کد خبر: ۱۰۸۴۴۴
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۸۹ - ۲۱:۴۶

توکلی: مجلس می‌تواند به عدم کفایت رئیس‌جمهور رای دهد

احمدی‌نژاد در حالی قانون اساسی را زیر سؤال می‌برد که دوبار به آن قسم خورده است
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: احمدتوکلی نماینده تهران و رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه یکی از دلایل در راس امور بودن مجلس تکثر قدرت در آن است، زیر سئوال بردن اصول قانون اساسی پس از ۲۱ سال را تعجب‌آور دانست.

توکلی رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در گفت‌و گو با پایگاه اطلاع‌رسانی و خبری جماران در تشریح اهمیت تاکید امام (س)بر در راس امور بودن مجلس، گفت: به عقیده من اینکه امام امت بر در راس امور بودن مجلس معتقد بودند به دو دلیل است، دلیل اول از نظر قانون اساسی و اصول پارلمانی است، در این اصول مجلس در شکل کلی بر قوه مجریه برتری دارد دلیل آن هم این است که مجلس و نمایندگان آن می‌توانند همه وزراء را بدون رضایت رئیس‌جمهور استیضاح کنند.

توکلی تاکید کرد: بر اساس اصول پارلمانی و قانون اساسی جمهوری اسلامی مجلس می‌تواند به عدم کفایت رئیس‌جمهور رای دهد و او را عزل کند چرا که خود رئیس‌جمهور به عنوان یک فرد در معرض خطا قرار دارد و به همین خاطر قانون اساسی اثبات عدم کفایت رئیس‌جمهور را برای مجلس مجاز کرده است تا در صورت رای مجلس به عدم کفایت رئیس‌جمهور رهبری حکم نهایی را صادر کنند.

وی تاکید کرد: اما عکس این قضیه یعنی حذف مجلس برای رئیس‌جمهور یا قوه مجریه امکان‌پذیر نیست پس به همین دلیل می‌توان گفت که تطبق مجلس بر قوه مجریه شناخته شده و محرز است.

توکلی ادامه داد: به عقیده بنده دلیل دومی که امام (س)بر در راس امور بودن مجلس تاکید داشتند بحث استبداد است و آن قوه‌‌ای که ظن استبداد از سوی آن می‌رود قوه مجریه است نه مجلس چرا که قوه مقننه به خاطر تکثر و جمع بودن مطلقا امکان استبداد ندارد.

نماینده تهران گفت: به‌خاطر جمع بودن و تکثر قدرت در مجلس است که از لحاظ قانونی حافظ مردم‌سالاری شناخته شده است.

توکلی در ادامه تاکید کرد: اینکه می‌گویند در راس امور بودن مجلس مربوط به زمانی بوده که نخست‌وزیری وجود داشته است و یا اینکه عنوان می‌شود حرف‌های زمان دارد حرف درستی نیست و نمی‌توان با استناد به آنها در راس امور بودن مجلس را زیرسئوال برد. 

نماینده تهران افزود: عجیب است که بعد از گذشته ۲۱ سال از تدوین قانون اساسی هم اکنون بخواهیم جایگاه مجلس در آن را زیر سئوال ببریم و تعجب‌آورتر اینکه این اقدام از سوی شخصی صورت می‌گیرد که خود تا‌کنون دو بار به قانون اساسی قسم خورده است.

توکلی در ادامه گفت: به عقیده من تطبق قوه مقننه بر قوه مجریه بسیار آشکار است و فکر می‌کنم موید این امر هم صراحت قانون اساسی و علاوه بر آن مواضع امام (س)و موضع‌گیری‌ها‌ی مقام معظم رهبری است.

وی یاد آور شد که مقام معظم رهبری در آخرین اظهارنظرشان در مورد مجلس در سال ۸۳ بر در راس امور بودن مجلس تاکید دارند.

توکلی با مطرح کردن این سئوال که آیا در راس امور بودن مجلس واقعی است یا نه ؟ ادامه داد: متاسفانه در سال‌های اخیر شاهد بوده‌ایم که قوه مجریه و در راس آن رئیس دولت از مجلس تمکین نکرده است و مجلس و در راس آن رئیس قوه مقننه هم به خاطر مصالح داخلی و خارجی نظام از قدرت پارلمان برای تمکین کردن دولت از مجلس استفاده نکرده است که البته اگر دولت به این رویه ادامه دهد مجلس از قدرتش برای ملزم کردن آن استفاده خواهد کرد.

رئیس مرکز پژوهش‌ها با اعتقاد بر اینکه زیر سئوال بردن جایگاه مجلس به روحیات فرد گرایانه اشخاص در قدرت بر می‌گردد، افزود: در یکی از ملاقات‌های نمایندگان با رئیس‌جمهوری بود که رئیس‌جمهور از خانم افتخاری نماینده تهران پرسیدند که چه می‌شد ما به‌جای دو قوه (مجلس، دولت) فقط یک قوه داشتیم که خانم افتخاری پاسخ دادند فقط دیکتاتوری می‌شد! به عقیده من این مکالمه خود گویای همه مسائل مطرح شده اخیر است.

وی در پایان تصریح کرد: تکرار این مواضع سبب می‌شود که مسئولان از مسائل اصلی کشور که حفظ مصالح و منافع مردم است غلفت کنند که این برای نظام خطرناک است به عقیده من نباید مسئولان با بیان سخنانی که ابداعی است و سابقه‌ای ندارد از مسائل اصلی کشور و وظایف خود دور شوند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
United States of America
|
۱۳:۴۰ - ۱۳۸۹/۰۷/۲۹
2
0
عدم کفایت رئیس جمهور به تشخیص رهبری می باشد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۲ - ۱۳۸۹/۰۸/۰۸
0
1
اگر نمایدنگان جهت رضای خدا وظایف نمایندگی که تصویب قانون ونظارت بر اجرای آن است انجام دهند و بر کارهای حاشیه‌ای که بیشتر در شهرستان‌ها از نماینگان سر می‌زند. مانند جابجائی و یا جایگزینی روسای ادارات آن هم نه از نوع شایسته‌سالاری فقط مهره چینی و از لحاظ مدیونیت که خدا وکیلی موجب رکود و تعطیلی کارها در بسیاری از ادارات گردیده و علنا ٌو عملنا دیکتاتوری را خود بعضی از نمایندگان محتر م در شهرستان‌ها به‌وجود آورده و یا در صدد آنند.
ناشناس
|
Spain
|
۲۱:۰۲ - ۱۳۸۹/۰۸/۱۲
1
0
حکم ریاست جمهور را رهبری تنفیذ نموده و تشخیص عدم کفایت سیاسی وی به عهده و از وظایف رهبری می باشد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۵۷ - ۱۳۸۹/۰۸/۱۷
1
0
سلام
از آقای توکلی تشکر می کنم که قانون اساسی رو برای ملت ایران یادآور شدند ولی به با احترام کامل و به عنوان یک ایرانی برای ایشان متذکر می شوم که آقای توکلی شما این کار را باید در مجلس ششم انجام می دادید که آقای خاتمی نتواند هر کاری که می خواهد برای خودش انجام دهد نه به رئیس جمهوری که خود را خادم ملت میداند و واقعا هم همینطور ست
با تشکر علی جعفری اقدمی از تبریز
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۳ - ۱۳۸۹/۰۸/۲۴
0
1
اقای توکلی عزیز این اقا هرکاری بخواهد می کند پس خود را خسته نکنید بگذارید بکند پشتش گرمه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۷ - ۱۳۸۹/۰۹/۰۳
0
0
سلام روزتون بخير مي خواستم بپرسم كه وبسايت آفتاب اين اجازه رو به من ميدهد كه از بعضي اخبارش در تارنگارم استفاده كنم؟
....
با ذکر منبع بلامانع است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۴ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۲
1
0
اگر راست ميگي که بيطرف هستي اين کامنت رو بذار:
شما آفتابي‌ها از هر دشمن داخلي و خارجي بدتريد خدا ...
چرا مي‌ترسيد که اين کامنت رو بذاريد بدبخت‌ها؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۴ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۸
0
0
با سلام از خداوند قادر متعال هدایت همه شما را خواهانم. فقط سیاه نمایی هنرتان و رسالت شما بلند گوی استکبار جهانی یودن . . . در صورت عدم هدایت ذلت پروردگار نسیبتان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۵ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۰
1
0
آقاي توكلي چه فكري كرديد و اين حرفهارا زديد
متاسفم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۶ - ۱۳۸۹/۱۱/۱۸
0
1
با سلام قانون اساسی 31 سال پیش نوشته شده لطفا تصحیح فرمائید
با تشکر
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۸ - ۱۳۸۹/۱۱/۲۰
0
0
سلام
در جواب برخی از دوستان عدد 21 ذکر شده مربوط به 21 سال گذشته شده از تصحیح قانون اساسی 1368 است و در ضمن یکی از وظایف مجلس همان تشخیص عدم کفایت سیاسی رئیس جمهور هم هست. پس اول اطلاعاتتون را بالا ببرید بعد دنبال نقد کردن اخبار روز سیاسی باشید. از آفتاب هم
برای این خبر کمال تشکر را دارم
اما این اطلاع رسانی همان آب در هاون است که می کوبید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۸ - ۱۳۸۹/۱۱/۲۰
0
0
احسنت
امیدوارم این حرفهای نمایندگان مردم به مقام عمل برسد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۱ - ۱۳۸۹/۱۲/۰۶
0
0
با سلام. دورود بر نمایندگان شجاع. ولی جهت ا طلاع. نظرات بیننده‌گان را بخوانید خیلی افراد بی‌فکرو بسته وجود دارد، شباهت زیادی با ... دارند.
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین