کد خبر: ۹۵۹۴۲
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۷:۱۵
ارزیابی حوزه کتاب و نشر در سال 1388 در گفتگو با آفتاب؛

مختاباد: فروش کتاب پس از حوادث انتخابات با کاهش 50 درصدی مواجه شد

فروش کتاب‏ها در مقایسه با سال گذشته بین 25 تا 50 درصد کاهش داشته است
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب - فروزان آصف نخعی: با توجه به طرح هدفمند کردن یارانه ها پیش بینی می شود که قیمت کتاب درسال آینده میان 40 تا 70 درصد افزایش خواهد یافت وبه هعمین دلیل میزان فروش نیز نسبت به سال 88 دوره رکود خود را با شدت بیشتری تجربه خواهد کرد.

سید ابوالحسن مختاباد روزنامه نگار و کارشناس کتاب و نشر در گفت و گو با خبرنگار آفتاب با ارزیابی حوزه کتاب و نشر در سال 88 گفت : در سال جاری عملا قیمت کتاب ها همچنان که پیش بینی می شد 50 تا 80 درصد افزایش یافت درکنار آن به دلیل تحولات سیاسی بعد از انتخابات در استمزاجی که با گروهی از ناشران شناخته شده در بخش خصوصی داشتم، فروش کتاب‏ها در مقایسه با سال گذشته بین 25 تا 50 درصد کاهش داشته است.

مختاباد در ادامه به برخی تحولات مثبت درحوزه نشر اشاره کرد و افزود : درکنار آن تحولات منفی برخی تحولات مثبت نیز رخ داده است . برای نمونه مجمع امور صنفی مصوب کرد هر فردی که بخواهد فعالیت درحوزه نشر کتاب انجام بدهد اعم از کتابفروشی و دفتر نشر و پخش، باید از اتحادیه و صنف مربوطه نیز علاوه بروزارت ارشاد مجوز دریافت کند. درغیر این صورت حداقل درحوزه تهران اجازه فعالیت نخواهد داشت.
وی افزود: در کنار آن شورای شهر فعالیت ناشران و شرکت های پخش و کتابفروشی را در تهران با کاربری فرهنگی تصویب کرد که این مصوبه درصورت تدوین آیین نامه آن از طرف شهرداری تهران ، می تواند تحولی جدی در دادن عرصه به تبلیغ کتاب ها و اطلاع رسانی ایجا د کند به این معنا که هزینه تاسیس کتابفروشی ها تقریبا به یک پنجم تا یک هفتم وضعیت کنونی می رسد و سرمایه گذاری دراین حوزه را رونق می‏بخشد. 

وی در این گفت وگو به بخش مربوط به تحولات سیاستگذاری دولتی در سال 89 اشاره کرد وگفت : نمایشگاه های استانی و برگزاری آن ها به رغم آن که با اصول اولیه اقتصاد نشر در تضاد قرار دارد با شدت و حدّت از طرف دولت پی گیری می شود. این درحالی است که برگزاری این نمایشگاه ها عملا به رقابتی غیر متوازن با کتابفروشی های ثابت شهرستان‌ها انجامیده و آنها را درفروش دچار رگود کرده است . وی در ادامه با اشاره به این که سیاست خرید کتاب از سوی وزارت ارشاد با جدیت دنبال می شود گفت : اما این سیاست درعمل به دلیل عدم انتشار آیین نامه نحوه خرید و اسامی اعضای کمیته خرید همچنان غیر شفاف ومورد پرسش ناشران است. 

وی در ادامه به حوزه تولید کتاب‌های خوب و به برخی آثار منتشر شده و نسبتا شاخص در سال 1388 اشاره کرد و گفت : برای نمونه در حوزه تاریخ ، موسسه مطالعات وپژوهش های سیاسی ، کتاب روز شمار تاریخ قاجاریه جلد دوم را منتشر کرد همچنین می‌توانم به انتشار مجموعه کتاب خاطرات امینی نخست وزیر دهه 40 ایران، روزنوشت‏های سال 65 آقای هاشمی رفسنجانی بهرمانی، کتاب ماجرای مک فارلین توسط محسن هاشمی رفسنجانی و حبیب الله حمیدی ، کتابی از حسین آبادیان در باره مشروطه و ترجمه کتاب تاریخ بی خردی باربارا تاتمن ( ترجمه حسن کامشاد ) اشاره کرد. 

در حوزه های فکری و اندیشه، عمده کتاب‏ها ترجمه بوده است اگر چه درمیان همین کتاب‏ها می‏توان به ترجمه کتاب فایده گرایی جان استوارت میل ترجمه و مقدمه 120 صفحه ای دکتر مرتضی مردی ها و دیگر کتاب ها اشاره کرد. 

این کارشناس حوزه نشر در ادامه با اشاره به این که درحوزه کتاب های مرجع و دایره المعارف ، ما با کارهای نسبتا خوبی در سال 88 مواجه بوده ایم گفت : انتشار فرهنگنامه فارسی واژگان و اعلام از سوی انتشارات فرهنگ معاصر به کوشش آقای صدری افشار و همکارانشان، که حاصل تلاش 27 ساله ایشان بود از جمله این اتفاقات مهم است. ضمن آن که مجلدات 15 و 16 دایره المعارف بزرگ اسلامی جلد 14 دانشنامه جهان اسلام و جلد 14 دایره المعارف تشیع را باید ازجمله رویدادهای مهم این حوزه از کتاب باید به شمار آورد. 

وی سپس به رویدادهای تلخ سال 88 اشاره کرد وگفت : ازجمله این حوادث تلخ درگذشت برخی از چهره های نامی عرصه فرهنگ ونشر بود ، درابتدای سال مرحوم رضا سید حسینی مترجم صاحب نام درگذشت ، مدتی بعد مرحوم مهدی سحابی به دیدار باقی شنافت و سپس بانو فهیمه محبی مدیر دایره المعارف تشیع دار فانی را وداع گفت،  همچنین آقای سید جلال فهیم هاشمی مدیر انتشارات روزبهان و از ناشران شاخص، به دیار باقی شتافت واخیرا نیز محسن ابراهیم مترجم آثار دینوبوتزاتی و استاد محمد خوانساری استاد فلسفه ومنطق درگذشتند.
 
وی با توجه به آن چه در سال 88 روی داده است با توجه به طرح هدفمند کردن یارانه ها پیش بینی من این است که قیمت کتاب در سال آینده میان 30 تا 70 درصد افزایش خواهد یافت و به هعمین دلیل میزان فروش نیز نسبت به سال 88 دوره رکود خود را با شدت بیشتری تجربه خواهد کرد. 

وی افزود : باید اضافه کنم که درسال آینده اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران دراواخر خرداد ماه برگزار خواهد شد نهادی که با سابقه بیش از 50 سال، قدیمی ترین نهاد مدنی درحوزه نشر به شمار می رود که در 4 سال اخیر با نقد و بررسی کارشناسانه تحولات عرصه نشر و تحرکات دولت دراین زمینه سهمی جدی در شفاف سازی و نقد سیاستگذاری های دولتی در عرصه نشر داشت .
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۲ - ۱۳۸۸/۱۲/۱۷
0
0
عملكرد وزارت ارشاد در اين 5 سال باعث فاجعه كتاب خواني ميشود
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین