کد خبر: ۱۳۵۱۳۸
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۳۹۰ - ۰۰:۳۶

مطهری: طرح سوال از احمدی‌نژاد در مجلس مطرح نشود، استعفا می‌دهم

مجلس نظارت کافی بر امور اجرایی ندارد
آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: علی مطهری، نماینده اصول‌گرایی که این روزها به دلیل برخی پیگیری‌های خاص خود بیش از هر نماینده‌‌ای از سوی منتقدان اصول‌گرایش زیر فشار است در گفت‌وگویی کوتاه با «اعتماد» درباره آخرین نتایج پیگیری‌اش از پرونده هاله سحابی صحبت کرد و در عین حال تذکر داد که اگر طرح سوال از احمدی‌نژاد که 86 امضا برای آن هنوز وجود دارد، به جریان نیفتد، استعفا خواهد کرد.

او تاکید دارد نقطه ضعف اصول‌گراهاست که راه هر اصلاحی را به بهانه شرایط خاص کشور مسدود می‌کنند.

*** 

آقای مطهری طرح سوال از وزیر اطلاعات درباره دلایل فوت هاله سحابی به کجا رسید؟

وزیر اطلاعات توضیحاتی دادند و نظر ایشان این بود که این فوت طبیعی و به‌خاطر فشارهای روحی بوده است. یکی از اعضای وزارت اطلاعات گفت در این وزارتخانه یک سی‌دی دارند که نشان می‌دهد هاله سحابی در حال تشییع جنازه ناگهان نقش بر زمین شده و پس از رسیدن به بیمارستان فوت کرده است. قرار بر این شد که من این سی‌دی را ببینم، اگر قانع نشدم سوال به صحن علنی برود.

آقای مطهری، درباره پرونده اختلاس، آیا با محاکمه چند نفر مرتبط با این پرونده، موضوع برای مردم تمام شده فرض می‌شود و اعتماد عمومی به دولت برمی‌گردد؟

به هر حال افکار عمومی به این اتفاق حساس شده است. من تصور می‌کنم محاکمه جامع و سریع متهمان و اطلاع‌رسانی کامل و روشن تا حد زیادی اعتماد عمومی را برمی‌گرداند. این امر سبب می‌شود مردم اعتمادشان به قوه قضاییه و نهادهای نظارتی افزایش یابد ولی بازگشت اعتماد مردم به سیستم بانکی نیاز به وقت بیشتری دارد.

این اختلاس یک بعد دیگر هم داشت و آن شکستن حباب اعتماد مطلق به دولت بود. آیا باید پذیرفت که نهادهای نظارتی هم یک سر این تقصیر هستند که نظارت روی مجموعه مالی دولت را آنقدر کم کردند که حاشیه امنی برای دولت به وجود آمد و چنین اتفاقی افتاد؟

در نظارت یک اصل این است که همیشه مجریان را متخلف فرض کنیم، چرا که همیشه قدرت بدون نظارت می‌تواند وسوسه تخلف را به دنبال داشته باشد. نمی‌توان گفت ان‌شاءلله همه خوبند؛ وقتی نظارت ضعیف است یا حس می‌کنند نظارتی وجود ندارد ممکن است حتی افراد درستکار هم وسوسه شوند. اگر دست مجلس را در نظارت بازتر می‌گذاشتند شاید اینگونه تخلفات بزرگ پدید نمی‌آمد.

با توجه به نقش منصفانه و بی‌طرفانه شما در این جور موارد حساس، نظرتان درباره این رویکرد چیست که جریان خاص در تلاشند واکنش‌های روزهای اخیر اصول‌گرایان را تعبیر به این کنند که به بهانه اختلاس، می‌خواهند با آنها تصفیه‌حساب سیاسی شود و معتقدند اختلاس تنها مربوط به چند نفر خاص بوده و نباید از آن ابزاری برای تصفیه‌حساب با دولت احمدی‌نژاد فراهم کرد؟

در این پرونده متهم ردیف اول و دوم و سوم داریم. متهمان ردیف اول روسای شعبه‌های برخی بانک‌ها بوده‌اند. اگر افرادی از مقامات عالیرتبه هم توصیه متهمان را کرده باشند، آنها نیز در ردیف اول قرار می‌گیرند. البته این مطلب هنوز ثابت نشده است. به هر حال نباید مسأله را سیاسی کرد.

به نظر شما رییس‌جمهور نباید از مردم معذرت می‌خواست؟

لااقل انتظار داشتیم که رییس کل بانک مرکزی معذرت‌خواهی کند.

آقای مطهری فکر نمی‌کنید همین «مصلحت‌سنجی‌ها و مراعات‌ها» کار به دست اصول‌گرایان داد؟

بله، این یک نقطه ضعف اصول‌گراهاست که راه هر اصلاحی را به بهانه شرایط خاص کشور مسدود می‌کنند. شما ببینید هر وقت مجلس خواست کاری انجام بدهد مانعش شدند و اجازه طرح سوال را ندادند. الان مجلس در جایگاه خودش نیست و نظارت کافی بر امور اجرایی ندارد و لذا امکان این طور تخلف‌ها بیشتر می‌شود.

آیا طرح سوال از رئیس‌جمهوری به کلی منتفی شده است؟

این طرح اکنون 86 امضا دارد. متاسفانه هیات رییسه دارد تخلف می‌کند و سوال را به جریان نمی‌اندازد. این طرح 100 امضا داشت، 14 نفر امضای خود را تحت فشار هیات رییسه پس گرفتند و الان 86 امضا دارد، در حالی که برای طرح سوال تنها به 72 امضا نیاز است. متاسفانه هیات رییسه خلاف آیین‌نامه عمل می‌کند و صداقت لازم را ندارد. نماینده‌ها بارها خواسته‌اند طرح سوال به جریان بیفتد و اگر هیئت رییسه بخواهد به این روش ادامه بدهد، استعفا خواهم داد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین