کد خبر: ۸۴۳۷۷
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۸۷ - ۰۳:۲۸
طی گزرارشی از نقشه سیا برای سینمای ایران مطرح شد:

کیهان: «درباره الی»، نباید اکران شود

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: پیام فضلی نژاد از نویسندگان کیهان،‌ طی یاداشتی در این روزنامه خبر از تلاش سیا و وزارت خارجه ایالات متحده برای فروپاشی ایدئولوژیک سینمای ایران داده است. وی همچنین خواستار عدم نمایش فیلم «درباره الی» شده است.

به گزارش سرویس سیاسی آفتاب، فضلی‌نژاد با ارائه تحلیلی در شماره روز یکشنبه کیهان در این مورد نوشته است: «آنان می‌خواهند ساختار دینی و مناسبات ارزشی حاکم بر سینمای انقلاب اسلامی ‌ایران را دگرگون کنند تا این سینمای مستقل در جهان به نسخه بدلی سینمای هالیوود تغییر ماهیت دهد». 

وی بخشی از این پروژه استراتژیک را « خلق ستاره‌های جهانی از میان بازیگران سینمای ایران دانسته و افزوده است: «در فرآیندی از پیش تعیین شده، این بازیگران سینما- و اغلب زنان هنرپیشه- از رهگذر ایفای نقش در فیلم‌های آمریکایی و با بهره‌گیری از توانمندی‌های تبلیغاتی سینمای هالیوود به "ستاره‌های جهانی" بدل می‌گردند». 

تحلیل گر کیهان ادامه می‌دهد: «براساس نقشه هنر آمریکا که در کتابچه رسمی‌سیاست‌های خارجی ایالات متحده منتشر شده، آنان (بازیگران ایرانی) باید در نهایت شوالیه‌های ایدئولوژی آمریکا باشند و کاریزمای شخصیتی‌شان را خرج توزیع و ترویج ارزش‌های سکولار در جامعه خود می‌کنند».

وی در ادامه می‌نویسد: «اوج مضحکه ارزش‌های هنر متعهد هنگامی ‌است که جشنواره فیلم فجر هم به عنوان ویترین ملی سینمای انقلاب اسلامی‌ برای این ستاره‌های سکولار مشروعیت قائل گردد». 

کیهان در ادامه چهار دلیل برای این ادعای خود مطرح کرده است: «1- روز 19 خردادماه 1386، خبرگزاری «یونایتدپرس اینترنشنال» گزارشی را از نشست دو مقام ارشد سازمان جاسوسی سیا با کمپانی‌های فیلم سازی هالیوود منتشر کرد. «سیا» قصد داشت تا دوره‌ای جدید از تعاملات امنیتی با هالیوود را آغاز کند. برای همین، در بهار آن سال یکی از افسران امنیتی کارکشته به نام «پل باری» را به سمت رابط «سیا» با هالیوود برگزید و این نشست، در واقع، مراسم معارفه رسمی‌او به کارگزاران نظام استودیویی سینمای آمریکای بود. در این نشست، «مایکل هایدن» نیز به عنوان مدیر ارشد «اداره ویژه سینمایی سازمان جاسوسی سیا» شرکت کرد و خطاب به صاحبان کمپانی های فیلم سازی هالیوود گفت که از این پس شما با ساخت آثاری که «هرچه بیشتر دلاوری، شهامت و مهارت‌های کارکنان سیا را تعریف نماید» ما را در جنگ با تروریست‌ها و بنیادگرایان اسلامی‌ در خاورمیانه یاری خواهید داد.
پس از این نشست، «گیمیچ لیانو»، سخنگوی آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا در بیانیه ای گفت که برای اجرای این برنامه جدید، رابط «سیا» با هالیوود ضمن نظارت بر فیلمنامه های سینمایی، ترتیب ملاقات فیلم سازان را با رؤسای سازمان سیا خواهد داد تا بدین ترتیب، آنان بتوانند به راحتی اطلاعات لازم را برای ساخت فیلم‌هایی با موضوع عملیات ضدتروریستی آمریکا در خاورمیانه کسب کنند.
2- فیلم «مجموعه دروغ‌ها» به کارگردانی «ریدلی اسکات» یکی از آثاری است که پس از مصوبه آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) پیرامون وظایف تبلیغاتی جدید سینمای هالیوود ساخته شد. این فیلم را به نام «یک مشت دروغ» نیز می‌شناسند و یک بازیگر زن 25 ساله سینمای ایران نیز در آن بازی کرده است. این فیلم ساز انگلیسی تبار به سبب خدمات خود در دوران جنگ سرد به بلوک غرب، دارای لقب «شوالیه» از دربار سلطنتی ملکه انگلستان است و سال 2002 نیز فیلم «سقوط شاهین سیاه» را برای «پنتاگون» کارگردانی کرد. مراحل پیش تولید فیلم «مجموعه دروغ‌ها» دقیقاً پس از نشست مشترک «سیا» با «هالیوود» در تابستان 1386 آغاز و فیلمبرداری آن در 14 شهریور 1386 شروع شد. این فیلم که آن را بازگشتی به سنت فیلم‌های سیاسی دهه هفتاد (فیلم‌های محصول جنگ سرد آمریکا علیه شوروی) می‌دانند، درباره مأموریت مخفی یک افسر ارشد سازمان «سیا» به نام «راجر فریس» (با بازی لئوناردو دی کاپریو) است که پس از عملیاتی از عراق به آمریکا بازمی‌گردد و سپس برای یافتن یک تروریست مشهور، راهی اردن می‌شود. فیلم می‌کوشد تا فضای کلی کشورهای اسلامی‌مانند عراق، امارات متحده عربی، ترکیه و اردن را به شکلی بدوی نشان دهد. آیات قدسی و نمادهای عبادی مسلمین، مانند قرآن، اذان و نماز از همان ابتدای فیلم و در ساختاری نمادین، هوشمندانه در خدمت هدف نهایی آن است؛ چنانکه یکی از رهبران امنیتی آمریکا در پایان فیلم القاء می‌کند: «در خاورمیانه هیچ چیز زیبایی وجود ندارد.» فیلم «مجموعه دروغ‌ها» در هسته تبلیغاتی خود علیه مسلمانان از کتاب مقدس مسلمانان «قرآن کریم» به عنوان منبع اصلی کشتن مردم جهان یاد می‌کند و نشان می‌دهد که مسلمانان با قرائت آیات قرآن به کشتار فجیع مردم جهان دست می‌زنند. تصویری که این فیلم از انواع مبارزات مسلمانان می‌سازد، سخت تکان دهنده است و هم کوشش خود را می‌کند تا مسلمانان را در قامت یک مشت موجودات خشونت طلب و تروریست نشان دهد؛ کسانی که نسبتی با تمدن و فرهنگ انسانی ندارند و برای کسب قدرت، حتی به یکدیگر هم رحم نمی‌کنند.
3- رویکرد تبلیغاتی هالیوود علیه اسلام و مسلمانان، البته پدیده‌ای نوین نیست، اما آنچه که فیلم «مجموعه دروغ‌ها» را جنجالی می‌کند، تنها 10 دقیقه از مجموع زمان 130 دقیقه‌ای فیلم است؛ 10 دقیقه‌ای که شخصیتی به نام «عایشه» در پوشش یک پرستار به افسر امنیتی آمریکا (سوژه اصلی فیلم) نزدیک می‌شود تا او را تخلیه اطلاعاتی کند. «عایشه» یک جاسوس اردنی با تباری دو ملیتی (ایرانی- فلسطینی) است و برای انجام مأموریت امنیتی خود از کثیف ترین حیله ضدجاسوسی استفاده می‌کند. او می‌کوشد تا در رابطه ای عاشقانه، افسر ارشد سازمان «سیا» را مجذوب خود نماید و از این رهگذر، وی را به طعمه‌ای برای سازمان امنیت اردن تبدیل کند. «عایشه» در فیلم «مجموعه دروغ‌ها» نماد یک زن مسلمان است که برای موفقیت مأموریت خود حاضر است تا از کثیف‌ترین حیله‌های جاسوسی مانند عشق بازی‌های جنسی بهره گیرد. این چنین، پازل فیلم پیرامون مسلمانان تکمیل می‌شود: همه آنان، از تروریست ها تا زنان، کثیف هستند».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین