کد خبر: ۶۹۷۱۶
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۸۶ - ۲۱:۳۲

آمار بیکاران کشور از خیال مسئولان تا واقعیت اقتصاد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: دو آمار متفاوت درباره بیکاری در یک روز از سوی دولت منتشر شد، وزیر کار در یک اظهار نظر جمعیت بیکاران را نزدیک به دومیلیون نفر اعلام کرد در حالی که در همین روز رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای از وجود 18 میلیون بیکار در کشور خبر داد. البته بین این دو رغم تنها 16 میلون اختلاف وجود دارد که احتمالا مربوط به خطای غیر عمد آمارگیران می‌شود!

خبرنگار اقتصادی آفتاب در گفت و گویی نظر یک اقتصاددان را درباره صحت آمارهای مطرح شده درباره بیکاری جویا شده است.

دکتر فرهاد خرمی درباره آمارهایی که از سوی دولت درباره کاهش نرخ بیکاری و تعداد بیکاران مطرح می‌شود می‌گوید: آماری که آقای جهرمی به آن استناد می‌کند یعنی وجود 2 میلیون و 250 هزار بیکار در کشور نمی‌تواند صحیح باشد.

استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی توضیح می‌دهد: بر اساس برنامه دولت باید سالانه در حدود 700 هزار شغل ایجاد کند اما تاکنون این میزان شغل هیچگاه ایجاد نشده تا نرخ بیکاری و یا تعداد بیکاران کاهش یابد. 

او می گوید: دولت تابحال حتی نتوانسته است 400 هزارز شغل نیز ایجاد کند پس چگونه اعلام ‌می‌کند که نرخ بیکاری ماه به ماه کاهش یافته و این روند ادامه دارد؟

خرمی می‌افزاید: دولت می‌گوید نرخ بیکاری تک رغمی و به عدد 9 رسیده است این ادعا به این معنا است که دولت توانسته یک میلون و 200 هزار شغل در یک مدت زمان کوتاه ایجاد کند. این یعنی دولت نهم رکورد ایجاد شغل را شکسته و توانسته دو تا سه برابر متوسط ایجاد شغل در گذشته اشتغال آفرینی کند!

این اقتصاددان می‌گوید: نمونه این آمارها درباره تورم نیز از سوی دولت بیان شده است به طوری که آمار تورم بسیار پائین‌تر از تورم واقعی اعلام می‌شود اما میزان تورم حتی برای مصرف‌کنندگان معمولی نیز که تنها مایحتاج خود را روزانه خریداری می‌کنند قابل لمس است.

خرمی ادامه می‌دهد: این آمارها جنبه مسکن را دارند اما متاسفانه با واقعیت و منطق اقتصاد سازگاری نیست.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین