کد خبر: ۱۳۰۵۳۹
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۳۹۰ - ۲۰:۴۸

وزیرخارجه ترکیه چه پیامی به تهران می‌آورد؟

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: یک منبع آگاه هدف از سفر وزیر امور خارجه ترکیه به تهران را توضیح درباره مواضع اخیر ترکیه در قبال موضوعاتی چون سوریه اعلام کرد.

احمد داود اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه در حالی امروز برای دیداری چند ساعته به تهران خواهد آمد که روابط دو کشور در دوماه اخیر سردترین دوران خود در چند سال گذشته را طی می‌کند.

وقایع اخیر سوریه و حمایت صریح دولتمردان آنکارا از تغییر نظام در سوریه و دخالت در این کشور به بهانه پناهندگان سوری سبب شده است تا علاوه بر سوریه، ایران نیز در این ارتباط به ترکیه هشدار دهد. ماجرا از آنجایی حساس‌تر می‌شود که چندی پیش مشخص شد دولت آمریکا در تماسی آمادگی ترکیه را درباره حمله احتمالی آمریکا به سوریه و اشغال بخش‌هایی از خاک این کشور جویا شده بود.

جالب اینکه به نوشته منابع غربی که البته مورد تکذیب اردوغان و وزیر خارجه اش هم قرار نگرفت، ترکیه با این موضوع موافقت کرده است.

هشدارهای تهران

اختلافات اخیر ایران و ترکیه درباره موضوعاتی چون سوریه این روزها به شدت مورد توجه رسانه‌های منطقه بخصوص کشورهای عربی قرار گرفته است. روزنامه النهار چاپ بیرون اوایل هفته جاری به بررسی پیروزی اسلام‌گرایان در ترکیه و تاثیر آن بر ایران و انقلاب‌های منطقه ای پرداخت.

النهار نوشت: آن گاه که اردوغان به پیروزی حزب عدالت و توسعه در انتخابات ابعاد گسترده منطقه‌‌ای بخشید، سخنان وی همچون "باران سیاه" بر سر تهران که در صدد گسترش نفوذ خود در منطقه است، فرود آمد. 

این روزنامه چاپ لبنان نوشت: این سخن اردوغان که ترکیه الگوی قابل اقتدای منطقه خواهد بود، دولت ایران را در تنگنا قرار می‌دهد. روشن است که ترک‌ها سیاست ماهرانه‌‌ای را در ورود به عرصه منطقه که ایران از سال قبل می‌کوشد آن را در کنترل خود درآورد، به‌ کار بستند.

النهار نوشت: آنها همراه با برزیل در ارتباط با پرونده هسته‌ای ایران موضعی اتخاذ کردند که رضایت ایران را جلب کند. این امر به ترک‌ها کمک کرد که در میانجی‌گری میان ایران و شرکت بزرگ غربی که در صدد دور زدن تحریم‌های ضد ایرانی هستند، نقش ایفا کنند. و این نقش نتیجه داد؛ چرا که اکنون اقتصاد ترکیه در رده پانزدهم اقتصادهای موفق جهان جا گرفته است.

النهار نوشت: این در حالی است که ایران تا توانسته دشمن ‌تراشی کرده و بسیاری از کشورهای منطقه را از خود رنجانیده است و بدین ‌ترتیب راه نفوذ ترکیه را به درون کشورهای عربی تا ارمنستان هموار ساخته است. در ارتباط با سوریه نیز اکنون در حالی‌که ایران از حکومت بشار اسد حمایت می‌کند، ترکیه حمایت از مخالفان اسد را در پیش گرفته است. این تقابل میان ترکیه و ایران از صحنه سوریه فراتر رفته و سراسر منطقه عربی را دربر گرفته است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین