کد خبر: ۸۰۹۵۷
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۸۷ - ۰۱:۰۰
برای تخریب بزرگان کشور:

وقتی کیهان به BBC متوسل می‌شود!

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب-سرویس سیاسی: سخنان این هفته آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در خطبه‌های نماز جمعه تهران درباره جدی انگاشتن اثرات بحران مالی دنیا بر اقتصاد ایران، باعث ارائه تحلیلی عجیب از سوی روزنامه کیهان شد.

 حسین شریعتمداری در سرمقاله امروز یک‌شنبه 5 آبان‌ماه کیهان، ظاهراً از هشدارهای جدی رئیس مجلس خبرگان که مسئولان را از برخورد ساده‌انگارانه با امکان آسیب‌پذیری اقتصاد ایران دربرابر چالش مالی اخیر دنیا برحذر داشته‌، برآشفته شده و سعی نموده با زیرسوال بردن منطق حاکم بر این سخنان، دولت نهم را به در پیش گرفتن سیاست‌های اقتصادی ناصواب خود تشویق نماید.

شریعتمداری که در سرمقاله خود تظاهر به «ادب»، «رعایت جایگاه رئیس‌مجلس خبرگان» و «منطقی» بودن را فراموش نکرده اما در نوشتار خود ایشان را به «توهم» و «تناقض‌گویی» متهم کرده است و با ذکر جملاتی از سخنرانی پیشین رئیس‌‌مجمع تشخیص مصلحت نظام که در آن به آثار زیان‌بار بحران مالی غرب برای آمریکا اشاره شده بود و جملاتی از خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران که در آن به آثار سوء احتمالی بحران مالی دنیا بر ایران پرداخته شده‌است، مدعی تناقض در آن‌ها شده‌! گویا این‌که ایشان در خطبه‌های نماز جمعه اخیر به آثاری از بحران مالی غرب بر کشورمان اشاره کرده‌اند که در سخنرانی قبلی خود منکر آن‌ها شده بودند؟

ناگفته پیداست که اتفاقاً باید مطالب مطرح شده در خطبه‌های نماز جمعه این هفته را دقیقاً هم‌راستا با گفته‌های پیشین رئیس‌مجلس خبرگان رهبری ارزیابی نمود، چرا که در آن سخنرانی ابعاد وسیع بحران مالی در جهان و زیان‌های گسترده آمریکا و دیگر کشورهای صنعتی تبیین شده‌است و در خطبه‌های نمازجمعه نسبت به زیان‌های این بحران مالی بر اقتصاد ایران هم هشدار داده‌شده و مسئولان به توجه به این مساله فراخوانده شده‌اند.

روزنامه کیهان که تلاشش برای تعرض به توصیه‌های دلسوزانه رئیس مجلس خبرگان قبلاً نیز تکرار شده و در این راه حتی سابقه تحریف آشکار سخنان مقام معظم رهبری را نیز در کارنامه دارد، این بار در اقدامی عجیب به نقل یک تحلیل مطرح شده در شبکه انگلیسی BBC -که پیش از این برای تخریب دیگران، آن‌ها را به مشابهت تحلیل‌هایشان با این رسانه بریتانیایی محکوم می‌نمود- متوسل شده و بر اساس آن به خوانندگان خود توصیه نموده‌است که با خیال راحت از شرایط اقتصادی موجود به شادی و سرور بپردازند.
 
شریعتمداری که علت نقل خود از تحلیل BBC را «مستند بودن!!» آن دانسته، در حالی مسئولان  و خوانندگان خود را به بی‌توجهی به هشدارهای صریح رئیس مجلس خبرگان که برآمده از نتایج بررسی‌های مستدل توسط صاحب‌نطران کشور است، فرا می‌خواند که رئیس کل جدید بانک مرکزی نیز در اعلام اولین اثر بحران مالی دنیا بر اقتصاد ایران به کاهش 54 میلیارد دلاری درآمدهای نفتی کشور تا پایان سال درصورت ادامه روند نزولی قیمت در بازارهای جهانی، اشاره کرد.

سوال اینجاست که با وجود کاهش فاجعه‌بار درآمدهای نفتی کشور و وضعیت نامعلوم حساب ذخیره ارزی،چگونه و بر چه اساسی کیهان این شرایط را شادی‌آفرین دانسته و تحلیل منتشره در BBC را به عنوان شاه‌بیت، سرمقاله تامل‌ برانگیز خود قرار می‌دهد؟

هرچند که مشکلات بوجودآمده برای استکبار جهانی که همواره خود در صدد ایجاد مشکل برای دیگران بوده برای ما نوید بخش تدبیری الهی است، اما این به‌هیچ‌وجه نافی مسئولیت‌پذیری ما و پرهیز از شادی و خوشی‌های کورکورانه نخواهد بود.

در حالی که بسیاری از صاحب‌نظران و کارشناسان دلسوز میهن اسلامی‌مان از ماه‌ها پیش دولت را به هزینه‌کرد درآمدهای نفتی و برداشت صحیح از حساب ذخیره‌ارزی به منظور جلوگیری از آثار زیان‌بار چنین شرایطی بر اقتصاد کشور فرا می‌خوانند، عجیب است که کیهان در این شرایط، با نگاهی وارونه به توصیه‌های دلسوزان، آن‌ها را متهم به تناقض‌گویی می‌کند.

فراموش نکنیم که متاسفانه این اولین بار نیست که کیهان نه‌تنها برای توجیه اقدامات نادرست دولت به تحلیل‌های سست متوسل می‌شود بلکه برای جوسازی علیه اظهارات مستدل و کارشناسی دلسوزان به ارائه تفسیرهایی به مرتب سست‌تر دست می‌زند تا جایی‌که این‌بار برای ایجاد پشتوانه برای دیدگاه نادرست خود ناچار به یک رسانه انگلیسی مانند BBC متوسل شده‌است.

به هرحال به‌نظر می‌رسد این سرمقاله کیهان، که با عنوان «چرا خوشحال نباشیم؟!» منتشر شده، زمینه‌ را برای اعلام «خبر خوش» دیگری توسط هم‌فکران ایشان در دولت نهم و احتمالاً برگزاری جشنی بزرگ مانند آن‌چه که بدنبال گزارش کاملا‍‍ً منفی سال گذشته دبیرکل آژانس بین‌المللی انرِژی اتمی درباره ایران دنبال می‌شد، اما این‌بار به بهانه خالی شدن حساب ذخیره‌ارزی فراهم آورد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
-
|
۰۸:۱۹ - ۱۳۸۷/۰۸/۰۵
0
0
خب اينهمه شما تيترهاي بي بي سي رو از زبان و دل خودتون كپي كرديد يه با رم كيهان.
اون بنده خدا حد اقلش منبع رو ذكر كرده و گفته كه اين تحليل دشمن است.
خدا شريعتمداري رو براي اسلام و انقلاب و ايران حفظ كنه.
ناشناس
|
-
|
۰۸:۵۲ - ۱۳۸۷/۰۸/۰۵
0
0
با حوادث پیش آمده و آزار دهنده معیشتی برای مردم غرب فکر نمی کنم وجهه خوبی داشته باشد که ما جشن بگیریم و شادمان باشیم حال آنکه در یک حساب ساده کشور ما هم از تبعات بحران اقتصادی به دلیل مبادلات تجاری با جهان مصون نخواهد بود و حتی اگر این را تنبیه الهی هم فرض کنیم در هیچ جای دین و قرآن نگفته که مومنین از اینگونه امور مسرور و شادمان باشند بالعکس پیامبران امتهای پیشین را مشفقانه و دلسوزانه تا سر حد امکان هشدار می دادند و حضرت ابراهیم حتی برای قومی مانند قوم لوط هم قصد وساطت برای رفع عذاب داشت. به نظرم آقای شریعتمداری به خاطر این روحیاتشان بهتر است احوال خود را به علماء اخلاق ارائه دهد.
ناشناس
|
-
|
۰۹:۵۲ - ۱۳۸۷/۰۸/۰۵
0
0
پديده ها سياسي اقتصادي و اجتماعي همچون فيل مثال مولانا در مثنوي اند كه صاحب منصبان در اتاق تاريك عدم اطلاع زساني دقيق و واقعگرايانه با پرده هاي ضخيم قضاوت به جاي خبر ، مردم شرق و غرب را گمراه نگه ميدارند و هركس به فراخور وزن و قافيه خويش قصيده را ميخوانند تا همچنان بر مسند خويش ادامه دهند . حقايق در غرب به گونه اي و در شرق هم به گونه اي ديگر فيلتر ميشوند تا مردم عين وقايع را به خوبي نشناسند . تنها مظلوم و آسيب پذير اين بحران ها فقط مردم هستند و بس جون بالا نشين ها از منابع كم يا زياد يقينا اول سهم بقاي خويش را برمي دارند و باقيمانده براي مردم به دلخواه صاحب منصبان مديريت ميشود .
ناشناس
|
-
|
۱۰:۰۸ - ۱۳۸۷/۰۸/۰۵
0
0
اصلا استخراج نفت وفروش ان در اين شرايط صرفه اقتصادي دارد؟
يك بشكه نفت با توجه به ارزش واقعي ان كه از دست ميرود چند دلار براي ايران درامد دارد؟؟؟؟؟
پايان نفت پارتي ايران باعث شادماني كشور هاي غربي است همان بي بي سي اين را هم گفته است
الان كه ما نفت تماما با دلار نميفروشيم ارزش دلار 1004 تومان شده است اينقدر ساده نگر نباشيد واينقدر خودتان را صددرصد مورد حمايت الهي ندانيد شايد خداوند ميخواهد شما خودتان مشكل خودتان را حل كنيد از كجا معلوم كه مواظب شما است در شرايطي كه كارشناسان امريكايي با هوشياري مشكل خود را حل ميكنند كما اينكه ارزش دلار بالا ميرود ما به خواب غفلت فرا خوانده ميشويم هرچند سزاي هردولتي كه عوامفريب باشد همين است كه يك شبه و ناگهاني قدرتش فرو بريزد
ناشناس
|
-
|
۱۰:۱۹ - ۱۳۸۷/۰۸/۰۵
0
0
انقلاب به جايي رسيده كه يك شخص حقيقي با نوشته هايش
با يك آيت اله كه از قضا ريييس مجلس خبرگان رهبري هم هست و رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام هم هست و بيشتر تحولات اقتصادي سياسي و حتي جنگ را و در كل همه انقلاب را مهندسي نموده است و يار اصلي امام راحل بوده است و در جهان نيز وزنه سياسي هست و ....................كه در قلم نميگنجد صراحتا دهن به دهن ميشود و انگار مي گويد او ضد انقلاب است حسين آقا كمي تامل كن
ناشناس
|
-
|
۱۳:۱۸ - ۱۳۸۷/۰۸/۰۵
0
0
bash ta sobh dolatat bedamad ishan hemayat k_or rahamishe az kasani ke dar jahat manafeash hast_and anjam dade ast .
az austeralia Hossain
ناشناس
|
-
|
۱۴:۴۴ - ۱۳۸۷/۰۸/۰۵
0
0
نظر حضرت آيت الله هاشمي رفسنجاني همچون هميشه نشان از انديشه ومنش مصلحانه ايشان توام با هوشياري ونكته سنجي ايشان دارد.
به زبان ساده علم اقتصاد همه بازارهاي دنيا در هم اثر ميگذارند واز هم اثر ميپذيرند و شدت اثر پذيري واثر گذاري اقتصاد كشورهاي تك محصولي بيشتر از ساير كشورهاست!كشوري كه در سه سال اخير بيشترين واردات بعد از انقلاب را داشته است؛بطور قطع از نوسانات اقتصاد جهان اثر ميپذيرد!كشوري كه سالانه بيش از60ميليارد دلار با نفت بالاي 130 دلار در آمد ارزي داشته است از كاهش قيمت نفت اثر مي پذيرد!
ولي آقايان كيهاني وحاميان آنها از اين ناراحت هستند كه با وجود بي نظير ترين فرصت تاريخي انقلاب از نظر يكدستي -حمايت همه جانبه-در آمد سر شار نفتي-امكان گفتگوي رودر رو با آمريكا-انگ زني به هر گونه انتقاد و نقد دولت؛ خالق تورم كم نظير- بحران اشتغال-افت شديد سرمايه گذاري-دعواي خانگي و... شده اند و به مردم ثابت شد كه با شعار و وعده نمي شود كشور داري كرد و دود از كنده بلند ميشود.
ناشناس
|
-
|
۱۵:۵۰ - ۱۳۸۷/۰۸/۰۵
0
0
حیف که اینگونه به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بی حرمتی می‌شود.
ناشناس
|
-
|
۱۵:۵۲ - ۱۳۸۷/۰۸/۰۵
0
0
خداوند شما را هم براي آقاي شريعتمداري حفظ نمايد
ناشناس
|
-
|
۱۶:۴۷ - ۱۳۸۷/۰۸/۰۵
0
0
گفته هاي آقاي هاشمي با تكيه بر مطالعات نخبگان و صاحبان انديشه علم اقتصاد در يك كنفرانس علمي بيان شده، لذا با شناختي كه از آبشخور فكري آقاي شريعتمداري وجود دارد،
كاملا بديهي است كه اساسامشي فكري آقاي شريعتمداري با چنين رويكردي در تعارض كامل قرارگيرد.
اين كه چيز عجيبي نيست! مگر شما در چند سال اخير چند مقاله عالمانه مبتني بر داده هاي علمي،منطق و انصاف از آقاي حسين شريعتمداري خوانده ايد كه اين يكي خيلي برايتان عجيب به نظر رسيده؟!
آنچه مسلم است قلم آقاي شريعتمداري از دوم خرداد76 به بعد روز به روز از منطق و علم فاصله گرفته و بيشتر با تكيه بر هيجانات و احساسات بي پشتوانه مي جنبد تا تدبير و منطق و
متانت فكري.
البته تا زماني كه دولت به دست دوستان و هم فكران
آقاي شريعتمداري نيافتاده بود، ما فكر مي كرديم كه رويه ايشان ناشي از خشم است، اما پس از آنكه دولت در اختيار ايشان و هم مسلكانشان قرار گرفت ديديم كه اين رويه شدت پيدا كرد !
اين امر نشان از مستولي شدن روز افزون هيجانات و احساسات بر قلم ايشان دارد و متاسفانه همين مساله روز به روز از ارزش نوشته هاي ايشان مي كاهد و ارزش خواندن را از آنها ثلب
مي كند كه البته چنين پديده اي براي يك عنصر مطبوعاتي كه مدعي عرضه آگاهي، انديشه و خرد به جامعه است
خيلي تاسف بار است!
به نظر مي رسد بهتر است آقاي شريعتمدار كمي از كميت نوشته هايشان كه اين روزها از شماره خارج شده بكاهند و با صرف وقت بيشتر براي مطالعه، بر كيفيت از دست رفته نوشته هايشان بيافزايند كه اين كار براي ايشان هم خير دنيا دارد و
هم خير آخرت.
ناشناس
|
-
|
۱۸:۵۱ - ۱۳۸۷/۰۸/۰۵
0
0
وقتي فردي نظرات ايات عظام و علماي اسلام و همچنين فرمايشات مقام معظم رهبري را نقد ميكند ...................
تصور ميشود [...] خود را از دست داده و دچار [...] است
بالاخره چند سال با [...] بوده جناب شريعت . ...مداري
ناشناس
|
-
|
۱۹:۱۸ - ۱۳۸۷/۰۸/۰۵
0
0
آقاي كيهان بستهاي تو دار بست دارت را مي سازد.دين و آخرت و مملكتت را به دنيا ديگران مفروش.در اين چار سال امتحانتونو پس دادين ديگه حرفي براي گفتن مانده مگه؟ واي از آن روزي كه قلم اسباب جزاي انسان شود بس حقيرانه است
ناشناس
|
-
|
۱۹:۵۶ - ۱۳۸۷/۰۸/۰۵
0
0
waghean ham khoda aghye shariatmadri ro ro bareye isalam wa eghelaab wa shayad ham age iran ghabel bood hefz kone!!!age efazaatate derakhashan ishan ke mahsoole maghze monawarol fekreshan nabood,taa be haal maa ham naboodim, eslam wa enghelab ke jaaye khodesh ro daare!!!!
ناشناس
|
-
|
۲۳:۰۹ - ۱۳۸۷/۰۸/۰۵
0
0
به نظر من گفته ها و نوشته های آقای شریعتمداری کاملا درست بوده و این نظرات آقای هاشمی و دارودسته اوست که از روی حسادت نسبت به موفقیتهای دولت در عرصه های مختلف که مورد تایید مقام عظمای ولایت هم می باشدابراز می شود
ناشناس
|
-
|
۲۳:۳۱ - ۱۳۸۷/۰۸/۰۵
0
0
اگر سقوط ارزش سهام نشانه عقب ماندگي و سقوط يك دولت است لطفا اقاي شريعتمداري به نمودار شاخص هاي سهام در بعد بر روي كار امدن احمدي نژاد بياندازند. نمي دانم چرا وقتي در امريكا طوفان مي شود سيما ي ما 24 ساعته از ان مي گويند اما كسي از طوفان گنو نمي گويد از زلزله قشم و بم ...................جنتي سقوط سهام و افزايش بيكاري را در امريكا نشانه انتقام خدا مي داند اما از سقوط 20000 واحدي سهام در ايران در زمان رياست جمهوري احمدي نژاد چيزي نمي گويد .اقاي جنتي بازي با اسلام براي حفظ قدرت .........
ناشناس
|
-
|
۰۸:۳۰ - ۱۳۸۷/۰۸/۰۶
0
0
گفته يكي از دوستان (دود از كنده بلند ميشود.)
بهترين دليل عصبانيت كيهان است چون عملكرد بد اصولگرايان موجب ديده شدن اصلاح طلبان مي شود و اين عصبانيت مي آورد
ناشناس
|
Russian Federation
|
۱۷:۵۶ - ۱۳۸۹/۰۱/۰۶
0
0
حق با کیهان است ...من کیهان رو در بست قبول دارم
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین