کد خبر: ۹۸۹۸۵
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۸۹ - ۱۷:۳۹
در مصاحبه با روزنامه نیویورک تایمز

احمدی‌نژاد: بالاترین حد آزادی در ایران است؛ از اینکه کسی زندانی باشد، خوشحال نیستیم

اوباما بزرگترین و آخرین شانس برای اصلاح چهره آمریکا در جهان است
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: محمود احمدی‌نژاد گفت: آقای اوباما بزرگترین و آخرین شانس آمریکا برای ایجاد تغییر واقعی و اصلاح چهره آمریکا در جهان است و اگر از این فرصت به خوبی استفاده نشود، دیگر چنین موقعیتی تکرار نخواهد شد. 

محمود احمدی‌نژاد در مصاحبه با روزنامه نیویورک‌تایمز در پاسخ به سوالی در خصوص دلایل اصلاح ساختار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: یکی از اشکالات ان‌پی‌تی که باید اصلاح شود این است که این مرکز بین‌المللی بعضا به جای اینکه جلوی تولید بمب اتم را بگیرد، برای اعضای فاقد بمب مزاحمت ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران تولید سوخت ۲۰ درصد را با اعلام قبلی به آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای آغاز کرده است، خاطر نشان کرد: هیچ موضوع مبهمی در فعالیت‌های هسته‌ای ایران وجود ندارد و دوربین های آژانس بین‌المللی اتمی در تمام مراکز هسته‌ای مستقر هستند. ایران در برنامه هسته‌ای خود مطابق قوانین عمل کرده و تخلفی هم مرتکب نشده است. 

وی گفت: شرایط کنونی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به‌گونه‌ای است که ظاهرا هر کس بخواهد از حقوق قانونی استفاده کند با موانع گوناگونی مواجه است اما در صورتی که غیر قانونی عمل شود هیچ مانعی وجود ندارد. وجود این اشکالات ضرورت ایجاد اصلاح در این سازمان را افزایش داده است. اینکه تاکنون چندین نشست برای اصلاح “ان.پی. تی” برگزار شده، نشاندهنده نقص آن است.

احمدی‌نژاد در پاسخ به سوالی درباره جلوگیری از نصب دوربین‌های آژانس بین‌المللی اتمی در مراکز نظامی خاطر نشان کرد: نصب دوربین توسط آژانس تابع مقررات است و باید طبق قانون نصب شود .آژانس نمی‌تواند در هر نقطه‌ای که علاقه داشت، دوربین نصب کنند. طبق قانون این دوربین‌ها باید فقط در مراکز هسته‌ای نصب شود، در مراکز هسته‌ای هم در محل‌های خاصی باید نصب باشد تا مزاحم کارکردهای روزمره و عادی نشود.

وی افزود: اینکه ادعا می‌شود دوربین‌های آژانس نصب نیست، پس چگونه آژانس از کوچکترین فعالیت‌های هسته‌ای ما مطلع است و روزانه روند تولید سوخت۲۰ درصدی ایران را گزارش می‌کند.

احمدی‌نژاد تصریح کرد: آژانس حق دخالت در صنایع موشکی و فعالیت‌های هوا فضای هیچ کشوری را ندارد. در “ان پی تی” هم هیچ حقی در این باره بر عهده آژانس گذاشته نشده است. اینها همه اشکالات ان پی تی است که باید رفع شود. 

وی در پاسخ به سوال خبرنگار نیویورک‌تایمز مبنی‌بر اینکه خیلی‌ها ان‌پی‌تی را موفق می‌دانند و از عملکرد آن راضی هستند گف : اینکه می‌گویید خیلی‌ها از عملکرد ان‌پی‌تی راضی هستند، تعجب‌آور است. البته چند کشوری که سلاح هسته‌ای دارند، راضی هستند. اما ۱۱۸ کشور عدم تعهد رسما در جریان کنفرانس بیانیه دادند و در سخنرانی‌های خود اشکالات ان‌پی‌تی و عملکرد آژانس را مطرح کردند. آیا این می‌تواند به معنای رضایت باشد؟ حتی خیلی از کسانی که عضو گروه «نم» هم نیستند در اطلاعیه و سخنرانی‌های خود درباره عملکرد ان‌پی‌تی موضع‌گیری کردند. واقعیت این است که اکثریت کشورها از ان‌پی‌تی و عملکرد آن اراضی نیستند به همین خاطر است که کنفرانس بازنگری برگزار شده است. پیشنهاداتی فراوانی هم که برای اصلاح آن رسیده، بهترین سند برای ناموفق بودن ان‌پی‌تی و ضرورت ایجاد اصلاح در آن است.

وی تصریح کرد: نباید بعضی‌ها در برابر اصلاح ان‌پی‌تی مقاومت کنند بلکه همه باید کمک کنند تا اشکالات آن رفع شود و این به نفع بشریت است.

احمدی‌نژاد در پاسخ به سوالی در خصوص علت استفاده ایران ازتجهیزات پیشرفته درتاسیسات هسته‌ای گفت: استفاده از دستگاه‌های پیشرفته‌تر سرعت و کیفیت فعالیت‌ها را افزایش می‌دهد به‌همین خاطر به‌دنبال استفاده از سانتریفیوژهای جدید در مراکز هسته‌ای خود هستیم.

وی در پاسخ به اینکه آیا سانتریفیوژهای قدیمی‌تان مشکل داشتند، اظهار داشت: اینکه امروز مردم خودرو مدل ۲۰۱۰ سوار می‌شوند دلیل بر اشکال خودروهای ۲۰۰۵ نیست. البته ماشین‌های جدید توانایی و قابلیت‌های بیشتری دارند که استفاده از آن را ضروری می‌سازد. درباره سانتریفیوژها هم همین موضوع صدق می‌کند.

وی در پاسخ به اینکه چرا ایران به جای اینکه این همه وقت بر سر مسایل هسته‌ای بگذارد روی نفت و گاز و صادرات آن سرمایه‌گذاری نمی‌کند ،گفت: آمریکا هم نفت دارد، پس چرا از انرژی هسته‌ای استفاده می‌کند؟ آمریکا ذخایر عظیمی در آلاسکا دارد که از آنها بهره‌برداری نمی‌کند. هر کشوری حق دارد که از انرژی‌های گوناگون استفاده کند. ماده ۴ ان‌پی‌تی هم صراحت دارد که همه کشورها می‌توانند از انرژی هسته‌ای استفاده کنند. این حق همه کشورهاست، کسی نمی‌تواند درباره این حق از کسی سوال کند.

وی گفت: انرژی هسته‌ای کاربردهایی دارد که سوخت فسیلی فاقد آن است. تولید رادیو داروها، ضد عفونی محصولات کشاورزی و اصلاح بذر و تولید اشعه‌ها برای شناخت بیماری‌ها از جمله کاربردهای انرژی هسته‌ای است که سوخت فسیلی در این زمینه هیچ کارآیی ندارد. ضمن اینکه انرژی هسته‌ای هزینه‌اش کمتر از انرژی فسیلی است.

احمدی‌نژاد درباره ارزیابی خود از اقدام آمریکا در کاهش بمب‌های اتمی اش از ۳۰ هزار به ۵۱۰۰ بمب، خاطر نشان کرد: اگر این موضوع واقعیت داشته باشد گام مثبتی به شمار می‌رود اما نکته اینجاست که هیچ سازمان مستقلی در این باره نظارت نکرده و گزارشی ارایه نشده است. چرا که هیچ نظارتی بر فعالیت‌های هسته‌ای آمریکا وجود ندارد. خودشان اعلام کرده‌اند که بمب‌های خود را به حدود ۵ هزار عددکاهش داده‌اند، چه کسی می‌تواند این مسأله را ثابت کند؟ در حالی که ۴۰ – ۵۰ سال است که بحث خلع سلاح مطرح است به یکباره دیروز این بحث مطرح شده است ضمن اینکه وجود حتی یک بمب اتم هم خطرناک است و امیدواریم به روزی برسیم که حتی یک بمب اتم هم در دنیا وجود نداشته باشد.

وی تصریح کرد: امیدواریم روزی آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌‌ای بر فعالیت‌های هسته‌ای آمریکا هم نظارت کند و گزارشات مستندی در این باره ارایه دهد. 

محمود احمدی‌نژاد اظهار داشت: در اختیار داشتن بمب اتم بیش از همه به ضرر مردم آمریکااست چرا که در هر کشوری که بمب اتم انبار شده باشد، اگر اتفاقی در نگهداری آن بیفتد مردم آنجا آسیب خواهند دید.

وی در پاسخ به این سوال نیویورک‌تایمز مبنی‌بر مفقود شدن یک تاجر آمریکایی در جزیره کیش اظهار داشت : البته مطابق نامه رسمی دولت آمریکا وی مامور FBA بوده است و خانواده‌اش هم همین مسأله را تایید کردند، مطابق اطلاعات ما این شخص از کیش خارج شده است و برای روشن شدن هر چه بیشتر این مسأله هم خواستار تشکیل کمیته مشترک اطلاعاتی شدیم تا نسبت به پیدا کردن وی در سایر کشورها اقدام شود.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره سرنوشت 3 آمریکایی که به صورت غیر‌قانونی وارد مرزهای کشورمان شده بودند گفت: پرونده این افراد در اختیار دستگاه قضایی است و دستگاه قضایی در ایران مستقل عمل می‌کند. ضمن اینکه امروز دستگاه قضایی و مردم ما نگران سرنوشت 7 شهروند ایرانی هستند که در زندان‌های آمریکا به سر می‌برند. این افراد ایرانیانی هستند که نه در مرزهای کشور آمریکا بلکه در کشور ثالثی توسط آمریکا دستگیر شده‌اند. امیدواریم همه زندانیان آزاد شوند و از اینکه کسی زندانی باشد، خوشحال نیستیم.

احمدی‌نژاد در پاسخ به سوالی درباره اوضاع داخلی ایران اظهار داشت: بالاترین حد آزادی در ایران است. امروز مردم ایران بسیار بسیار قوی‌تر از ۱۰سال پیش روی آرمان های جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی ایستاده‌اند. اینکه ۸۵ درصد در انتخابات شرکت کردند و بالاترین رکورد مشارکت در تاریخ دمکراسی را به نمایش گذاشتند، نشان‌ دهنده این است که مردم طرفدار انقلاب هستند. نسل‌ امروز هم انقلابی‌تر از نسل گذشته در صحنه حضور دارند.

وی خاطر نشان کرد: فکر می‌کنم بیش از اینکه به فکر سایر کشورها باشید، باید نگران آینده آمریکا و مردم این کشور باشید.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۰۱ - ۱۳۸۹/۰۷/۲۳
0
0
خوب بود
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین