کد خبر: ۱۰۹۸۶۷
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۸۹ - ۱۱:۰۳
طی بحران ارزی اخیر

ذخایر ارزی ایران 10 میلیارد دلار کاهش پیدا کرد

امنیت اقتصادی کشور دچار مشکل خواهد شد
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب - سرویس اقتصادی: بحران ارزی اخیر که از قطع همکاری‌ بانک‌های دوبی و عدم تحویل ارز به فعالان اقتصادی کشورمان آغاز شد افزایش بیش از 10 درصدی نرخ دلار، یورو و درهم امارات به عنوان ارزهای اصلی کشور را در پی داشت. در اثر این تحولات و افزایش نرخ ارزها؛ کمبود شدیدی در بازار ایجاد شد و هجوم سفته بازان و دلالان و بخشی از مردم برای خرید ارز با اهداف سود بردن و حفظ ارزش پول خود و رفع نیازهای خود در آینده، تلاطم شدیدی در بازار ایجاد کرد.

بانک مرکزی هم برای جلوگیری از افزایش بیش از حد نرخ ارزها و تامین نیاز وارد کنندگان و متقاضیان ارز اقدام به فروش ذخایر ارزی و طلای خود نمود و در چند مرحله قیمت فروش را از 1095 تومان در هر دلار تا 1070 تومان کاهش داد اما نتیجه این کار کاهش ذخایر ارزی کشور و بانک مرکزی بود که خطرات و اثرات سوئی در آینده نزدیک خواهد داشت.

در کل کشور بیش از 500 صرافی دارای مجوز از بانک مرکزی فعالیت می‌کنند که با توجه به تحویل 300 هزارتا 20 میلیون دلار و یورو به این صرافی‌ها؛ روزانه حداقل یک‌و نیم میلیارد دلار و یورو توسط بانک مرکزی از ذخایر ارزی کشور فروخته شده است و با گذشت 6 روز از اجرای این طرح حدود 10 میلیارد یورو ودلار از ذخایر ارزی بانک مرکزی کم شده که تا پایان بحران ارزی و رسیدن تا نرخ 1060 تومان حداقل 10 میلیارد دلار دیگر هم باید فروخته شود.

با توجه به گذشت یک هفته از آغاز فروش ارز توسط بانک مرکزی، تاکنون حداقل 10 میلیارد دلار و یورو از ذخایر ارزی کشور از بانک مرکزی خارج شده و علاوه بر کاهش ذخایر ارزی، نقدینگی دریافت شده توسط بانک مرکزی در ازای فروش ارزها به‌زودی به صورت نقدینگی به بازار تزریق شده و بالا رفتن تورم را به دنبال خواهد داشت.

با کاهش ذخایر ارزی بانک مرکزی امکان ایفای نفش این بانک در مبادلات جهانی، تاثیرگزاری بر واردات و صادرات کشور و تنظیم ارزش پول ملی کاهش خواهد یافت و توان امنیت اقتصادی کشور دچار مشکل خواهد شد.

از سوی دیگر با انتقال این ارزها به مردم عادی امکان تاثیرگزاری بر نرخ ارزها توسط بانک مرکزی کاهش یافته و هرکس هر زمانی دلش خواست می‌تواند اقدام به افزایش نرخ ارز نموده و نظام ارزی کشور را دچار اختلال نماید.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۲ - ۱۳۸۹/۰۷/۱۴
0
0
اين تخيلات آفتابی شما برای دل‌گرمی دوستانان خوب است. لطفا ادامه بديد. روحيه دادن به مخالفان ما را از واقعيات دور نمی‌سازد و آفتاب شما پشت پرده نمی‌ماند. شما برای اثبات خودتان تا حالا خيانتی‌های زيادی مرتكب شديد. جوجه را آخر همين پائيز می‌شمرند. اگر مرديد وايسيد با هم می‌شمريم. ان ربک لبرمرصاد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۵ - ۱۳۸۹/۰۷/۱۴
0
0
اگر 500 را در 30000 ضرب كنيم جواب1.5 ميليون خواهد شد نه 1.5 ميليارد دلار
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین