کد خبر: ۱۳۷۶۷۷
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۳۹۰ - ۱۷:۵۸
در دیدار جمعی از روزنامه‌نگاران و اصحاب رسانه

هاشمی: تضعیف بخش جمهوریت نظام خلاف قانون اساسی است و قدرت انتخاب مردم محدود و محصور می‌گردد

نمی‌توان دروغ گفت و تهمت زد و از جوانان انتظار داشت اخلاقیات را رعایت کنند
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب:‌ رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار جمعی از روزنامه‌نگاران و اصحاب رسانه كشور در واكنش به سؤالات متعدد آنان پیرامون مسائل و دغدغه‌های سیاسی، اجتماعی و فضای رسانه‌ای كشور، پاسخ به بسیاری از سؤالات و دغدغه‌ها را به آینده موكول كرد و با اشاره به شرایط و حساسیت مقطع كنونی حیات انقلاب و نظام جمهوری اسلامی گفت: اولویت من در این مقطع این است كه تا آنجا كه می‌توانیم از تفرقه، طرد و عوامل كینه‌ساز خودداری كنیم.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با اشاره به نیاز فوری و حیاتی كشور به اتحاد و همدلی میان اقشار و گروه‌های گوناگون جامعه، توطئه‌های چندجانبه و تهدیدهای قدرت‌های استكباری را جدّی خواند و تصریح كرد: در شرایط كنونی هیچ‌گونه تفرقه و درگیری را به صلاح نمی‌دانم. البته همواره در جامعه باید باب نقد سازنده باز و تحمل عقاید مخالف وجود داشته باشد، چرا كه همین نقدها و نصیحت‌هاست كه مسیر تكامل و آینده نظام را همچون چراغی در تاریكی روشن خواهد ساخت.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سؤالی در مورد نقش و جایگاه مجمع تشخیص مصلحت نظام در مقطع كنونی، با تشریح دلیل و نحوه شكل‌گیری این نهاد توسط حضرت امام(ره) گفت: علاوه بر وظایف سه‌گانه‌ای كه در قانون اساسی برای مجمع تشخیص مصلحت نظام آمده، این نهاد در سالیان گذشته وظیفه تدوین سند چشم‌انداز، سیاست‌های كلی كشور و نیز تفسیر ذیل اصل 44 را نیز بر عهده داشته است. 

ایشان افزود: بخش مهمی از سیاست‌های كلی مصوب مجمع، توسط رهبری معظم انقلاب ابلاغ شده است و قرار به این بوده كه برنامه‌ها، سیاست‌ها، قوانین و عملكردها براساس این سیاست‌ها باشد كه متأسفانه یا عمل نشده یا برعكس عمل شده است.

آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، نظارت بر اجرای سیاست‌های كلی را طبق قانون، مسئولیت مقام معظم رهبری خواند و گفت: ایشان بنا به صلاحدید، بخش وظیفه نظارتی خود در سیاست‌های كلی را به مجمع واگذار كرده‌اند، اما به دلیل اینكه ابزار اجرایی لازم نظارت را نداشته‌ایم، متأسفانه تاكنون نتوانسته‌ایم در این بخش موفق عمل كنیم و راضی‌كننده نیست. 

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به دغدغه برخی حاضران در مورد منتقل نشدن تجربیات بزرگان نظام به جوانان و عدم توجه به كادرسازی برای اداره آینده كشور و نظام گفت: یكی از مراكزی كه در آن از تجربیات و افكار سابقون نظام استفاده می‌شود، همین مجمع تشخیص مصلحت نظام است. در واقع اعضای مجمع كپسول تجربه و اتاق فكر نظام هستند و اشراف بسیار خوبی به مسائل و مشكلات دارند.

آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در بخش دیگری از سخنانش پیرامون فضای جامعه در آستانه انتخابات مجلس با تأكید بر اینكه متأسفانه برخی ادامه حیات سیاسی خود را در آغاز یا ادامه تنش و ایجاد التهاب در كشور می‌بینند، خطاب به جمع حاضر گفت: جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر مظلوم و هدف تیرهای زهرآگین دشمنان است و در این شرایط نباید در داخل تنش و تفرقه ایجاد كرد. 

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سؤالی درخصوص پارلمانی شدن ساختار سیاسی كشور، با اشاره به اینكه طبق قانون اساسی، جمهوریت و اسلامیت دو ركن غیرقابل تغییر نظام جمهوری اسلامی هستند، گفت: البته رهبری این موضوع را به آینده دور كه ممكن است قابل بررسی باشد، محول كردند، چون تحقق محتمل این كار مستلزم تغییر در قانون اساسی آن هم با سازوكار خود و تغییر در جمهوریت نظام است، در غیر این صورت تضعیف بخش جمهوریت نظام خلاف قانون اساسی است و قدرت انتخاب مردم محدود و محصور می‌گردد كه قطعاً این مهم مدنظر رهبری نبوده است.

آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در پاسخ به سؤالاتی پیرامون شرایط و فضای پیش روی انتخابات مجلس، قانون را مبنای برگزاری و نظارت بر انتخابات خواند و تأكید كرد: اگر به مُرّ قانون اساسی و قانون انتخابات به درستی و به دور از دخالت سلایق شخصی و جناحی عمل شود، انتخابات پیش روی كشور با شفافیت و سلامت و عدالت برگزار خواهد شد. 

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام یكی از عوامل و زمینه‌های ایجاد اتحاد جامعه و دوری از تفرقه و تشتت را صندوق‌های رأی خواند و تصریح كرد: راه درست این است كه مردم احساس كنند مسئولان به رأی و حق سیاسی آنان احترام می‌گذارند و اگر این‌گونه شود مهمترین اقدام سیاسی مقطع حساس كنونی كشور اتفاق افتاده است.

آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در پاسخ به این سؤال كه آیا نسل جوان كشور آمادگی دریافت تجربیات مسئولان نظام را دارد یا خیر، تقیّد عملی به ارزش‌های اسلامی و انقلابی و دوری از حرف و شعارزدگی را مبنای تصمیم و عمل جوانان كشور در آینده عنوان كرد و گفت: یكی از اهداف انقلاب اسلامی، حذف رذائل و حاكمیت اخلاق و ادب اسلامی و صداقت بود و ما باید همان‌گونه كه به اعتقادات و عبادات اسلام اهمیت می‌دهیم، اخلاقیات اسلامی را نیز رعایت كنیم. نمی‌توان دروغ گفت و تهمت و انگ زد و از مردم به ویژه جوانان انتظار داشت كه اخلاقیات را رعایت كنند. تناقض در عمل و گفتار، ریشه اعتقادات و باورهای مردم را سست و متزلزل می‌كند. 

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام جوانان و دانشجویان را سرمایه‌های حال و آینده كشور خواند و با اشاره به لزوم حضور مؤثر و تأثیرگذار جوانان در عرصه‌های تصمیم‌گیری كشور، تصریح كرد: امروزه با تحولات عمیقی كه در دنیا و به‌خصوص در عرصه ارتباطات و اطلاعات اتفاق افتاده است، قطعاً جوانان بهتر از نسل گذشته می‌توانند مسائل و مشكلات را تحلیل و برای آینده نظام و انقلاب راه‌حل ارائه كنند. 

آیت‌الله هاشمی‌‌رفسنجانی آرزوی قلبی خود را انتقال صحیح و تأثیرگذار تجربیات خود به نسل جوان آینده‌ساز كشور خواند و تأكید كرد: امیدواریم روزی فرا برسد كه بتوانم بدون دغدغه پاسخ سؤالات و پرسش‌های اذهان بی‌پروای جوانان را بدهم.

در ابتدای این دیدار كه در آستانه برگزاری هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی مطبوعات برگزار شد، تعدادی از روزنامه‌نگاران و اصحاب رسانه كشور مشكلات و مسائل موجود در فضای رسانه‌ای و سیاسی كشور را عنوان كردند و خواستار راهنمایی و مساعدت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی برای برطرف شدن مشكلات روزنامه‌نگاران و اصحاب رسانه كشور شدند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین