کد خبر: ۱۱۰۵۱۳
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۳۸۹ - ۱۵:۳۶
با امضای نمایندگان مجلس شورای اسلامی؛

طرح سوال از احمدی‌نژاد کلید خورد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: طرح سوال از محمود احمدی‌نژاد در مجلس هشتم شورای اسلامی کلید خورد و در جلسه روز سه‌شنبه ٢۰ مهرماه به امضای 8 نماینده رسید.

به گزارش جهان، متن طرح سوال از محمود احمدی‌نژاد دارای 4 محور است که "اظهارات رئیس‌دولت در خصوص جایگاه مجلس و اینکه مجلس در راس امور نیست"، "عدم توجه به مسایل فرهنگی جامعه" و "اظهارات اسفندیار رحیم‌مشایی رئیس دفتر وی در خصوص مکتب ایرانی به جای مکتب اسلامی" و "سیاست‌های لیبرالی فرهنگی " از جمله محورهای سوالات از رئیس دولت می‌باشد.

این گزارش خاطرنشان کرد "طرح مذکور توسط یک نماینده منتقد دولت از حوزه انتخابیه تهران تهیه شده که وی روز سه‌شنبه در صحن مجلس با مراجعه به نمایندگان از آنها می‌خواست تا آن را امضا کنند و اگرچه برخی از نمایندگان از امضای آن خودداری می‌کردند، اما تا قبل از پایان جلسه حداقل 8 نماینده آن‌را امضا کردند.

برای طرح سوال از رئیس دولت، حداقل یک چهارم نمایندگان، یعنی ۷٣ نماینده باید موافقت خود را اعلام و طرح را امضا کنند.

طرح سوال از رئیس‌جمهوری در 30 سال گذشته در نظام جمهوری اسلامی یعنی در 8 دوره مجلس سابقه نداشته است و روسای‌جمهور هیچ‌گاه مورد سوال نمایندگان مجلس واقع نشدند.

به گزارش سایت الف، مطابق ماده ١۹۶ آئین نامه داخلی مجلس، براساس اصل ۸۸ قانون اساسی در صورتی که یک چهارم کل نمایندگان مجلس بخواهند درباره یکی از وظایف رئیس‌جمهور سوال کنند، باید سوال خود را به‌طور صریح، روشن و مختصر همگی امضا و به رئیس مجلس تسلیم کنند و رئیس مجلس موضوع را در اسرع وقت به کمیسیون تخصصی ارجاع می‌نماید. کمیسیون موظف است حداکثر ظرف یک هفته با حضور نماینده معرفی شده رئیس دولت و نماینده منتخب سوال کنندگان تشکیل جلسه دهد و در این جلسه نماینده رئیس‌جمهوری پاسخ مقتضی را از طرف وی ارائه خواهد نمود تا به نمایندگان سوال کننده گزارش شود.

پس از یک هفته چنانچه هنوز حداقل یک چهارم نمایندگان مجلس که سوال را امضا نمودند، از سوال منصرف نشده باشند، رئیس مجلس موظف است در اولین جلسه سوال آنان را قرائت و فورا برای رئیس‌جمهور ارسال کند و این سوال ظرف دو روز تکثیر و در دسترس نمایندگان قرار می‌گیرد. 

بر اساس آئین‌نامه داخلی مجلس، رئیس دولت موظف است ظرف مدت یک ماه از تاریخ دریافت سوال، در جلسه علنی مجلس حضور یابد و به سوال پاسخ گوید مگر با عذر موجه و با تشخیص مجلس، مدت طرح سوال از طرف نماینده منتخب سوال کنندگان حداکثر ١۵دقیقه و مدت پاسخ رئیس دولت حداکثر یک ساعت خواهد بود. به نتیجه رسیدن یا نرسیدن این طرح در مجلس یکی از بحث‌های میان نمایندگان است. 

بعید است که طرح سوال از رئیس‌جمهوری که به نظر می‌رسد با اهداف سیاسی نیز در دستور کار قرار گرفته است در مجلس به نتیجه برسد چرا که نه تنها مجلس هیچ‌گاه تصمیم نداشته و ندارد که خود را در مقابل دولت قرار دهد، برای استیضاح یک وزیر که به امضای 10نماینده نیاز است، تاکنون طرح استیضاح حداقل هشت وزیر مطرح و بیش از حد نصاب امضا داشت اما یا این طرح‌ها اعلام وصول نشده همچون طرح استیضاح صادق خلیلیان وزیر جهاد کشاورزی و یا بهبهانی وزیر راه‌و ترابری و یا بعد از اعلام وصول از دستور کار مجلس خارج شده است؛ همچون استیضاح حاجی‌بابایی وزیر آموزش و پرورش که در 6 مهر ماه در مجلس اعلام وصول اما یک هفته بعد با پس گرفتن امضاها از سوی نمایندگان از دستور کار مجلس خارج شد."

چندی پیش محمدرضا باهنر، نماینده اصول‌گرای مجلس، طرح سوال از احمدی‌نژاد را دور از دسترس ندانسته بود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین