کد خبر: ۸۸۶۳۴
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۲۳:۵۳
طرح محسن رضایی برای فدرالی کردن اقتصاد ایران

کنایه صریح محسن رضایی به احمدی‌نژاد درباره رکسانا صابری

رضایی: بحث کتاب، بحث پرتقال و گوجه‌فرنگی نیست
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: «آزادی‌های سیاسی را از شعار بیرون می‌آورم و به قانون تبدیل می‌کنم».

محسن رضایی در نشست انتخاباتی که از سوی انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه شریف برگزار شد، در پاسخ به سوالی درباره آزادی‌های مدنی و اجتماعی برای قشر تحصیل کرده افزود: «اولین کار در این راستا تهیه‌ قانون جامع حقوق شهروندی است. این قانون را تهیه و سپس در مجلس تصویب می‌کنیم و به کلیه کارگزاران دولت این قانون را آموزش خواهیم داد».

وی تاکید کرد: «این قانون را تضمین می‌کنم؛ اگر کسانی از حقوق شهروندی تجاوز کنند و بخواهند به مسائل مورد احترام جامعه خدشه‌ای وارد سازند جلویشان را می‌گیریم و آن‌ها را مجازات می‌کنیم. ما نمی‌خواهیم این طور باشد که یک بانوی ایرانی که خود دولت برایش پرونده تشکیل داده به دادگاه برود و سپس همان دولت از این موضوع اظهار تاسف کند».

وی درباره به کارگیری بانوان در کابینه‌اش نیز پاسخ داد: «من نمی‌خواهم برای رای آوردن از بانوان حمایت کنم اما معتقدم ما بانوان شجاع‌تر و کارآمدتر از خانم کلینتون هم داریم و اصلا چرا باید تنها مسوولیت سازمان محیط زیست را به بانوان داد».

رضایی افزود: «در این راستا یک هفته مانده به زمان انتخابات تعدادی از اعضای کابینه‌ام را معرفی می‌کنم».

وی در بیان نگاهش به تحریم‌های اعمال شده از سوی آمریکا علیه کشورمان نیز پاسخ داد: «ما نباید منتظر بمانیم که آمریکایی‌ها حرکتی کنند؛ بنابراین برنامه‌ای بر مبنای تغییرات متقابل تدوین کرده‌ایم. از مهمترین مسائلی که ما با آمریکایی‌ها حل و فصل خواهیم کرد، کنار زدن تحریم‌ها و ادامه استراتژی هسته‌ای در ایران خواهد بود».

وی در پاسخ به سوالی درباره کناره‌گیری‌اش از کاندیداتوری دوره قبل انتخابات ریاست جمهوری و احتمال تکرار آن در این دور یادآور شد: «در آن زمان گفتم که یا با گلوله کنار می‌روم یا زمانی که مردم مرا نخواهند این کار را می‌کنم؛ چراکه برداشت من این بود که هنوز ارتباط لازم بین من و مردم برقرار نشده است. اما در اطلاعیه‌ای که منتشر کردم گفتم که من به نفع ملت ایران کنار خواهم رفت و در واقع این بیانگر نوعی اعتراض به آن انتخابات بود؛ چراکه دیدم صورت مساله رقابت پاک شده و آن انتخابات به انتخابات شورای شهر تبدیل شده است. در این راستا از آقای ضرغامی خواستم که بین کاندیداها مناظره برگزار کنند که الحمدالله این را قبول کردند و امیدوارم که کاندیداها این مساله را قبول کنند؛ چراکه بدون مناظره انتخابات شفافیت لازم را پیدا نخواهد کرد. با این‌که چهار نفر هستیم و اگرچه ممکن است شورای نگهبان این تعداد را به هشت نفر برساند اما مناظره مهم است».

رضایی درباره ضمانت ماندنش در عرصه نیز گفت: «اگرچه ممکن است عده‌ای با جوسازی این سوال را مرتبا تکرار کنند، اما هرچقدر که جلو برویم خواهید دید که من تا آخر در عرصه باقی خواهم ماند. هر دست آلوده‌ای که وجود داشته باشد را شناسایی می‌کنم، البته این کار را برای تسویه حساب شخصی‌ام انجام نمی‌دهم. هم‌اکنون میزان حیف و میلی که در سیستم اداری انجام می‌شود به خاطر وجود ضعف مدیریت بسیار بیشتر از فساد اقتصادی است».

وی در برابر سوای که در آن ایده‌هایش بلندپروازانه خوانده شد نیز پاسخ داد: «ممکن است چنین تصوری شود اما من صحبت‌هایم را با بسیاری از دوستان و کارشناسان نهایی کردم و در تیم مورد نظر خود این ایده‌ها را قابل عمل می‌دانم».

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر کوتاه کردن زمان مدت سربازی و حیطه وظایف رییس‌جمهور گفت: «رییس‌جمهور مجری قانون است، من که این حرف‌ها را می‌گویم در واقع این توانایی‌ را در خودم می‌بینم که این‌ها را قانونی کنم؛ چراکه اگر این موارد را قانونی نکنیم هیچ فایده‌ای ندارد و تنها یک شعار آرمانی سر داده‌ایم».

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سوالی درباره محو اسرائیل نیز گفت: «دموکراسی و انسانیت باید مبنای حل و فصل مسائل فلسطین شود، به این صورت که طی یک رفراندوم نوع دولت فلسطین مشخص شده و دولت فلسطین تشکیل شود. وقتی که این دولت تشکیل شد خودش آن را اداره کند. سازمان ملل هم بر آن نظارت داشته و پس از آن کنار برود و لازم نیست از هولوکاست و غیر آن در مورد این بحث صحبت کنیم».

وی در پاسخ به سوالی درباره طرح بحث فروپاشی اقتصادی نیز گفت: «من از کلمه‌ فروپاشی استفاده نکردم. گفتم اقتصاد ایران را باید نجات داد و کسی را هم تخریب نکردم، اما بحثی که در این زمینه مطرح کردم اعلام هشدار بود؛ گفته‌ام چرا برخی این‌قدر به خود تعصب دارند. تعصب به خود باعث می‌شود که انسان سقوط کند؛ بنابراین من اعلام خطر و اعلان هشدار کردم و این با تخریب بسیار متفاوت است».

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اولین واکنش‌ها از سوی سایت نزدیک به رضایی درباره مافیای سیگار گفت: «این هم دروغ است مثل خیلی دروغ‌های دیگر. مگر کم دروغ گفته شده است».

رضایی در برابر سوالی مبنی بر وارد شدن به عرصه انتخابات برای شکستن رای احمدی‌نژاد و توصیه هاشمی در این زمینه گفت: «کسی که گفته هاشمی این حرف را به من زده،‌ خود می‌داند که دروغ گفته. حتی اگر فقط چند نفر هم در این انتخابات به من رای دهند آن را بر پیشانی خود خواهم گذاشت. من رای ملت ایران را به هر مقدار باشد مقدس می‌شمارم؛ چراکه این عرصه را عرصه‌ جهاد می‌دانم و اصلا ما زندگی‌مان را برای این نظام داده‌ایم و دل‌مان برای نظام می‌سوزد».

وی همچنین خاطرنشان کرد: «جنبش دانشجویی در حال حاضر باید هدفمند شود و هدفش این باشد که دغدغه توسعه ملی را هدفمند کند و اصلا جنبش دانشجویی یکی از بسترهای تحقق توسعه ملی است».

وی در پاسخ به سوال دیگری گفت: «اگر امام هم امروز می‌بود مطمئن بودم که همان سیاست امروز نظام که مقام معظم رهبری آن را اعلام کرده‌اند را می‌گفت، اما یک عده می‌خواهند جلوتر روند و قاعدتا می‌خواهند بگویند ما از رهبر انقلابی‌تر هستیم. یک عده هم عقب‌تر می‌روند و می‌گویند با اسرائیل مذاکره می‌کنیم که طرح هر دو این مسائل درست نبوده است. البته کسی که در مورد مذاکره با اسرائیل صحبت کرد بعد از آن گفت منظور من این بوده که یک گروه پژوهشی برای این مساله ایجاد کنیم، اما چرا باید حرفی بزنیم که بعد آن را عوض کنیم».

وی در پاسخ به سوالی درباره سیاست خارجی دولت احتمالی‌اش در مقابل دنیای عرب گفت: «طرح اختلافات بین ایران و اعراب یک توطئه است و ما نباید وارد این توطئه‌ها شویم. ما باید به آن‌ها بگوییم که دوست‌شان هستیم و می‌توانیم بر مبنای یک همگرایی منطقه‌ای، اتحادیه مشترک فرهنگی و تجاری با آن‌ها به وجود بیاوریم و از وارد شدن به اختلافاتی که طراحی آن زیر سر اسرائیل است، دور شویم».

وی هم‌چنین درباره اقتصاد اجتماعی پاسخ داد: «اقتصاد اجتماعی یک تئوری بین اقتصاد سرمایه‌داری و اقتصاد سوسیالیستی است».

رضایی در این راستا سرمایه‌گذاری خارجی و تضمین وجود امنیت برای این سرمایه‌گذاری، همچنین استقبال از سرمایه‌های ایرانیان خارج از کشور را یکی از راهکارهای خود در این‌باره برشمرد و اضافه کرد: «دوران دهه‌ اول انقلاب گذشته است که ما بخواهیم قیافه‌های سیاسی از خودمان دربیاوریم و ادعا کنیم که برای کل عالم طرح داریم ما باید اول برای خودمان طرح داشته باشیم».

وی در پاسخ به سوالی درباره اتاق فکر و ناهماهنگی‌هایی در این بین گفت: «اگر خدا بخواهد و دولت با اعتماد شما به دست من سپرده شود، نمی‌گذارم این ناهماهنگی‌ها ادامه پیدا کند؛ چراکه من با همه مجموعه‌های کشور رابطه خوبی دارم و از افراد کارآمد در اداره کشور استفاده می‌کنم».

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره اظهارات اخیرش در مورد موسوی ‌گفت: «آوردن کلمه وساطت درست نبود؛ دو بار مسائلی پیش آمد که طی آن تقاضای من از امام منجر به نخست وزیری آقای میرحسین شد. ما نظرات‌مان را خدمت امام گفتیم و این باعث شد که میرحسین نخست وزیر شود. بعد از آن و برای دور دوم نخست وزیری آقای مهندس میرحسین موسوی، مقام معظم رهبری و آقای هاشمی خیلی نظرشان به میرحسین نبود. اما بنا به دلایلی مثل این‌که بچه‌های جبهه و جنگ با میرحسین رابطه عافطی داشتند، به امام گفتم که این اختلافات باعث شده تا بسیجیان وارد مسائل سیاسی و در واقع جنگ دیگری شوند. به امام گفتم که آقای میرحسین باشند تا این وحدت پاشیده نشود و فکر می‌کردم که وجود میرحسین در آن شرایط می‌تواند به جبهه و جنگ کمک کند».

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سوالی مبنی بر برنامه‌اش در حوزه فرهنگ نیز با بیان این‌که "فرهنگ در جامعه ما مظلوم واقع شده است" افزود: «ما می‌توانیم از ظرفیت شورای عالی انقلاب فرهنگی و مقام معظم رهبری که توجه ویژه‌ای به بحث فرهنگ دارند استفاده کنیم و باید بدانیم که بحث کتاب، بحث پرتقال و گوجه‌فرنگی نیست».

وی درباره رقیب جدی‌ خود تاکید کرد: «من رقیب خود را تنها گرانی، بیکاری و عقب‌ماندگی کشور می‌دانم».

وی هم‌چنین در بیان موضع‌اش درباره جبهه اصلاحات اظهار کرد: «من اصلاح‌طلبان را نیز نقد کردم، منتهی اگر نقد من از این دولت بیشتر است به این دلیل است که اداره قوه مجریه در دست این دولت است. من در گذشته هم گفته‌ام راهی که ادامه می‌دهیم به سمت پرتگاه می‌رود و بازگشت به گذشته نیز منجر به شکست خواهد شد؛ بنابراین ما نمی‌توانیم به خاطر احساسات سیاسی و عاطفی که با این و آن داریم چهار سال وقت مردم را بگیریم پس باید مسوولانه برخورد کنیم».

رضایی در ادامه با بیان این اعتقاد که " وضعیت بانک‌های ما نیز با یک بن‌بست مواجه است" گفت: «مسیر پول و سرمایه باید بر اساس قواعد اقتصادی سروسامان بگیرند. دولت‌ها اگر عرضه دارند باید از طریق افزایش ثروت ملی، درآمد دولت را بالا ببرند. در این راستا طرحی دارم که طی آن کشور را به 9 منطقه فدرال اقتصادی البته نه فدرال کامل تقسیم می‌کنیم و 9 نفر در حد معاون رییس‌جمهور را به عنوان مسوولان این مناطق خواهیم گذاشت».

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در ابتدای سخنانش نیز یکی از مهمترین دغدغه‌های جامعه را مساله توسعه و عوامل موثر در آن دانست و گفت: «زمانی عوامل فیزیکی یا منابع مادی در توسعه کشورها نقش تعیین کننده داشت اما امروز مهمترین عامل توسعه ملی، سرمایه اجتماعی و فرهنگی است».

وی یادآور شد: «مدت‌هاست که در ایران دغدغه توسعه بین نخبگان کشور، اندیشمندان، روشنفکران و مردم پیدا شده است و راه‌های مختلف حتی قبل از انقلاب اسلامی برای دستیابی به توسعه یافتگی در ایران در پیش گرفته شده و بعد از انقلاب نیز دولت‌ها به فکر ارائه برنامه برای این توسعه ملی بودند».

وی با بیان این اعتقاد ‌که "در حال حاضر در بخش توسعه اقتصادی به عقب‌ماندگی دچار شده‌ایم" به طرح این سوال پرداخت که " آیا علت عقب‌ماندگی و عدم توسعه یافتگی ما در رشد توسعه ملی ناشی از این نمی‌شود که ما از سرمایه ملی، انسانی و فرهنگی استفاده درست نمی‌کنیم؟" و افزود: «با 340 میلیارد دلار چه از ناحیه فروش نفت و گاز و چه از ناحیه فروش سایر کالاها و خدمات غیرنفتی می‌توانستیم جهش اساسی در اداره کشور به وجود بیاوریم. حال اگر این درآمد به 50 میلیارد دلار هم می‌رسید اتفاقی نمی‌افتاد؛ چراکه روش درستی برای مدیریت و طرح‌ها و ایده‌ها وجود ندارد».

وی گفت: «باید ببینیم که گمشده ما کجاست؛ آیا گمشده ما بحث آزادی، ‌مردم‌سالاری، مدیریت و یا اخلاق است؟ چرا با وجود همه دلسوزی‌هایی که طی این سی سال از سوی افراد با عقاید مختلف مطرح شد، این گمشده را نیافتیم؟‌ سی سال فرصت زیادی بوده و ایران باید بیشتر از این پیشرفت می‌کرد».

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام حلقه‌ مفقوده در این بحث را مدیریت منابع انسانی، سرمایه انسانی، سرمایه اجتماعی و در یک کلام عدم ایفای نقش فعال نیروی انسانی دانست و افزود: «همه کسانی که به عنوان نخبه در این کشور مطرح هستند می‌توانند در این جامعه تاثیرگذار باشند».

وی در ادامه مساله جوانان و علم را یکی دیگر از موارد مورد توجه در این راستا دانست و خاطرنشان کرد: «ما باید ببینیم که چقدر از علم در اداره کشور استفاده می‌کنیم و اصلا مدیریت ما چه‌قدر علمی است؟ همچنین چقدر از نیروی جوان در اداره کشور استفاده می‌کنیم»؟

وی با بیان این‌که " جوانان همیشه فرشته نجاتی برای ایران بودند"‌ یادآور شد: «امام (ره) با کمک جوانان، استبداد و اشغالگران را از کشور بیرون راند. پس چرا این معجزه حضرت موسی امام و این عصای موسوی ملت ایران خود با مشکلات فراوان روبروست.

رضایی گفت: «‌اگر می‌خواهید به من رای ندهید رای ندهید اما به فکر این باشید که جوانان راه ملت نجات ایران هستند و به کسانی رای دهید که از میان شما بتوانند مدیران توانمندی را معرفی کنند و قدرت و مدیریت را از نسل اول به شما منتقل کنند.

وی خاطرنشان کرد: «به من گفتند شما چرا وارد صحنه شده‌اید؟ در جواب می‌گویم برای این‌که احساس نگرانی می‌کنم. در حال حاضر می‌بینم که یکسری باندبازی و گروه‌گرایی حرکت توفنده ملت ایران را کند کرده‌ است».

وی با طرح این سوال که " ما چرا نباید ایران را به یک قدرت ملی و فناوری تبدیل کنیم؟"‌ افزود: «ما در این راستا نیاز به لشکرکشی، کار نظامی و تهدید کردن نداریم، بلکه از طریق علم، فناوری، ‌تجارت،‌ فرهنگ و صلح و امنیت می‌توانیم ایران را به بعد از گذشت سی سال به یک کشور قدرتمند تبدیل کنیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه درباره بزرگ بودن دولت ابراز عقیده کرد: «امروز بین علم و زندگی، علم و کشاورزی،‌ علم و فناوری و بین علم و صنعت شکاف وجود دارد و تا این گسست حل نشود ما به توسعه ملی دست پیدا نمی‌کنیم. من نگران هستم و اگر این نگرانی وجود نداشت و احساس می‌کردم که دوستان من می‌توانند این نگرانی‌ها را برطرف کنند، مثل سی سال گذشته کنار آن‌ها می‌ایستادم و به صحنه نمی‌آمدم».

وی هم‌چنین با حضور بر سر مزار شهدای گمنام در دانشگاه شریف نسبت به مقام شامخ شهدا ادای احترام کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین