کد خبر: ۱۴۱۶۶۳
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۰ - ۱۸:۴۵

توکلی: این دولت را قبول ندارم و آن را صالح نمی‌دانم

جبهه پایداری در صورت پیروزی خسارت‌های زیادی را به کشور می‌زند
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: احمد توکلی نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی، عصر امروز در چهارمین جلسه از سلسله جلسات «نقد مجلس هشتم» با عنوان «تقوای جمعی» که به همت شاخه دانشجویی و جوانان جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی و جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی در محل سالن اجتماعات جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: نماینده مردم در مجلس نباید برای ایفای نقش نمایندگی مردم دغدغه داشته باشد.

وی افزود: ما اگر می‌خواهیم قانون‌گذاری رواج پیدا کند مجلس باید در جامعه و در نزد مردم گرامی داشته شود.

توکلی خاطرنشان کرد: یک زمانی در انگلستان احساس شد که سطح زندگی نماینده‌های مردم از سطحی که باید باشد فراتر رفته است، به این فکر کردند که این امر ممکن است منزلت نمایندگان قوه قانون‌گذاری کشور را خدشه‌دار کند و در نتیجه دموکراسی آسیب ببیند، تصمیم گرفتند طرحی بیاورند که بر اساس آن باید نمایندگان قسم بخورند و دارایی‌های خود را به صورت واقعی بیان کنند، یکی از نمایندگان یک مورد از دارایی‌هایش را نگفت و در نتیجه وقتی یکی از روزنامه‌ها فهمید خیلی به او انتقاد کرد، انگلیس بیشتر از ایران دموکراسی دارد و متأسفانه ما آزادتر از انگلیس نیستیم، این روزنامه این قدر به او حمله کرد و مجبورش کردند رفت در کمیسیون و گفت غلط کردم و اجازه دادند نماینده باقی بماند.

وی با اشاره به طرح نظارت بر نمایندگان مجلس، افزود: پس اینکه ما می‌گوییم حفظ منزلت مجلس واقعاً ارتباط بین این طرح و حفظ منزلت نماینده‌ها وجود دارد.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با اشاره به سخنان حداد‌عادل در نزد رهبری مبنی بر اینکه باید دستان مجلس به معنای واقعی پاک باشد و با دستان ناپاک نمی‌توان آیینه را پاک کرد، گفت: بعد از سخنان آقای حداد‌عادل رهبری آن را پسندیدند و بعد در مجلس یکی از نمایندگان گفت آقا با نظارت بر نمایندگان موافق است و این طرح مطرح شد.

وی با دادن توضیحی مختصر در‌خصوص روند زمانی تصویب نهایی طرح نظارت بر نمایندگان مجلس، گفت: مخالفین این طرح دو دسته بودند؛ یک دسته از این مخالفت‌ها طبیعی بود زیرا هر انسانی به طور طبیعی از نظارت خوشش نمی‌آید. دسته‌ای از افراد هم هستند که سالم نیستند و با این طرح مخالفت می‌کنند.

توکلی خاطرنشان کرد: زمانی من گفتم مجلس هشتم بیمار است و در پاسخ من آقای لاریجانی به عنوان رئیس مجلس و در مقام دفاع از حقوق مجلس گفت مجلس سالم است، در حالی که اگر سالم بود من نباید این قدر سند زیر و رو می‌کردم.

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه رسانه‌ها رکن اساسی دموکراسی هستند، گفت: در یک فضای برخوردار از دموکراسی کسی نمی‌تواند اشتباه کند چون در رسانه‌ها هو می‌شود.

این نماینده اصول‌گرای مجلس شورای اسلامی افزود: وقتی حزب نباشد شما هیچ وقت نمی‌توانید نماینده‌ها را دسته‌بندی کنید چون احزاب شناسنامه‌های فراتر از یک دوره و دو دوره دارند و اگر خطا عمل کنند و افراد را ناصحیح معرفی کنند، کارنامه‌شان خدشه‌دار می‌شود.

وی با اشاره به طرح بیمه بیکاری که در حال حاضر در مجلس مطرح است و با بیان اینکه این طرح ۵ هزار میلیارد تومان بودجه می‌خواهد و باید پرسید که این دولت باید این پول را از کجا بیاورد؟ گفت: من این دولت را قبول ندارم و آن را صالح نمی‌دانم، اما وظیفه می‌دانم از منافع ملی که به او مربوط می‌شود دفاع کنم. یعنی من به شخصه شاید رئیس دولت را قبول نداشته باشم اما او را به عنوان رئیس دولت به رسمیت می‌شناسم.

توکلی گفت: پس چاره کار در این است که احزاب تقویت شوند و آن‌ها باشند که کاندیداهایی را به جامعه معرفی کنند و البته باید در این خصوص دقت داشته باشند.

وی افزود: من نماینده‌ای در این مجلس سراغ دارم که در یکی از هتل‌های لوکس تهران افطاری داده در حالی که با پول نمایندگی نمی‌توان این کار را کرد؛ پس حزب نباید به این نماینده رأی دهد حتی اگر پیشانی‌اش از مهر نماز شب نشان داشته باشد.

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سؤال که حقوق نمایندگان مجلس چقدر است؟ گفت: حدود ۲ میلیون تومان که با وضعیت نمایندگان خیلی زیاد نیست.

وی گفت: آمریکا و انگلیس از نظر دموکراسی واقعاً از بقیه پیش هستند و در کنار چیزهای بسیار مذمومی که در آنجا هست، چیزهای بسیار زیبایی در آنجا هست؛ و این‌جاست که باید به سخن امام علی (ع) اشاره کنم که فرمود مبادا غیر‌مسلمان‌ها در عمل به اسلام از شما پیش بگیرند، که متأسفانه آن‌ها از ما پیشی گرفته‌اند.

توکلی خاطرنشان کرد: دموکراسی که آن‌ها دارند با تمام ایرادهایی که ما از آن می‌گیریم یکی از دست‌آوردهای بزرگ بشریت است و عامل مهمی برای مقابله با دیکتاتوری است، چون در دیکتاتوری همه چیز می‌میرد و امام علی هم در یکی از خطبه‌های‌شان به این موضوع تأکید کرده‌اند.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه با توجه به اینکه شما از اصول‌گرایان تحول‌خواه هستید و این اصول‌گرایان تحول‌خواه گفته‌اند با جریان فتنه و انحراف زاویه دارند، مصادیق آن‌ها را بیان کنید؟ گفت: فتنه ۸۸ را دو نفر از سیاستمداران کشور انجام دادند و عده وسیعی از همراهان خود را به مخمصه انداختند و انحرافی‌ها هم اطرافیان آقای احمدی‌نژاد هستند.

این نماینده اصول‌گرای مجلس افزود: این جریان انحرافی یک نفر نیست بلکه یک جریان است که توسط یک نفر صاحب نفوذ و یارگیر مدیریت می‌شود.

وی در پاسخ به سؤالی در‌خصوص تخریب‌هایی که در درون اصول‌گرایان وجود دارد و اصول‌گرایان سنتی پایداری‌ها را تخریب می‌کنند و پایداری‌ها اصول‌گرایان سنتی را؟ گفت: حد نگه نداشتن بزرگان در سال‌های گذشته آسیب‌هایی را متوجه نظام کرده است.

توکلی افزود: متأسفانه عدم حرمت پیش‌قراولان در سال‌های اخیر به اوج رسیده و امری عادی شده است؛ باید در اینجا به این سخن امام خمینی‌(ره) اشاره کنم که ما به آقای مهدوی‌کنی ارادت داشته، داریم و خواهیم داشت. این سخن امام خمینی استثنایی است که آینده ایشان را هم تضمین کردند؟

وی افزود: آقای مهدوی‌کنی در همه تاریخ انقلاب برای فداکاری آمده است؛ حالا خدا وکیلی کل جبهه پایداری در یک طرف ترازو و آقای مهدوی‌کنی در یک طرف ترازو باشند، بازهم وزن جبهه پایداری به اندازه آیت‌الله مهدوی‌کنی نیست؛ مضاف بر اینکه اگر آقای مهدوی‌کنی نبودند کسی نبود جانشین آقای هاشمی شود و اصلاً آقای هاشمی به احترام آیت‌الله مهدوی‌کنی اصلاً کاندید نشد، یعنی در سطح بالا این قدر فهم و شعور و دقت هست. الان آقای مهدوی‌کنی رئیس مجلس خبرگان ایران است و از دوستان پایداری باید پرسید، آیا این قابل درک نیست؟

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی افزود: اگر لیست دوستان جبهه پایداری در انتخابات رأی بیاورد خسارت‌های زیادی را به کشور می‌زند؛ البته من معتقدم اعضای جبهه پایداری در انتخابات مجلس رأی نمی‌آورند، فقط رأی‌ها را می‌شکنند.

توکلی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چرا مجلس شورای اسلامی در خصوص استیضاح وزیر اقتصاد کوتاهی کرد؟ گفت: مجلس کوتاهی نکرد بلکه همه مصمم بودند، اما نتیجه عدم استیضاح شد.

وی افزود: متأسفانه ما در مجازات مجرمان دچار ضعف قانونی هستیم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین