوریه، دوازده نفر در شهر لاذقیه این کشور کشته شده‌اند. دولت سوریه ادعا می‌کند که این آمار شامل نیروهای امنیتی و افراد غیرنظامی است.

مقام‌های دولت سوریه پیش‌تر کشته شدن دو تظاهرکننده را در شهر لاذقیه در ۳۵۰ کیلومتری شمال غرب دمشق پایتخت سوریه تایید کرده و گفته بودند این دو نفر به وسیله تک‌تیراندازان ناشناس کشته شده‌اند، ولی فعالان سیاسی از تیراندازی مستقیم نیروهای امنیتی به سوی معترضان خبر داده‌اند.

در نا آرامی‌های یک هفته گذشته ده‌ها نفر از مخالفان حکومت سوریه در اثر تیراندازی نیروهای امنیتی کشته شدند.

هزاران نفر از مخالفان بشار اسد در روزهای گذشته در شهرهای مختلف، به ویژه در شهر جنوبی درعا در نزدیکی مرز اردن علیه زمامداری یازده ساله او تظاهرات کردند.

حکومت سوریه که گرو‌ه‌های تبهکار را عامل ناآرامی‌های این کشور عنوان کرده، نیروهای ارتش این کشور را برای برقراری آرامش به شهر لاذقیه اعزام کرده است.

همزمان با گسترش تظاهرات در روز شنبه، معترضان مقر حزب حاکم بعث را در بندر لاذقیه و شهر جنوبی طفس، در نزدیکی درعا به آتش کشیدند.

در شهر درعا نیز معترضان در محل مجسمه سرنگون شده حافظ اسد، رهبر پیشین سوریه گردهم آمدند و شعارهای ضددولتی سر دادند. مجسمه حافظ اسد، پدر بشار اسد، روز جمعه به وسیله معترضان سرنگون شده بود.

همزمان یکی از سخنگویان ریاست‌جمهوری سوریه گفته است که دولت این کشور تصمیم به لغو قانون وضع اضطراری در سوریه گرفته است. این قانون که از سال ۱۹۶۳ بر سوریه حاکم بوده است، حقوق اساسی و آزادی‌های مدنی شهروندان را به شدت محدود می‌کند و به نیروهای امنیتی اختیارات گسترده‌ای برای دستگیری و حبس مخالفان می‌دهد.

در این حال، سازمان ملل متحد و ایالات متحده به طور جداگانه نگرانی عمیق خود را از خشونت نیروهای دولتی سوریه علیه معترضان اظهار داشته‌اند.

بثینه شعبان، مشاور ارشد رسانه‌ای رئیس‌جمهوری سوریه در گفت‌وگو با ‌بی‌بی‌سی اعمال خشونت به وسیله نیروهای امنیتی را تکذیب کرد و گروه‌های تبهکار را متهم کرد که با تیراندازی به سوی معترضان سعی دارند در کشور ایجاد بی‌ثباتی کنند. خانم شعبان همچنین یک روحانی سنی مستقر در قطر به نام شیخ یوسف قرضاوی را متهم کرد که با سخنان خود باعث ناآرامی در لاذقیه شده است.

دولت سوریه می گوید در تظاهرات روزهای گذشته ۲۷ نفر از مخالفان کشته شده‌اند ولی فعالان سیاسی رقم تلفات را بیشتر از یکصد نفر عنوان کرده‌اند.

آزادی زندانیان سیاسی

بزرگ‌ترین تظاهرات روز شنبه در طفس و در پی برگزاری تشییع جنازه سه نفر از کشته شدگان روز جمعه رخ داد. شاهدان عینی از به آتش کشیده شدن مقر حزب بعث و یک پاسگاه پلیس در این شهر خبر داده‌اند.

صدها نفر هم روز شنبه در درعا تظاهرات کردند. بعضی از تظاهرات‌کنندگان نوشته‌هایی را حمل می‌کردند که شعار معترضان مصری بر آن نوشته شده بود: “مردم خواستار سقوط حکومت هستند.”

همزمان منابع مختلف از آزاد شدن هفتاد تا دویست زندانی سیاسی از بازداشتگاهی در دمشق خبر داده‌اند. دولت سوریه هنوز این خبر را تایید نکرده است ولی گفته می‌شود بیشتر آزادشدگان از فعالان اسلام‌گرا هستند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین