کد خبر: ۱۵۲۰۳۰
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۱ - ۱۱:۲۸
گزارش لحظه به لحظه از مذاکرات هسته ای

پایان نوبت دوم مذاکرات ایران و ۱+۵

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: برای اطلاع مخاطبان از آخرین تحولات مذاکرات، گزارش لحظه به لحظه مذاکرات را منتشر خواهد شد.

سوال های خبرنگاران از اعضای گروه 1+5

1. آیا 1+5 شواهد قطعی در این باره که ایران یک برنامه هسته ای نظامی دارد، در اختیار دارد؟
2. آیا غنی سازی طبق ان پی تی حق ایران نیست؟

3. آیا ان پی تی برای غنی سازی سقف و درصد تعیین کرده است؟

4. آیا هیچ یک از تاسیسات هسته ای ایران وجود دارد که تحت نظارت آژانس نباشد؟

5. 1+5 در ازای گام های ایران حاضر به برداشتن چه گام هایی خواهد بود؟

6. درباره فتوای رهبر ایران مبنی بر حرام بودن ساخت و استفاده از سلاح هسته ای چه نظری دارید؟

7. آیا تحریم ها توانسته بر محاسبات راهبردی و تصمیم های ایران در زمینه هسته ای اثر بگذارد؟

8. نسبت به مذاکرات گذشته ، گروه 1+5 چه انعطاف هایی در راستای سازنده شدن مذاکرات درموضع خود ایجاد کرده است؟ 

سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی و رئیس هیئت ایرانی شرکت کننده در مذاکرات ایران و 1+5 ساعت 12:30 وارد محل اجلاس در سالن لطفی کردار در استانبول شد. وی سپس با کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا عکس یادگاری گرفت. سید عباس عراقچی معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت خارجه و علی باقری معاون سیاست خارجی و امنیت بین الملل دبیر شورای عالی امنیت ملی جلیلی را همراهی می کنند. 

در این مذاکرات که از آن با عنوان نشست استانبول ۲ یاد می شود، امروز ۲۶ فروردین نمایندگان گروه ۱+۵ متشکل از ما ژائوشو معاون سیاست خارجی چین، سرگئی ریابکوف معاون سیاست خارجی روسیه، وندی شرمن‌ معاون سایت خارجی آمریکا، ژاک اودیبر معاون سیاست خارجی فرانسه، جفری آدامز سفیر سابق انگلیس در تهران، هانس دیتر لوکاس معاون سیاست خارجی آلمان به همراه کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بر سر یک میز با سعید جلیلی دبیر شورای امنیت ملی ایران در سالن لطفی کردار استانبول دیدار و گفت‌وگو خواهند کرد.

به گزارش فارس،گرچه رایزنی هایی پیش از برگزار نشست بین نمایندگان کشورها صورت گرفته، اما مقام ها بر این باورند که نشست استانبول حل کننده تمامی اختلافات طرفین نخواهد بود. معاون مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا در سخنانی آغاز این گفتگوها را مثبت ارزیابی کرده بود و خواهان ادامه این گفتگوها در بغداد شده بود. هچنین در همین رابطه سرگئی ریابکف معاون وزیر خارجه روسیه که سرپرستی هیئت روسی را در این مذاکرات بر عهده دارد خواستار ارائه مشوق های واقعی از سوی غرب به ایران شده بود.

نوبت صبح این مذاکرات که با حضور نمایندگان گروه 1+5 و هیئت ایرانی و با حضور کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از ساعت 11 به وقت استانبول (12:30 به وقت تهران) در سالن لطفی کردار آغاز شده بود، ساعت ۱۳:۳۰ به وقت استانبول به پایان رسید.

بر اساس این گزارش، طرفین بعد از نوبت اول مذاکرات به طور جداگانه ناهار صرف می‌کنند.

پس از صرف ناهار ملاقات‌های دوجانبه انجام می‌شود و پس از پایان ملاقات های دوجانبه نوبت دوم مذاکرات شروع خواهد شد.

پس از پایان نوبت دوم نشست، کنفرانسی مطبوعاتی با حضور اصحاب رسانه‌های حاضر در محل مذاکرات برگزار خواهد شد.

سخنگوی اشتون نتیجه مذاکرات را منوط به روند نشست دانست و در عین حال افزود: اگر نتیجه موفقیت‌آمیز باشد دور بعدی برگزار می‌شود.

وی گفت: هیئت ایرانی فقط درباره برنامه هسته ای صحبت نخواهد کرد. طرف ایرانی قصد دارد در خصوص بهار عربی و مسائل منطقه ای گفت وگو خواهد کرد.

سخنگوی اشتون در ادامه افزود: امیدوارم هر دو طرف مذاکرات اساسی داشته باشند و دور بعدی مذاکرات به پروسه گفت‌وگوهای امروز بستگی خواهد داشت.

این مقام اروپایی در پاسخ سوالی در خصوص برنامه هسته ای نظامی اسرائیل و بمب اتمی این رژیم پاسخ قانع کننده‌ای نداد و گفت: من به اینجا نیامده‌ام که بگویم اسرائیل چه چیزی دارد یا ندارد.

سخنگوی اشتون در ادامه در پاسخ به این سوال که پرسید گروه 1+5 چه گامهای مثبتی در این مذاکرات برداشته است نیز طفره رفت و پاسخی بی ربط داد و گفت: هنوز مسایلی از دور گذشته مذاکرات باقی مانده است. مسایلی وجود دارد که از سوی ایران باید شفاف سازی شود.

در حالیکه ایران به تمام بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی اجازه بازرسی از مراکز هسته ای خود را داده است و این روند هنوز ادامه دارد وی مدعی شد که ایران با بازرسی از مراکز تحقیقاتی موافق نیست.

بر این اساس، هم اکنون هیئت ایرانی در حال انجام مذاکراتی با دیگر هیئتهای حاضر در نشست است تا پس از آن دور دوم مذاکرات (عصرگاهی) آغاز شود.

احتمال می رود مذاکرات عصر امروز میان گروه 1+5 و ایران تا ساعت 17 یا 18 به وقت ترکیه (19 و 30 دقیقه به وقت تهران) به درازا کشیده شود. 

این در حالی است که سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، دور نخست (صبح) مذاکرات 1+5 و ایران در استانبول را سازنده توصیف کرده است.

ساعتی پیش از آغاز دور دوم مذاکرات ۱+۵ با ایران در استانبول، کاترین اشتون با داود اوغلو به گفت‌وگوی ۲ جانبه پرداختند.

یک منبع مطلع در خصوص ادامه مذاکرات ۱+۵ با ایران گفت: باید حرف‌های طرف مقابل به طور کامل شنیده شده و تا گفت‌وگو با طور کامل انجام نگیرد نمی‌توان در مورد آن قضاوت کرد.

وی با اشاره به دیدار سعید جلیلی و داود اوغلو که دقایقی پیش آغاز شده است گفت: زمان دور دوم نشست بستگی به مذاکرات دو جانبه هیئت ایرانی با هیئت های حاضر در نشست استانبول دارد و هنوز به طور دقیق مشخص نشده است.

وی در خصوص اخبار منتشر شده پیرامون موافقت جلیلی با دیدار و گفت و گو با طرف هیئت آمریکایی، ضمن تکذیب آن، این دروغ پردازی را ناشی از در پیش گرفتن یک جریان خبری علیه هیئت ایرانی مذاکره دانست.

قرار است پس از پایان نشست نوبت دوم مذاکرات تیم ایرانی با نمایندگان ۱+۵ و به هنگام کنفرانس خبری سعید جلیلی، سرپرست تیم ایرانی بنری با عکس شهدای هسته‌ای کشورمان نصب شود.

روی این بنر جمله «انرژی هسته‌ای برای همه و سلاح هسته‌ای برای هیچکس» به زبان انگلیسی نوشته شده است.

نقشه ایران و خلیج فارس نیز روی این بنر قابل مشاهده است.

قرار است در پایان مذاکرات استانبول نمایندگان ایران و ۱+۵ به طور جداگانه کنفرانس خبری داشته باشند.

مذاکرات ایران و 1+5 تا ظهر با فضای خوبی ادامه پیدا کرد. به گفته دیپلمات‌های غربی هیئت ایرانی با رعایت استانداردهای لازم، تعهد خود را نشان داده است. با توجه به شرایط کنونی، برگزاری دور دوم مذاکرات محتمل به نظر می‌رسد.

بنابراین آرامش نسبی تا ماه آینده و برگزاری دور بعدی مذاکرات و تا زمانی که توافقات مشخص‌تری میان طرف‌های مذاکره صورت بگیرد، برقرار خواهد بود. مذاکرات امروز در مورد دستور کارها و موضوعات کلی مذاکرات بود.

به گفته دیپلمات‌های حاضر در مذاکرات، اشتون در جلسه امروز با سخنرانی 15 دقیقه‌ای روند گذشته تا کنون مذاکرات ایران با قدرت‌های جهانی بر سر برنامه هسته‌ای را مرور کرد. به گفته دیپلمات‌های حاضر در جلسه، ادبیات جلیلی در این مذاکرات دیگر مانند سابق ادبیاتی تبلیغاتی یا تهاجمی نبود. لحن صحبت‌های وی آرام و سازنده بود.

پس از جلیلی، اشتون ادامه داد که در مذاکرات قبلی نقطه‌ نظرات مشترکی نیز با ایران وجود داشته از جمله اینکه ایران تصریح کرده که هیچ تمایلی برای دستیابی به سلاح هسته‌ای ندارد و تأکید کرده که ان‌پی‌تی و حق ایران در استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای مبنای تمام توافقات خواهد بود.

به گزارش گاردین، پس از سخنان جلیلی و اشتون، نمایندگان دیگر کشورهای شرکت‌ کننده در مذاکرات صحبت کردند. نماینده روسیه نیز به ذکر پیشینه مذاکرات با ایران پرداخت.

نماینده فرانسه نیز بر اجرای قطعنامه‌های شورای امنیت تاکید کرد.

نماینده چین‌ هم ضرب‌المثلی چینی با این مضمون گفت: "سفری هزار مایلی با برداشتن قدم‌های اول آغاز میِ‌شود."

نماینده آمریکا نیز اظهار داشت که روابط تهران و واشنگتن نباید تیره باشد.

نماینده آلمان نیز به ذکر مواردی کلی پرداخت و فرستاده انگلیس نیز گفت برنامه هسته‌ای ایران مسئله‌ای حل نشدنی نیست و راه‌حلی برای آن وجود دارد.

جلیلی پس از آن با ادبیاتی دیپلماتیک و نرم، مخالفت خود را با برخی نکات مطرح شده ابراز داشت. وی تصریح کرد که ملت ایران خواهان اعتمادسازی بیشتر از سوی طرف‌های مذاکره هستند و از مذاکرات نیز استقبال می‌کنند. وی صحبت‌های خود را با اعلام اینکه باید مذاکراتی برنامه‌ریزی شده انجام گیرد، به پایان رساند.

گاردین در پایان نوشت: تا کنون ابتکار جدیدی در این مذاکرات مطرح نشده است اما مذاکرات برای ادامه آن در دور دوم "سازنده" اعلام شده است که احتمالا در بغداد خواهد بود.

مرحله دوم مذاکرات ایران و 1+5 با حضور هیئت‌های حاضر در محل اجلاس دقایقی پیش آغاز شد.

نوبت اول این مذاکرات که با حضور نمایندگان گروه 1+5 و هیئت ایرانی و با حضور کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از ساعت 11 به وقت استانبول (12:30 به وقت تهران) در سالن لطفی کردار آغاز شده بود، ساعت ۱۳:۳۰ به وقت استانبول به پایان رسید.

مذاکرات ایران و ۱+۵ از صبح امروز (شنبه) با حضور هیئت‌های شرکت کننده از ایران، آمریکا، روسیه، فرانسه، چین، آلمان، انگلیس و کا‌ترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سالن همایش‌های لطفی کردار استانبول آغاز شد. این مذاکرات در ۲ نوبت صبح و عصر دنبال شد.

پس از صرف ناهار که به صورت جداگانه صورت گرفت هیئت ایرانی به سرپرستی سعید جلیلی با احمد داوود اوغلو وزیر خارجه ترکیه، سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه و کا‌ترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار و گفت‌وگو کرد.

کا‌ترین اشتون و داوود اوغلو نیز ۲ بار پس از دور نخست مذاکرات با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین