کد خبر: ۱۳۵۸۷۷
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۰ - ۰۹:۱۲
تقوی، عضو کمیته ۷ نفره اصول‌گرایان:

صحبت‌ها با جبهه پایداری به نتیجه‌ای نرسید، آنها با لیست جداگانه‌ای وارد انتخابات می‌شود

با بعضی از خودی‌ها و در درون اصول‌گرا‌ها با مشکل مواجه هستیم
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: حجت‌الاسلام والمسلمین سیدرضا تقوی در نشست ماهانه جامعه اسلامی مهندسین با اشاره به روند طی شده توسط جامعتین برای ایجاد وحدت در میان اصول‌گرایان گفت: هر تشکیلات سیاسی باید انتخابات را برای خود یک فرصت بداند زیرا مردم درآن زمان بسیار حساس هستند.

وی گفت: یک تشکیلات سیاسی تلاش می‌کند از انتخابات بیشترین بهره را در بنیان‌های فکری ببرد و در زمان انتخابات می‌توان با شناسایی متفکران آن‌ها را وارد مجموعه کرد.

رئیس دبیرخانه ائمه جمعه کشور افزود: در هر انتخاباتی که حسایت‌ها زیاد است باید بینش سیاسی طرفداران را نیز زیاد کرد و با ایجاد کلاس‌های تشکیلاتی مسائل روز و انتخابات گذشته را تجزیه و تحلیل کرد و بر قدرت سیاسی مجموعه افزود.

وی گفت: انتخابات فقط این نیست که ما مجموعه‌ای را به عنوان کاندیدا به مجلس بفرستیم بلکه هر تشکیلات هوشمند سیاسی باید بهره‌های زیادی از یک انتخابات ببردو از نشاطی که انتخابات به جامعه می‌دهد بهره برداری مناسب کرد.

وی با اشاره به آسیب‌ها و تبعات منفی انتخابات در جامعه ما گفت: نظام و دولت و شورای نگهبان باید برنامه‌های مناسبی برای فرهنگ سازی در زمان انتخابات داشته باشند و با تمرین تحمل رقبا این ظرفیت را درخود به وجود بیاوریم که مخالفت‌ها را بشنویم و با منطق به آن‌ها پاسخ بدهیم زیرا یک تلنگر در فضای حساس تبعات زیادی در پی دارد.

تقوی افزود: در انتخابات سال ۷۶ که رقابت بین خاتمی و ناطق نوری بود همه به یاد داریم که به یک مرتبه عده‌ای مطرح کردند «خاتمی بنویسید، ناطق نوری بخوانید» و بعد هم آن مطلبی را که هاشمی‌رفسنجانی در خطبه‌های نماز جمعه گفت آخرین میخ را به تابوت انتخابات جناح مخالف کوبید. بحث تقلب که در نماز جمعه مطرح شد همه چیز را عوض کرد و باعث شد که ما نتوانیم حتی دوستان خودمان را نیز توجیه کنیم. چرا که در زمان تشنج انتخاباتی فقط کافی است یک جمله به جامعه القا شود تا فضا نامناسب شود و نظر‌ها را برگردانند.

وی افزود: ما به دنبال انتخاباتی سالم و معیار‌ها هستیم و به هر قیمتی قصد پیروز شدن نداریم. اگر ما به هر دری بزنیم که کاندیدای ما وارد مجلس شود اما مردم مشارکت حداکثری در انتخابات نداشته باشند این یک پیروزی شیرین نیست ما پیروزی را می‌خواهیم که ۹۰ درصد کسانی که واجد شرایط رای هستند به عرصه بیایند تا بتوانیم قدرت نظام را هم به نمایش بگذاریم.

برای جلوگیری از اختلاف تشکیل وحدت دادیم

عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز در ادامه سخنان خود به بررسی مراحل طی شده در یک سال و نیم اخیر برای ایجاد وحدت در بین اصول‌گرایان پرداخت و گفت: ‌بحثی در شورای مرکزی شکل گرفت که بین اصول‌گرایان اختلاف شده و در حال گسترش است.

وی گفت: به این فکر کردیم که آیا رو حانیت می‌تواند عقب بنشیند و اگر این مسأله ادامه داشته باشد در زمان انتخابات با مشکلات بسیاری مواجه خواهیم بود و به این نتیجه رسیدیم که اصول‌گرایان را به وحدت برسانیم.

تقوی گفت: با هماهنگی‌های به عمل آمده با جامعه مدرسین به قم رفتیم و فلسفه حضور خودمان را تشریح کردیم. بعد از انتخاب از سوی آیت‌الله یزدی مباحث انتخابات به آقایان کعبی و بوشهری واگذار شد اما ما در جامعه روحانیت بنا را بر این گذاشتیم که مباحث را در شورا مطرح کنیم و آیت‌الله مهدوی‌کنی گفت که من معتقد به مشورت هستم.

تقوی ادامه داد: ‌در ‌‌نهایت با انجام صحبت‌ها کمیته‌ای تشکیل شد و از هر دو گروه تصمیم گرفتیم که مسیر کار خود را ترسیم کنیم و با تعریفی که از اصول‌گرایی مطرح شد مشخصات اصول‌گرایان بیان شد. در این جلسه ۱۴ باید و ۱۴ نباید مطرح شد که درباره نباید‌ها هیچ‌گاه صحبت نشد.

وی افزود: مجموعه مباحث مطرح شده منشور اصول‌گرایی را تشکیل داد و جامعه مدرسین و روحانیت در شورای مرکزی خود این مسائل را به تصویب رساندند و قرار شد از جمعی از چهره‌های مطرح اصول‌گرایی که در احزاب فعالیت دارند دعوت شود تا در جهت وحدت کار‌ها پیش برود.

تقوی افزود: باحضور آیت‌الله مهدوی‌کنی و آیت‌الله یزدی ۳۰ نفر از افراد مطرح اصول‌گرایی دعوت شدند در ‌‌نهایت منشور مقبول افتاد و قرار شد هسته و گروهی ایجاد شود که در ‌‌نهایت تشکیل گروه ۷ نفره را داد.

وی گفت: سه نفر از چهره‌های مقبول همه تشکل‌های اصول‌گرایی انتخاب شدند و تشکیل کمیته اولیه را به عنوان معتمد جریان اصول‌گرایی دادند و دو نماینده از جامعه روحانیت و دو نماینده از جمعه مدرسین انتخاب شد و در ‌‌نهایت کمیته ۷ نفره شکل گرفت و البته جامعه مدرسین امر انتخابات را به به آیت‌الله یزدی واگذار کرد اما در جامعه روحانیت آیت‌الله مهدوی‌کنی بر این عقیده بودند که مسائل در گروه مطرح شود تا مشورت صورت بگیرد.

تقوی در ادامه سخنان خود گفت: مباحث زیادی درباره هسته مرکزی اصول‌گرایان شکل گرفت و با نسخه‌ای که از قبل داشتیم (گروه ۶+۵) قرار بر این شد که دو نفر از جبهه پیروان خط امام و رهبری، دو نفر از ایثارگران و رهپویان یک نماینده از طرف لاریجانی و یک نماینده از طرف قالیباف به مجموعه دعوت شوند.

وی افزود: کسانی بودند که از اطراف آقای رئیس‌جمهور و تحت رایحه خوش خدمت ریزش کرده بودند و با بررسی آن‌ها به این نتیجه رسیدیم که آن‌ها نیز اصول‌گرا هستند و به این دلیل که رهبر و تشکیلات دارند قرار براین شد که از آن‌ها نیز دعوت کنیم.

تقوی گفت: در این میان با محوریت آیت‌الله مصباح‌یزدی جبهه پایداری تشکیل شد و به این ترتیب از آن‌ها نیز دعوت کردیم که در تشکل اتحاد اصول‌گرایی شرکت کنند.

جبهه پایداری شروط خود را در نامه بیان کرد

وی همچنین با اشاره به اینکه اعضای جبهه پایداری طی دو نامه مطالبی را برای ما بیان کردند، تصریح کرد: در این نامه اشاره شده بود که ما‌‌ همان اصول‌گرایانی هستیم که احمدی‌نژاد را به رئیس‌جمهوری رساندیم بنابراین ما تعدادمان بیشتر است پس باید در بخش ۸ نفره ۳ نفر و در بخش ۷ نفره نیز یک نماینده داشته باشیم و اگر این مسأله اتفاق می‌افتاد تصمیمی که ما برای گروه گرفته بودیم به هم می‌خورد.

عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز با اشاره به اینکه یکی دیگر از‌ اشکالاتی که جبهه پایداری به ما دارد این بود که لاریجانی و قالیباف در حوادث پس از انتخابات سکوت کرده‌اند و عملکرد مطلوبی نداشتند، نباید در این تشکل نماینده فردی داشته باشند، افزود: جبهه پایداری خواستار عدم حضور باهنر در کمیته ۸+۷ نیز شده بود.

تقوی با اشاره به اینکه به آن‌ها عنوان کرده‌ایم که این مرز بندی‌هایی که در تفکر شما وجود دارد در اینجا وجود ندارد، ادامه داد: ما خواست آن‌ها را قبول نکردیم وآن‌ها از آیت‌الله مهدوی کنی درخواست وقت کردند ملاقاتشان ۲ساعت و نیم طول کشید، مطالب خوبی بیان شد و پاسخ‌های خوبی نیز داده شد.

وی افزود: ‌برای جلسه بعد و برای حفظ وحدت خودمان آن‌ها را دعوت کردیم و به آن‌ها گفتیم که برای حفظ وحدت دعوت را بپذیرید، مغرور نشوید و به این فکر نکنید که اگر لیست جدا بدهید به پیروزی می‌رسید ما و قتی پیروزیم که یکی باشیم اما پیغام دادند که ما بر‌‌ همان شروط اعلام شده پایبندیم.

تقوی تاکید کرد: این افراد تحلیل‌هایی را نیز داشته‌اند و عنوان می‌کردند که ما به عنوان اعضای جبهه پایداری مقابل فتنه ایستادم و حماسه ۹ دی را ما به وجود آوردیم و می‌خواستند آن را به نام خود مصادره کنند که ما نیز به آن‌ها گفتیم که شما این‌ها را برای خود خرج نکنید؛ ۹ دی متعلق به ولایت است و اگر اصول‌گرایان فکر کنند که حماسه ۹ دی را آن‌ها خلق کرده‌اند کار غلطی است. 

تقوی با اشاره به ایرادات جبهه پایداری درباره حضور نماینده لاریجانی و قالیباف گفت: مجلس ما مجلسی پویا است آیا ما می‌خواهیم این مجلس را که نماینده کل مردم در آن است در انتخابات دخیل کنیم یا نه. بنابراین قرار شد که مجلس را برای وحدت به بازی بگیریم و بعد ازمشورت‌های زیاد تصمیم بر این شد که لاریجانی به عنوان رئیس مجلس نماینده‌ای را برای این کمیته معرفی کند و این فرد در حقیقت نماینده مجلس است نه لاریجانی.

تقوی همچنین درباره نماینده قالیباف در کمیته ۸+۷ گفت: برخی عنوان می‌کردند که قالیباف تشکیلاتی ندارد اما وی داری تشکیلات است علاوه بر آن برای ما تهران به اندازه کل کشور اهمیت دارد چرا که تهران فرهنگ‌ساز است و بر کل کشور تأثیر می‌گذارد و ما می‌خواستیم تهران را در قبضه خود داشته باشیم بحث قالیباف نیست بحث تهران است و اگر کسی از قالیباف بهتر بود ما او را می‌آوردیم.

وی با اشاره به اینکه قالیباف شهردار خوبی است و ما می‌خواستیم نیروی خوبی را در گروه خود داشته باشیم، گفت: اگر در کشور نیرویی باشد که کلام نافذی داشته باشد از او نیز برای وحدت دعوت خواهد شد. ما نیز بررسی کردیم و دیدیم که مردم تهران رضایت مطلوبی از کارهای قالیباف دارند.

صحبت‌ها با جبهه پایداری به هیچ نتیجه‌ای نرسید

تقوی ادامه داد: بعد از شنیدن مباحث اعضای جبهه پایداری، با تعدادی از آقایان نزد آیت‌الله مهدوی‌کنی و آیت‌الله یزدی رفتیم که ایشان را راضی کنیم که پیشنهادات جبهه‌های پایداری را بپذیرند و عنوان کردیم این ترکیب که آیه قران نیست و اگر تغییر بکند اتفاقی رخ نمی‌دهد.

وی با اشاره به اینکه من مامور شدم تا با آیت‌الله مهدوی‌کنی صحبت کنم، گفت: در ابتدا آیت‌الله مهدوی‌کنی با تغییر ترکیب کمیته ۸+۷ مخالفت کردند و عنوان کردند اگر تغییرات را بپذیریم نیروهای دیگر هم درخواست می‌کنند که برای آن‌ها نیز عضوی در نظر گرفته شود.

تقوی افزود: من گفتم ما به عنوان گروهی که باید به شما مشورت دهیم تشخیص داده‌ایم که این تغییرات انجام شود شما نیز در صورت صلاحدید بپذیرید، ایشان گفتند اگر حرف این است می‌پذیرم اما بدانید که من مخالفم اگر می‌خواهید اجرا کنید بروید اجرا کنید به این شرط که در گروه هفت نفره حجت‌الاسلام آقاتهرانی باشد و در گروه هشت نفره آقایان لنکرانی و زارعی باشند.

عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز ادامه داد: بعد از این قرار شد که یکی از شخصیت‌هایی که با اعضای جبهه پایداری در ارتباط است نزد آن‌ها رفته و آن‌ها را دعوت کند اما آن‌ها گفتند که این تنها بخشی از خواسته‌های ماست و خواسته‌های دیگر هم باید تأمین شود.

تقوی گفت: وقتی مخالفت آن‌ها را دیدیم به آقای حسین فدایی و آیت‌الله کعبی گفتیم که به صورت فردی بروند با اعضای جبهه پایداری صحبت کنند و تا آخر ماه رمضان هم به آن‌ها مهلت دادیم اما صحبت‌ها به هیچ نتیجه‌ای نرسید. 

پیش‌بینی می‌کنیم که جبهه پایداری در انتخابات لیست می‌دهند

وی تاکید کرد: اعضای جبهه پایداری به ما گفتند برای انتخابات نیامده‌ایم بلکه ما برای کاری فرا‌تر از انتخابات آمده‌ایم. ما در انتخابات لیست نخواهیم داد و شما را هم تضعیف نخواهیم کرد و با حرکت وحدت‌بخش شما مقابله نخواهیم کرد. اما در حال حاضر روند کار غیر از این است و کاری که در استان‌ها پیش می‌رود و تشکل‌هایی که شکل می‌گیرد نشان دهنده چیز دیگری است. ما پیش بینی می‌کنیم که جبهه پایداری در انتخابات لیست می‌دهند.

وی با اعلام آغاز فعالیت استانی جبهه متحد اصول‌گرایی گفت: این زمان متاسفانه با بعضی از خودی‌ها و در درون اصول‌گرا‌ها با مشکل مواجه هستیم و در این باره سیاست‌هایی ترسیم شده است که تلاش برای شرکت حداکثری مردم در انتخابات، تاکید بر وحدت براساس منشور اصول‌گرایی، بیان نقطه‌های امیدوار کننده و پرهیز از دامن زدن به مشاجرات بخشی از این سیاست هاست.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین